Nowa rama, zawieszenia i geometria robią robotę! Do tego dochodzi nowa elektronika.
Carlo Ricci Maccarini – tak nazywa się człowiek, który odmienił Ducati Panigale V4. Do 2019 roku był on odpowiedzialny za podwozia Dukatów startujących w MŚ Superbike, a teraz wziął się za Panigale.
Zaczął od ramy – do wersji S przeszczepiono bardziej elastyczną ramę główną z wersji R. Oprócz tego zarówno w widelcu, jak i w amortyzatorze zastosowano inne sprężyny: z przodu są one twardsze (większe napięcie wstępne), natomiast z tyłu nieco delikatniejsze (mniejsze napięcie wstępne).
Żeby przesunąć środek ciężkości w górę, a tym samym wesprzeć poręczność, w systemie dźwigni zastosowano krótsze drążki reakcyjne. Ponadto wydłużono amortyzator. W sumie tył jest teraz o 5 mm wyższy, natomiast lagi widelca o 4 mm wysunięto na półkach.
Tyle teorii, bo padok toru w Bahrajnie wreszcie otwiera się. Jego nitka ma długość 5,4 km i czuję wyraźnie, jak zaprasza mnie do tańca. Już pierwsze zakręty pokazują, że Panigale ciągle tnie winkle z precyzją lasera, tyle że teraz z ciut większą lekkością. Nie szkodzi, że z powodu podwyższonego środka ciężkości trzeba nieco większej siły do przerzucenia motocykla z jednego złożenia w drugie. Na torze nie brak nierówności, przez co trudno ocenić pracę na nowo zestrojonych zawieszeń. Jednak pojedyncze pofałdowania nawierzchni zawiasy nowego Panigale pochłaniały wzorowo. Pojawiające się dawniej mocne reakcje podwozia i nerwowość to już przeszłość. Poza tym dzięki zwiększonemu negatywnemu skokowi monoshocka tył nawet podczas ostrego hamowania pewnie trzyma się podłoża.
Małe zmiany w zestrojeniu zawieszeń i geometrii podwozia przyniosły zaskakująco duże rezultaty. – Przód o 4 mm bliżej – Środek ciężkości o 5 mm wyżej – Amortyzator o 2 mm dłuższy – Kości mechanizmu dźwigniowego krótsze o 5 mm |
Rama główna o większej elastyczności pochodzi z wersji R. Jest ona teraz o 30% bardziej podatna na skręcanie i ma o 15% mniejszą sztywność. |
Zobacz również: pomarzyć o nowym Ducati Panigale fajna rzecz. Ale gdy się ma tylko prawo jazdy A2… pozostaje wybrać jedną z maszyn z naszego testu.
Bez siłowni nie dasz rady
Sportowa jazda, tak jak dotychczas, wymaga kondycji i siły. Nie ma przeproś. Szeroko rozstawione połówki kierownicy przekazują obciążenie głównie na ramiona i mięśnie klatki piersiowej. Jak dla mnie dodatkowym utrudnieniem było to, że nie mogłem się dobrze podeprzeć udami o wąski zbiornik paliwa. Na początku nie przeszkadzało mi to, ale po kilku okrążeniach skląłem siebie, że tak rzadko bywam w siłowni…
Mimo to nowe Panigale jest znacznie bardziej przyjazne. Jedyne utrudnienie to lekka nerwowość kierownicy podczas przyspieszania z gazem otwartym na maksa. To zjawisko było odczuwalne głównie na długiej prostej start/meta. Po pierwszej sesji pogadałem z obsługą i na kolejną wyjechałem z napięciem wstępnym sprężyn widelca zredukowanym o 2 obroty. To pomogło! Dukat stał się dużo stabilniejszy, a jednocześnie nie narzekałem na nurkowanie w czasie hamowania.
Ciekawostka – do poprzedniej wersji Panigale V4 S można dołożyć nowe zawieszenia (jest to możliwe przynajmniej teoretycznie) i nawet ze starą ramą cieszyć się łatwiejszym prowadzeniem.
Nawet ci, którzy nie lubią Dukatów, obejrzą się za Panigale V4 S, jeśli go gdzieś zobaczą. |
Elektronika to teraz podstawa
Sporo trudu Ducati zadało sobie podczas programowania systemów wspomagających jazdę. Np. kontrola trakcji interweniuje wcześniej i łagodniej, zamiast jak dotychczas dopuszczać do mocnego uślizgu, by następnie gwałtownie go przerwać. W połączeniu z nowym zestrojeniem zawieszeń takie rozwiązanie sprawia, że motocykl nie ma już tendencji do minimalnego huśtania się podczas przyspieszania w złożeniu – do tej pory to była jedna z jego większych wad.
Kolejna dotyczy mocnej skłonności do wheelie. Fabryka poskromiła ją za pomocą systemu ride-by-wire, redukując uwalnianie momentu obrotowego na pierwszych trzech biegach. Zamiast efektownie iść na koło, Panigale wykorzystuje potężną moc do efektywniejszego przyspieszania. Fakt – niektórym będzie brakować trochę mocy w średnim zakresie obrotów. Ale można to obejść – wystarczy ustawić kontrolę wheelie i trakcji na ostrzejszy stopień i załatwione.
Co nowego |
Podwozie
Owiewki
Elektronika zestrojona na nowo
|
Zobacz również: a może wolisz coś w klasycznym stylu. Który wybierasz: BMW R nineT, Kawasaki Z 900 RS a może Triumph Speed Twin?
Na torze Panigale V4 S wypadł znakomicie. Oby na drodze był tak samo dobry. Pożyjemy, zobaczymy… |
Ze skrzydełkami lepiej
Żadne dotąd Panigale nie było tak łatwe do opanowania i tak bardzo przyjazne dla użytkownika.
Krótsze przerwy w przenoszeniu mocy są zasługą krótszych przerw działania quickshiftera podczas przełączania biegów w górę powyżej 10 000 obr/min. Poniżej tej prędkości obrotowej wszystko pozostało po staremu. W celu ochrony układu przeniesienia napędu redukcja biegów bez użycia sprzęgła trwa o mgnienie oka dłużej.
Tych zmian oczywiście nie zauważy najbardziej nawet wprawne oko, natomiast nowy wygląd owiewek widać jak na dłoni. Są one teraz znacznie szersze, a po bokach zamontowano winglety (skrzydełka). Rosnąca prędkość powoduje wzrost docisku przodu motocykla, co ma poprawić stabilność. Wg Ducati przy 200 km/h dodatkowy docisk wynosi 16 kg, a przy 270 km/h – 30 kg.
Projekt zaczyna się od symulacji komputerowej, a konkretnie od programu CAD. | ||
Nowe owiewki, czyli mające poprawić stabilność przodu winglety oraz skrzela wspierające chłodzenie. | Bardziej miękkie sprężyny z przodu i z tyłu, zwiększone napięcie wstępne sprężyny z przodu, z tyłu zredukowane. Oto klucz do sukcesu. |
Na torze jeździłem z wyższą od zwykłej szybą racingową (bez homologacji; dostępna wśród akcesoriów Ducati), która bardzo dobrze chroni kask i korpus jeźdźca. O tym, jak spisuje się zwykła szyba, przekonamy się niebawem. Wtedy okaże się też, czy te wszystkie zmiany są odczuwalne na zwykłej drodze. Czy np. otwory w bocznych owiewkach dostatecznie odprowadzają ciepłe powietrze. W każdym razie Ducati obiecuje podwyższoną wydajność chłodzenia i to zarówno chłodnicy cieczy, jak i oleju. W pierwszym przypadku o 6, a w drugim o 16%. Ciekawe, czy to wystarczy, aby nowa maszyna – w przeciwieństwie do poprzednika – nie gotowała ud i nabiału podczas wolnej jazdy.
Odpowiedź na te pytania znajdziesz niebawem. Wtedy też okaże się, jak nowy Panigale V4 S wypada na tle konkurencji. Jedno w każdym razie już dzisiaj jest pewne: Panigale V4 i tor wyścigowy to znakomite połączenie.
Dane techniczne
Ducati Panigale V4 S
Silnik: | Silnik: chłodzony cieczą, czterocylindrowy, czterosuwowy, V 90°, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, dźwigienki wleczone i kołyskowe, uruchamiane desmodromicznie, smarowanie z półsuchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 52 mm, regulowany katalizator. |
Elektryka: | alternator 480 W, akumulator 12 V/4 Ah |
Przeniesienie napędu: | hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 41:16. |
Śr. cylindra x skok tłoka | 81 x 53,5 mm |
Pojemność skokowa | 1103 cm3 |
Stopień sprężania | 14:1 |
Moc maks. | 214 KM (157,5 kW) przy 13 000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 124 Nm przy 10 000 obr/min |
Rama: | główna z aluminium, silnik jako element nośny |
Zawieszenia: | przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, elektrohydrauliczny amortyzator skrętu, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz elektronicznie regulowane tłumienie od- i dobicia, tył – jednoramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz elektronicznie regulowane tłumienie od- i dobicia. |
Hamulce: | przód – dwie tarcze, średnica 330 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 245 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS na zakręty. |
Koła | szprychowe felgi z odlewu aluminium |
Rozmiary felg | 3,50 x 17 / 6,00 x 17 |
Rozmiary opon p/t | 120/70 ZR 17 / 200/60 ZR 17 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1469 mm |
Kąt główki ramy | 65,5° |
Wyprzedzenie | 100 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 120/130 mm |
Wysokość kanapy | 830 mm |
Masa na sucho | 174 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 370 kg |
Poj. zbiornika paliwa | 16 l |
Cena | 126 900 zł |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS