Dzień Polskiej Muzyki to już piąta edycja kampanii, która promuje rodzimą muzykę i zwraca uwagę na jej znaczenie dla rozwoju polskiej kultury oraz gospodarki. Celem akcji jest zachęcenie do słuchania polskich utworów, dzięki czemu twórcy zyskają większe możliwości rozwoju artystycznego.
Intencją pomysłodawcy i organizatora Dnia Polskiej Muzyki – Fundacji Empower Poland – było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego: artystów, rozgłośnie radiowe, telewizje muzyczne, firmy i organizacje branżowe oraz fanów, by słuchając polskiej muzyki, przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego oraz jego pozycji na świecie.
Anna Ceynowa, przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego oraz prezes Fundacji Empower Poland, podkreśla, że to właśnie fani stanowią o sile i kondycji rodzimego rynku muzycznego, który w ostatnim czasie dynamicznie się rozwija.
– „Dzięki polskim słuchaczom, polski rynek fonograficzny w ubiegłym roku znalazł się w gronie dwudziestu największych rynków muzycznych świata” – mówiła Anna Ceynowa.
Współorganizatorem kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, która zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów oraz twórców innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych.
– „Dbamy o uczciwe wynagradzanie autorów. Z dumą mogę powiedzieć, że od początku roku rozliczyliśmy tantiemy w rekordowej kwocie 300 mln złotych. Rynek kreatywny rośnie, a my razem z nim” – mówił Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Podczas Dnia Polskiej Muzyki w ponad stu stacjach radiowych i telewizjach muzycznych będzie można usłyszeć więcej polskiej muzyki niż zwykle. Kulminacyjnym punktem akcji jest wspólna godzina (10-11) tylko z polską muzyką. Polską muzykę będzie można usłyszeć także na antenach kilkunastu rozgłośni za granicą, m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Szwajcarii, w Chorwacji.
Akcję wspierają m.in.: RMF FM, RMF Maxx, RMF Classic, Radio Zet, Radio Eska, Eska Rock, Supernova, Antyradio, Meloradio, Chillizet, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio, Radio Plus, 4FUN.TV, 4FUN Dance, Stars TV, Mixtape TV, Polsat Music, Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Muzo FM, Radio Kolor, Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka.
Na miłośników polskiej muzyki czekają także promocje i niespodzianki od partnerów akcji. Największe sklepy muzyczne i bileterie, m.in. eBilet.pl, Eventim, Ticketmaster, BiletyNa oraz serwis wymiany biletów TicketSwap będą wspierały kampanię w swoich kanałach i przygotują dla fanów specjalne promocje na zakup płyt, a także biletów na koncerty.
W Empiku tegoroczna akcja potrwa blisko dwa tygodnie od 27 września do 10 października. Wybrane albumy z kategorii pop/rock będą dostępne w super cenach, a na płyty z katalogu Polskich Nagrań będzie obowiązywać rabat -20 proc.
W akcji uczestniczą także serwisy streamingowe, m.in. Spotify, TIDAL, YouTube Music, które będą promować playlisty z polską muzyką.
W tym roku do akcji przyłączają się także sektory książki, gier video oraz filmu. W kinach studyjnych w całym kraju odbędą się przedpremierowe pokazy filmu „Na zawsze melomani”.
W sklepach muzycznych będzie można także znaleźć promocje na książki o tematyce muzycznej, a branża gier będzie promowała playlisty z polską muzyką z gier wideo.
Rok 2022 był drugim z rzędu, w którym rynek muzyczny w Polsce rósł znacznie szybciej niż na świecie. Polska znalazła się w gronie dwudziestu największych rynków muzycznych świata. Według danych IFPI (International Federation of the Phonographic Industry), wartość polskiego rynku fonograficznego wyniosła 661,4 mln zł. To o 14 proc. więcej niż przed rokiem i o blisko 50 proc. więcej od 2019 roku, gdy rozpoczynała się kampania Dzień Polskiej Muzyki.
W ubiegłym roku na 10 najlepiej sprzedających się płyt w Polsce dziewięć stanowiły albumy polskich artystów. Mimo że sprzedaż płyt CD wciąż spada (-11 proc. r/r), nie ustaje zainteresowanie winylami, których Polacy w ubiegłym roku kupili o 9,8 proc. więcej niż przed rokiem. Wśród 12 najpopularniejszych winyli w poszczególnych miesiącach 2022 r. znalazło się 10 polskich albumów.
W streamingu także dominuje polska muzyka. Wciąż około 80 proc. ze stu najpopularniejszych utworów w serwisach streamingowych to piosenki polskich artystów.
Ubiegły rok to także rekord pod względem ilości koncertów, które zorganizowano w Polsce, jak i liczby sprzedanych biletów. TOP25 najczęściej przeglądanych stron artystów na eBilet w 2023 roku, aż w 84 proc. stanowią zakładki polskich wykonawców i zespołów. Największym zainteresowaniem cieszyły się koncerty rodzimych artystów, które – jak w przypadku Dawida Podsiadło czy Sanah – wyprzedawały się w zaledwie kilka minut.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS