To właściwie port zbudowany w latach
2017-2019 i otwarty w styczniu 2020 roku, dla turystów
przybywających do piramid i planowanego Wielkiego Muzeum Egipskiego
(GEM). Znajduje się około godziny jazdy od centrum Kairu i około
dwóch godzin od międzynarodowego lotniska w Kairze.
Chociaż Sphinx International ma status
lotniska międzynarodowego na początek ma pełnić rolę portu
obsługującego loty wewnątrz krajowe. Tania egipska linia lotnicza Air
Cairo, dysponująca flotą 10 samolotów, będzie obsługiwała 12
rejsów tygodniowo między tym lotniskiem a Szarm el-Szejk.
W planach jest uruchamianie kolejnych tras – do Asuanu, Hurghady,
Luksoru, a z czasem także połączeń międzynarodowych.
Według władz egipskich lotnisko ma dać asumpt do stworzenia nowej linii lotniczej, Air Sphinx, spółki zależnej Egypt Air. Air Sphinx będzie oferować piętnaście lotów tygodniowo, aby przywieźć turystów z innych regionów kraju bezpośrednio do Gizy.
W ramach modernizacji całkowitą
powierzchnię budynków lotniska zwiększono z 4,5 tysiąca metrów
kwadratowych do 24 tysięcy metrów kwadratowych. Dzięki temu
przepustowość portu wzrosła z 300 do 900 pasażerów na godzinę i
1,2 miliona rocznie.
Remont obejmował też wyposażenie
lotniska w nową elektrownię o mocy 7,5 megawatów, sześć wind i
osiem ciągów schodów ruchomych. Dodano 20 stanowisk kontroli
paszportowej i 26 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
Sam pas startowy ma długość 3650
metrów i szerokość 60 metrów, może więc przyjmować duże
odrzutowce.
Jak piszą egipskie media, Sphinx
International ma odciążyć międzynarodowe lotnisko w Kairze, przez
które przed kryzysem wywołanym covidem przewijało się 13 milionów
pasażerów rocznie, a także ułatwić dojazd turystom do
starożytnych zabytków i do nowego Wielkiego Muzeum Egipskiego w
Gizie (GEM), które wkrótce zostanie otwarte na obrzeżach Wiel … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS