42 uczniów z województwa podlaskiego, którzy odnieśli największe sukcesy w nauce i sporcie w roku szkolnym 2019/2020, dostało stypendium ministra, 3 000 zł jednorazowo. Z Łomży zasłużyli na nagrodę dwaj laureaci olimpiad przedmiotowych, absolwenci I LO imienia Tadeusza Kościuszki: Tomasz Modzelewski i Maciej Kuliś. – Jestem zadowolony z wyróżnienia, ale dopiero myślę, na co wydać większą gotówkę… – mówi Maciek, student 1. roku SGH Warsaw School of Economics po 5 egzaminach i 3 zaliczeniach na ocenę. – Prawdopodobnie będą to podróże. O ile pandemia pozwoli. Stypendia Premiera Mateusza Morawieckiego cieszą uczniów i nauczycieli szkół średnich z Łomży.
Najnowsza lista stypendiów ministerialnych, przyznanych w województwie podlaskim, wygląda na wyjątkowo zagadkową. Na 42 laureatów aż 34 uczy się w Białymstoku, w tym 19 w rzeczywiście świetnym II LO imienia Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej, zaś 6 jest z 13. LO i 6 w SP nr 53. Stypendium ministra edukacji i nauki przyznawane jest uczniom szkół średnich i policealnych, uzyskującym wybitne osiągnięcia edukacyjne, a w szczególności laureatom i finalistom olimpiad przedmiotowych o zasięgu ogólnopolskim. Maciej Kuliś spełnia te warunki wzorcowo. W I LO w Łomży średnia ocen: 5,0 w klasie 1., średnia 5,22 w kl. 2., średnia 5,13 w kl. 3. Maturę zdawał w czerwcu 2020 r., przesuniętą z racji pandemii. Miał dodatkowy miesiąc na przygotowywanie się do jedynego przedmiotu rozszerzonego i satysfakcjonuje go 86% z historii. Dlaczego jedynego? Język angielski, geografię i wiedzę o społeczeństwie miał ocenione na 100%, ponieważ zakwalifikował się do 3. etapu olimpiad, ucząc się u: Ewy Grabowskiej, Jolanty Radgowskiej i Katarzyny Lipskiej.
Zalety i mankamenty nauczania online w SGH
W stołecznej uczelni był tylko raz osobiście, zawożąc w październiku dokumenty i wypożyczając podręczniki akademickie. Wykłady i zajęcia 1. roku rozłożone są w grafiku różnie: np. we wtorek miał zajęcia od godz. 8. do 20.30, natomiast w czwartek jeden wykład. Studiuje, np., matematykę, podstawy prawa i mikroekonomię. Absolwent klasy społeczno-ekonomicznej w I LO wybrał studia sam, a uczelnia pozwoliła mu wybrać sobie wykładowców. Korzystał z opinii kolegów ze starszych lat i forów SGH. Zadeklarował w wirtualnym dziekanacie chęć uczestnictwa w zajęciach i otrzymał zaproszenie do grup od naukowców. W lipcu dowiedział się, że wykłady, ćwiczenia i lektoraty będą odbywać się online.
– Byłem trochę rozczarowany i nawet lekko rozzłoszczony, bo uważam, że tryb stacjonarny nauki w szkole i na studiach jest najskuteczniejszy, kiedy mamy bezpośredni kontakt z prowadzącymi – tłumaczy Maciek Kuliś. – Jestem pozytywnie zaskoczony, jak sprawnie nauczanie zdalne przebiega w realiach SGH na platformie Microsoft Teams. Nie mamy obowiązku włączania kamer i mikrofonów, lecz gdy student chce zadać pytanie czy zgłosić uwagę, może to zrobić. Cyrk robił się podczas testów, kolokwiów, egzaminów: na niektórych nie ma kontroli lub jest minimalna. Częstą wadą jest zadawanie więcej zadań lub dawanie mniej czasu, żeby student nie miał czasu na ściąganie ani dać komuś do rozwiązania. Na takim systemie sprawdzania wiedzy bardziej ucierpieli studenci uczciwi. Za mało czasu zostaje do namysłu, analizy, odpowiedzi, porządnego rozwiązania.
Maciek Kuliś ma duże doświadczenie w karierze stypendysty, m.in., prezydenta Łomży i marszałka podlaskiego. Ale to nie pieniądze motywują go do nauki, a chęć sprawdzenia się i zdobycia wiedzy.
Łomżyniacy ze Stypendium Prezesa Rady Ministrów
– Stypendium trafiło do 218 uczniów z województwa podlaskiego. Wysokość stypendium wynosi 3 000 zł i jest ono wypłacane w dwóch ratach – informuje Małgorzata Palanis z Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Stypendium przyznaje się uczniom szkół maturalnych z najwyższą średnią ocen lub szczególnymi uzdolnieniami i najwyższymi wynikami w danej dziedzinie wiedzy, a w pozostałych dziedzinach z wynikami co najmniej dobrymi. Tak ambitne dziewczęta uczą się w II LO w Łomży: Gabriela Surowik w 2. klasie politechnicznej (po sp; średnia ocen w 1. klasie – 5,20) oraz Weronika Grzymała w 3. klasie ekonomiczno-menedżerskiej (po gim.; średnia 5,60). – Obie ambitne, solidne i wszechstronne – chwali stypendystki dyrektor Jolanta Kossakowska. Dumny ze stypendystów jest również dyrektor Jerzy Łuba i wychowawczynie w I LO. Anglistka Mariola Franciszkowicz chwali Monikę Marcińczyk z 2. klasy biologiczno-społecznej (po sp): sumienna, obowiązkowa i lubiana przez koleżanki i kolegów, udziela się społecznie i odnosi sukcesy w mistrzostwach szachowych. Polonistka Krystyna Grabowska dumna jest z Kacpra Borawskiego. Uczeń z 3. klasy biologiczno-medycznej zdobywa laury w ogólnopolskiej Olimpiadzie Biologicznej i jednocześnie jest skromny, koleżeński, uczynny, gdy ktoś z rówieśniczego grona prosi go o pomoc w rozwiązywaniu zadania.
Wyróżnione przez premiera są uczennice III LO w Łomży: Magdalena Jurska z klasy prawniczej (po gim.; śr. 5, 06) i Wiktoria Sakowicz z klasy mat.-fiz.-ekon. (po sp; śr. 4, 82). Z sukcesu cieszy się dyrektor “Trzeciego” Katarzyna Życzkowska, widząc uhonorowanie pracowitych uczennic oraz wzór aspiracji młodzieńczych dla rówieśników.
W łomżyńskim “Ekonomiku” czwórka nastolatków cieszy się gotówką i dyplomem stypendium z życzeniami sukcesów i podpisem premiera Mateusza Morawieckiego: Wiktoria Czarnecka, Monika Kotowska, Sandra Kuklińska i Krystian Zawalich.
Mirosław R. Derewońko
Zdolni uczniowie odebrali stypendia od prezydenta Łomży
Matematyczny konkurs w PWSIiP
Łomżyńska „Siódemka” w ogólnopolskiej czołówce
Laur Sportowca Roku dla Łobodzińskiego i Marcińczyk
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS