Naukowcy z Birmingham BabyLab przeprowadzili przełomowe badania, które rzucają nowe światło na zrozumienie, w jaki sposób niemowlęta w wieku zaledwie czterech miesięcy postrzegają swoje ciała i interakcje z otaczającym je środowiskiem. Te nowe odkrycia mogą zmienić nasze rozumienie rozwoju samoświadomości u najmłodszych.
Badanie, przeprowadzone na Uniwersytecie w Birmingham w współpracy z Uniwersytetem Goldsmiths w Londynie, skupiło się na połączeniu bodźców dotykowych i wzrokowych u niemowląt. Podczas eksperymentu dzieci obserwowały na ekranie piłkę, która poruszała się w ich kierunku lub od nich. W momencie, gdy piłka znajdowała się najbliżej, niemowlęta otrzymywały delikatną wibrację na dłoniach, a naukowcy rejestrowali aktywność ich mózgu.
Zaskakujące wyniki wskazują, że już w wieku czterech miesięcy u niemowląt obserwuje się zwiększoną aktywność somatosensoryczną mózgu, gdy dotyk jest poprzedzony zbliżającym się obiektem. To sugeruje, że niemowlęta mają wrodzoną zdolność do rozumienia przestrzeni i interakcji swojego ciała z otoczeniem, nawet przed rozwojem umiejętności sięgania po przedmioty.
Doktor Julia Orioli, kierująca badaniem, podkreśla, że już w pierwszych miesiącach życia mózg niemowląt jest dostrojony do tworzenia powiązań między tym, co widzą i co czują. To odkrycie może być kluczowe w zrozumieniu, jak rozwijają się umiejętności przestrzenne w bardzo młodym wieku.
Interesujące jest również, jak starsze niemowlęta reagują na nieoczekiwany dotyk. Ośmiomiesięczne dzieci wykazywały zaskoczenie, gdy dotknięcie dłoni następowało po oddalaniu się od nich kuli na ekranie. Wskazuje to na rozwijające się w pierwszym roku życia bardziej złożone zrozumienie interakcji ciała z przestrzenią.
Wyniki te rodzą pytania dotyczące tego, w jakim stopniu umiejętności przestrzenne są nabyte, a w jakim wrodzone. Naukowcy planują przeprowadzić dalsze badania z udziałem młodszych i starszych uczestników, aby lepiej zrozumieć rozwój tych zdolności. Istnieje również nadzieja na odkrycie wczesnych oznak zdolności multisensorycznych u noworodków.
Odkrycie to ma potencjalne implikacje dla zrozumienia rozwoju mózgu niemowląt, a także może wpłynąć na metody wczesnej edukacji i wsparcia rozwoju dzieci. To fascynujący krok naprzód w naszej wiedzy o tym, jak najmłodsi członkowie naszego społeczeństwa postrzegają i interakcją ze światem wokół nich.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS