A A+ A++

PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają rozbudować linię kolejową o dodatkowy tor dla dalekobieżnych pociągów jadących przez Legionowo, Chotomów czy gminę Wieliszew. 7 marca w przyległych do projektowanej linii gminach rozpoczęły się konsultacje z mieszkańcami i samorządami. Już wiadomo, że będzie sprzeciw.

W lipcu 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności rozbudowy linii kolejowej w kierunku Legionowa i Nasielska (Kątne/Świercze). Dokumentacja przedprojektowa określi, którędy przebiegną dodatkowe tory na białołęckim i legionowskim odcinku. Firma Databout po raz kolejny przeprowadza konsultacje społeczne.


Siedem wariantów tras kolejowych przez powiat legionowski. Konsultacje tylko online
Ruszają kolejne konsultacje społeczne w sprawie budowy nowej linii dla kolei szybkich prędkości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Tym razem kolejarze przedstawili siedem wariantów przebiegu nowo projektowanej linii kolejowej.

Zaprezentowane zostały szczegóły techniczne wybranych wcześniej dwóch z siedmiu korytarzy, tj. 4 i 6.

Kiedy i gdzie konsultacje mieszkańców z PKP PLK?

Podczas spotkań konsultacyjnych mieszkańcy będą mogli nie tylko zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami, ale również przekazać swoją opinię – wypełniając ankietę – stacjonarnie lub elektronicznie. Wnioski ze spotkań pozwolą wyłonić najlepsze rozwiązanie dla przyszłej inwestycji.

Zgłoszenie uwag i wypełnienie ankiety jest możliwe do 4 kwietnia br. na stronie konsultacje.databout.pl. Na 14 marca zaplanowano spotkanie z mieszkańcami gminy Jabłonna w sali widowiskowej Gminnego Centrum Kultury w Jabłonnie. Dzień później kolejne spotkanie, tym razem z mieszkańcami Legionowa w sali widowiskowej miejskiego ratusza. 16 marca – w hali sportowej w Wieliszewie, zaś 21 marca swoją opinię na temat przebiegu trasy będą mogli wyrazić mieszkańcy Białołęki w sali konferencyjnej ratusza przy Modlińskiej. Wszystkie spotkania będą rozpoczynały się o godz. 18:00. Mieszkańcy i osoby zainteresowane mogą przesłać postulaty również listownie pod adresem: Databout sp. z o.o., ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7, 02-366 Warszawa z dopiskiem “Konsultacje społeczne”.

PKP PLK: “Same korzyści”

Planowane zakończenie studium wykonalności to III kwartał 2024 roku. Będzie ono podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2024 roku.

– Najważniejszym efektem planowanej inwestycji ma być oferta atrakcyjnych podróży między Warszawą a Legionowem, Radzyminem, Nasielskiem i na dalszych trasach. Przewidziano rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego oraz przebudowę i budowę nowych przystanków. Inwestycja będzie przyjazna dla środowiska – deklaruje rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.

Wariant pod CSP korzystniejszy dla Legionowa?

Tymczasem już teraz mieszkańcy, szczególnie gminy Wieliszew, zapowiadają protesty. Rozbudowa kolei w wariancie czwartym (w tunelu pod Centrum Szkolenia Policji) oznaczać będzie przesiedlenie wielu mieszkańców, podziały dróg lokalnych nowymi torami, a także wycięciem wielu drzew. Najkorzystniejszym przebiegiem nowych torów dla mieszkańców tej gminy jest wariant nr 6, a więc poprowadzenia ich starym szlakiem przez centrum Legionowa i Chotomów. Wariant nr 4 przez legionowskie Grudzie, następnie tunelem pod Instytutem Meteorologii i CSP, przecinający gminę Wieliszew, wydaje się jednak korzystniejszy dla Legionowa.

– W przypadku trasy przez Wieliszew prawie w ogóle nie ma wyburzeń, nie trzeba płacić setek milionów złotych za wywłaszczenia gruntu, a efekt związany ze skróceniem tej trasy jest największy – powiedział na lutowej sesji rady miasta prezydent Legionowa Roman Smogorzewski.

Tunel na Bukowcu i dworzec do wyburzenia?

Wariant nr 6 zakłada dołożenie dwóch torów do istniejącej linii Warszawa – Gdańsk. Oznacza to poszerzenie torowiska o kilkanaście metrów. Zdaniem władz Legionowa, konsekwencje byłyby ogromne.

– Przesunięcie całej infrastruktury teleinformatycznej, energetycznej, infrastruktury ochrony środowiska, czyli także ekranów akustycznych. (…) Ewidentnie będą tam wyburzenia znacznej części nieruchomości położonych po stronie Centrum Komunikacyjnego. Praktycznie cały przebieg tej linii, aż do granicy Legionowa, będzie poszerzony i w pierwszej bądź nawet w drugiej linii zabudowy będą wyburzenia. Bardzo wątpliwe jest, czy ocaleje parking park&ride oraz Centrum Komunikacyjne, czyli budynek dworca. Raczej nie przetrwa też tunel Polna-Kwiatowa (trwa jego budowa – przyp. red.). Będzie musiał być zburzony i gruntownie przebudowany, łącznie z całą okolicą – obawia się Marek Pawlak, wiceprezydent miasta. W Chotomowie nastąpiłyby podobne zmiany. Co zatem z tamtejszym wiaduktem i pobliskimi domostwami? To wszystko będą musieli wyjaśnić kolejarze podczas – zapewne burzliwych – spotkań z mieszkańcami.

(db)

.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSąd wstrzymuje decyzję prezydenta Andrzeja Dudy
Następny artykułZ ukłonem dla Pań. Koncert z okazji Dnia Kobiet w Grabicy