Placówki medyczne szykują się na kolejny etap cyfryzacji.
Od 8 stycznia 2020 roku obowiązkowe staną się elektroniczne recepty. Będą one wystawiane we wszystkich placówkach w Polsce. W Łódzkiem 2021 lekarzy wystawiło już ponad 2 miliony e-recept dla 359 tysięcy pacjentów.
O tym, że do łódzkiego oddziału NFZ spłynęły pierwsze e-recepty z Pabianic, pisaliśmy w marcu br. (pochodziły z SP ZOZ Pabian-Med).
Pacjent otrzymuje informację o e-recepcie w postaci:
- SMS-a z 4-cyfrowym kodem dostępu, lub/i
- e-maila z załączoną w PDF-ie informacją o e-recepcie albo
- wydruku informacyjnego.
Bezpłatny SMS oraz email są wysyłane z systemu e-zdrowie tylko wtedy, gdy pacjent zalogował się na Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl i uzupełnił w zakładce „Moje konto” nr telefonu lub/i adres poczty elektronicznej.
Jeśli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta (IKP) lekarz przekazuje mu wydruk informacyjny (wydruk informacyjny jest też przekazywany zawsze na żądanie pacjenta, nawet jeśli ma on aktywowane IKP). E-receptę można zrealizować w każdej aptece w Polsce.
Korzyści
E-recepta jest wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem, dzięki któremu pacjent może sprawnie i szybko wykupić przepisane przez lekarza leki, a także śledzić szczegóły oraz dawkowanie, logując się do swojego Internetowego Konta Pacjenta. E-recepta to recepta czytelna dla farmaceuty – eliminuje problemy z błędnymi danymi, brakiem pieczątki, czy niewyraźnym pismem lekarza – to było zmorą pacjentów, którzy czasem musieli wrócić do poradni, by poprawić receptę.
Jest wygodna dla pacjenta także ze względów ekonomicznych: pozwala na wykupienie tylko części przepisanych leków lub każdego leku w innej aptece – bez konieczności proszenia o odpis. Pacjent, który posiada Internetowe Konto Pacjenta ma stały i łatwy dostęp do wszystkich wystawionych recept – przez telefon lub komputer. E-recepta jest dostępna w każdej aptece – nawet, jeśli pacjent zgubi papierową wersję, nie będzie problemu z jej realizacją.
Instrukcja
Jak działa e-recepta? Lekarz wystawia ją elektronicznie, pacjent otrzymuje wydruk informacyjny lub e-receptę drogą elektroniczną – jako SMS z 4-cyfrowym kodem bądź e-mail. Receptę może zrealizować w każdej aptece, farmaceuta skanuje kod z wydruku lub wpisuje 4-cyfrowy kod z SMS i PESEL, a pacjent otrzymuje lek: jeden lub wszystkie – jak woli.
Co to jest Internetowe Konto Pacjenta? To internetowa aplikacja, dzięki której w łatwy, szybki i bezpieczny sposób zalogowany pacjent ma dostęp do swoich danych medycznych. Na swoim IKP pacjent zobaczy m.in.: informacje o receptach i skierowaniach wystawionych dla niego i bliskich, informacje o wysokości kwot podlegających refundacji dla poszczególnych produktów leczniczych oraz udzielonych świadczeniach w ramach NFZ.
Aby zalogować się na swoje Internetowe Konto pacjenta, trzeba mieć profil zaufany. Zakłada się go bez wychodzenia z domu, jeśli mamy np. konto w banku, który ma zgodę na potwierdzanie „profilu zaufanego”. Wykaz banków i innych instytucji, w których można go założyć znajdziecie na stronie obywatel.gov.pl.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS