A A+ A++

Zmiana zasad dotyczących wniosków składanych przez podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców wyczekiwana była od dawna. Jej celem jest przyspieszenie postępowań rejestrowych. Są jednak poważne wątpliwości czy tak się stanie – uważa adwokat Szymon Kaczmarek, partner w kancelarii Loewen Legal Hub.

Jak podkreśla, na pewno wchodzące zmiany przyczynią się do ograniczenia obrotu papierowego, co samo w sobie jest pozytywne. Wciąż jednak nie wiadomo, na ile korzystanie z portalu będzie intuicyjne i pozwoli wyeliminować błędy.


Od czwartku 1 lipca 2021 r. wchodzi ważna zmiana dotycząca funkcjonowania sądów rejestrowych i Krajowego Rejestru Sądowego. Od tego dnia wniosek o wpis dla podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców będzie mógł zostać złożony tylko za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Co ważne, zmiana nie dotyczy podmiotów podlegających rejestracji w rejestrze stowarzyszeń (mogą one składać wnioski papierowe i w formie elektronicznej).

System informatyczny służący od obsługi wniosków on-line nazywa się Portal Dostępowo-Informacyjny i dostępny jest pod adresem: https://pdi.ms.gov.pl. Obsługa portalu wymaga rejestracji, w tym złożenia wniosku podpisanego podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.

Rejestracji w PDI powinien dokonać końcowy użytkownik, który będzie składał za jego pomocą wniosek, a więc np. pełnomocnik, reprezentujący podmioty wpisane do rejestru.

Zawartość wniosków bez zmian

Zmienia się sposób składania wniosków, natomiast nie ich zawartość. Co do zasady złożenie wniosku będzie wyglądało jak dotychczas, z tymże zamiast formy papierowej będzie miał on postać elektroniczną.

Zasadnicza różnica dotyczy jedynie załączania aktów notarialnych. Zgodnie z nowymi zasadami, jeżeli do wniosku należy dołączyć akt notarialny, którego wypis lub wyciąg został umieszczony w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych, wnioskodawca podaje we wniosku numer tego dokumentu w repozytorium.

Po zarejestrowaniu wniosku dokument, którego numer w repozytorium został podany przez wnioskodawcę, jest automatycznie przekazywany z repozytorium i dołączany do wniosku. Oznacza to, że wnioskodawcy nie będą zamieszczali skanów (a tym bardziej wypisów aktów notarialnych), lecz podawali numer aktu notarialnego w repozytorium.

Nowe spółki wciąż w s24

Zasady składania wniosków nie zmieniają się odnośnie spółek zarejestrowanych za pomocą systemu s24. Rejestracja nowych spółek przy wykorzystania udostępnionego wzorca umowy będzie nadal dokonywana za pomocą dedykowanego portalu do obsługi systemu s24. To samo dotyczy dokonywania ewentualnych zmian, które dalej będą dokonywane jak dotychczas, tj. za pomocą portalu s24.

Wnioski składane za pośrednictwem PDI będą wymagały kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu zaufanego. Korespondencja z sądem rejestrowym będzie odbywała się wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego.

W związku z informatyzacją postępowania KRS znikną też tradycyjne akta rejestrowe. Akta rejestrowe dla podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców będą prowadzone wyłącznie w systemie informatycznym, przy czym dotyczy to tylko tych dokumentów, które stanowiły podstawę wniosku o wpis złożonego od 1 lipca 2021 r. Akta rejestrowe dotyczące starszych wpisów nie będą przetwarzane na postać elektroniczną.

Wskazana zmiana zasad dotyczących wniosków składanych przez podmioty w … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMożna wypoczywać „nad Zegrzem”! Woda jest zdatna do kąpieli
Następny artykułCard hits market with $200 cash rewards bonus