e-Płatności na PUESC. Ministerstwo Finansów informuje, że od 23 listopada 2021 roku od godz. 8.00 na Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest dostępna nowa usługa – „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”.
Pozwala ona na opłatę należności w formie płatności elektronicznych online za deklarację akcyzową od aut osobowych lub za wniosek o wydanie banderol. Ministerstwo Finansów zapowiada, że będą udostępniane kolejne usługi z grupy e-Płatności.
Akcyzę od samochodów i wniosek o wydanie banderol opłacisz przez e-Płatności na PUESC
Usługa zapewni możliwość płatności online za należności, które wynikają z jednego dokumentu:
- deklaracji akcyzowej od samochodów osobowych AKC-US lub
- wniosku o wydanie banderol WNSB,
i jest powiązana z usługami:
Płatności online na PUESC są realizowane z wykorzystaniem systemu PayByNet.
- Usługa e-Płatności Opozwala na zapłatę należności w formie płatności elektronicznych online w czasie rzeczywistym.
Płatności online możesz zrobić na rzecz Krajowej Administracji Skarbowej, a także na rzecz partnerów KAS – inspekcji granicznych współpracujących z KAS i Służbą Celno-Skarbową w ramach usług dostępnych w serwisie Single Window. - Operatorem płatności online dla klientów KAS korzystających z PUESC jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. (KIR).
- Poprzez płatność online nie zapłacisz opłaty skarbowej.
Będą kolejne usługi w ramach e-Płatności
Ministerstwo Finansów zapowiada, że będą udostępniane kolejne usługi z grupy e-Płatności (w tym opłaty za kontrolę/rozstrzygnięcie wydane przez inspekcję graniczną współpracującą z KAS i Służbą Celno-Skarbową w ramach usług dostępnych w serwisie Single Window oraz usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności).
Jak zapłacić przez e-Płatności?
Aktualnie usługa e-Płatności jest dostępna dla osób, które chcą zapłacić za jeden dokument:
- deklarację AKC-US,
- wniosek o wydanie banderol WNSB,
- kontrolę/roztrzygnięcie wydane przez graniczną inspekcję (na razie jest tylko zapowiedź tej możliwości).
Natomiast jeżeli podatnik chce zapłacić:
- podatki
- akcyzowy,
- od gier,
- od wydobycia niektórych kopalin,
- VAT14,
- opłaty
- paliwową,
- emisyjną,
- cło i podatki od importu,
- kary i grzywny celno-skarbowe,
- dokumenty z przekroczonym terminem płatności.
– może skorzystać z zaawansowanej usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności.
Możesz zapłacić online za dokument pod warunkiem, że:
- dokument zarejestrowany na PUESC umożliwia tę formę płatności (AKC-US, WNSB, dokumenty dostępne w serwisie Single Window),
- poprawnie wysłałeś dokument i dostałeś potwierdzenie jego przyjęcia na PUESC,
- nie upłynął termin płatności dokumentu,
- w kolumnie „Status e-płatności” dokument ma status „Do zapłaty”,
- nie masz zaległości wynikających ze starszych dokumentów podatkowych, które nie zostały zapłacone – warunek dotyczy płatności za AKC-US i WNSB.
Pamiętaj – Twój bank musi współpracować z operatorem płatności PayByNet. Na stronie operatora usługi znajduje się aktualna lista banków współpracujących z PayByNet (strona otwiera się w nowym oknie).
KROK WSTĘPNY
Żeby skorzystać z płatności za dokument, musisz mieć na PUESC dostęp do tego dokumentu.
KROK 0
Zaloguj się Zaloguj się na PUESC
KROK 1 – Wybierz dokument do zapłaty
Możesz to zrobić na 2 sposoby:
- Jeśli chcesz zapłacić za deklaracje AKC-US, wniosek o wydanie banderol WNSB lub za kontrolę/rozstrzygnięcie wydane przez graniczne inspekcje, wybierz zakładkę
Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty
a następnie:
- odszukaj dokument, który chcesz opłacić,
- sprawdź, czy złożony dokument (deklaracja, wniosek) uzyskał w kolumnie „Status e-Płatności” status „Do zapłaty”,
- wybierz przycisk „Zapłać”,
lub
- Jeśli chcesz zapłacić za kontrolę/rozstrzygnięcie przez graniczne inspekcje, możesz to zrobić także w serwisie Single Window:
- wybierz serwis Single Window,
- wybierz zakładkę „Sprawy i dokumenty” a następnie zakładkę „Wszystkie”,
- na liście spraw odszukaj sprawę, którą chcesz opłacić – symbol dolara oznacza możliwość płatności elektronicznej,
- otwórz sprawę,
- wybierz zakładkę „Płatność”,
- wybierz przycisk „Zapłać”.
KROK 2 – Zweryfikuj propozycję płatności
- Po chwili otrzymasz podsumowanie płatności za dokument.
- Zweryfikuj wyświetlone dane, takie jak kwota do zapłaty, dane wpłacającego.
- Zapoznaj się z warunkami wykonania płatności online i zaakceptuj je.
- Wybierz przycisk “Zapłać”.
KROK 3 – Zrealizuj przelew w swoim banku
- Wybierz bank i zaloguj się na swoje konto bankowe.
- Potwierdź propozycję przelewu z wykorzystaniem bankowych zabezpieczeń.
- Zostaniesz przekierowany na PUESC i otrzymasz informację, czy przelew został zrealizowany.
KROK 4 – Sprawdź szczegóły zrealizowanej płatności
- Po zrealizowaniu płatności zostaniesz przekierowany na PUESC do zakładki
Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty
- Do 60 sekund od wykonania płatności status płatności na opłaconym dokumencie zmieni się na “Transakcja zrealizowana” oraz pojawi się dodatkowy przycisk “Szczegóły płatności”. Znajdziesz tam szczegółowe informacje o wykonanej płatności m.in. identyfikator płatności oraz datę i czas zapłaty.
Opłaty, prowizje
Krajowa Administracja Skarbowa nie pobiera opłat za skorzystanie z płatności online. Płatność online zostanie powiększona o prowizję naliczoną przez operatora płatności PayByNet.
Wysokość prowizji można sprawdzić na stronie KIR.
Pomoc techniczna
Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:
Czas realizacji
- Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
- Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
- Obsługa zgłoszeń wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
- Obsługa wniosków wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej w dni robocze od 7:30 do 15:30 maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
e-Płatności – najczęściej zadawane pytania
Które banki obsługują płatności online dla PUESC?
Płatności online dla PUESC obsługują te banki, które współpracują z operatorem płatności PayByNet.
Na stronie operatora usługi znajduje się aktualna lista banków współpracujących z PayByNet.
Uwaga! Usługa PayByNet nie realizuje obsługi płatności dla niektórych rachunków bankowych, gdzie wymagana jest podwójna lub potrójna akceptacja płatności po stronie banku.
Dlaczego nie jest widoczny przycisk „Zapłać”?
Przycisk „Zapłać” nie jest widoczny, ponieważ:
- dokument, za który chcesz zapłacić, nie został poprawnie złożony – upewnij się, czy dla danego dokumentu zostało zwrócone potwierdzenie jego złożenia np. UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru),
- dokument został już opłacony lub częściowo rozliczony.
Możesz sprawdzić, czy dokument prezentowany na liście dokumentów może być opłacony online:
- w kolumnie „Status e-Płatności” będzie wyświetlony status „Do zapłaty”,
- po wybraniu dokumentu będzie aktywny przycisk „Zapłać”.
Jakie są rodzaje statusów w usłudze „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”?
Dokumenty mogą posiadać statusy:
- „Do zapłaty” – status dla dokumentów, które spełniają reguły dla płatności online na PUESC,
- „Transakcja zrealizowana” – status po dokonaniu płatności online na PUESC za cały dokument. Przycisk „Zapłać” będzie niedostępny i uaktywniony zostanie przycisk „Szczegóły płatności”.
- „Niedostępna” – ten status oznacza każdy przypadek, gdy dokument nie może być opłacony. Dla dokumentów, które są w trakcie przetwarzania, oraz dla dokumentów, które nie podlegających płatnościom, kolumna ta będzie zawsze pusta. Rozliczenie należności w całości lub w części w inny sposób niż z wykorzystaniem tej usługi zmieni status na “Niedostępna”.
Na jakich przeglądarkach dostępna jest usługa „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”? Czy dostępna jest na urządzeniach mobilnych?
Usługa działa na przeglądarkach Edge, Mozilla Firefox, Chrome. Usługa działa również na urządzeniach mobilnych, jeżeli urządzenia te posiadają dostęp do Internetu (konieczne jest korzystanie z przeglądarki internetowej).
Gdzie mogę znaleźć potwierdzenie wykonania transakcji?
Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty
Wybierz dokument a następnie przycisk „Szczegóły płatności “.
Jeżeli płatność zrealizowano w serwisie Single Window, szczegóły transakcji możesz zobaczyć w tym serwisie po wybraniu sprawy w zakładce „Płatność”.
W jaki sposób mogę złożyć reklamację do wykonanej płatności?
Sposób reklamacji opisany jest szczegółowo na stronie operatora płatności w części dotyczącej zgłaszania reklamacji (strona otwiera się w nowym oknie).
Dlaczego nie mogę zobaczyć szczegółów wykonanej transakcji?
Szczegóły transakcji będziesz mógł zobaczyć tylko wtedy, gdy transakcja zostanie zakończona i otrzymasz informację o jej pozytywnym zakończeniu. Opłacony dokument otrzyma status “Transakcja zrealizowana”. Jeśli przerwałeś transakcję w trakcie procesu płatności online, to szczegóły takiej transakcji nie będą dostępne.
Czy dokumenty można opłacić zwykłym przelewem bankowym?
Dokumenty możesz także opłacić zwykłym przelewem bankowym. Taki standardowy przelew jest księgowany zwykle w ciągu 1-2 dni roboczych. Gdy będziesz korzystać z tej formy płatności, musisz sam prawidłowo uzupełnić dane w polach formatki przelewu bankowego.
Szczegółowe informacje można znaleźć w opisie usługi Zapłać za dokument poprzez e-Płatności na Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.
Źródło: Ministerstwo Finansów, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład – Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00 zł
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS