Podstawą wdrożenia systemów whistleblowing’owych jest ustanowienie kanałów przekazywania zgłoszeń i podjęcie działań następczych. Powinno się to odbywać w oparciu o regulacje wewnętrzne.
Regulacje prawne poświęcone ochronie sygnalistów to zagadnienie, które pomimo stosunkowo mocnej ekspozycji w dyskusjach i mediach branżowych nadal pozostaje oddalone od rzeczywistości wielu polskich pracodawców. Nowa unijna regulacja prawna – tzw. dyrektywa o ochronie sygnalistów (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii) – sprawi, że kwestie whistleblowing’u staną się codziennością przedsiębiorców, a także podmiotów z sektora publicznego.
Czytaj także:
Sygnaliści: pojemny parasol ochronny nie tylko dla pracowników
Podmioty prywatne i publiczne
Unijna regulacja powinna zostać implementowana do polskiego systemu prawnego do grudnia 2021 r. Jest ona kierowana zarówno do podmiotów z sektora prywatnego, jak i z sektora publicznego.
Pracodawcy funkcjonujący w ramach tej pierwszej grupy zostaną objęci nowymi zobowiązaniami, jeśli zatrudniają minimum 50 pracowni…
Artykuł dostępny tylko dla e-prenumeratorów “Rzeczpospolitej”
Oferta promocyjna: dostęp do treści rp.pl – pakiet plus już od 39,90 zł za miesiąc
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS