“Jest dobrze, a będzie jeszcze dobrzej” – tak w skrócie można podsumować sytuację na placach budów nowych polskich dróg. W rozpoczętym właśnie roku będą oddane do użytku kolejne odcinki. Oto 8 najważniejszych.
Według informacji przekazanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, w minionym 2019 roku do użytku oddano 460 km nowych tras, w tym kilka kluczowych odcinków. Należą do nich na pewno obwodnica Częstochowy z odcinkiem do Pyrzowic w ciągu autostrady A1, kolejny fragment S17 Warszawa-Lublin, obwodnica Skarżyska-Kamiennej w ciągu S7 oraz nowy odcinek “zakopianki”, pomiędzy Skomielną Białą i Rabką, połączony z DK 47 do Chabówki.
W roku 2020 będziemy nieco mniej rozpieszczeni przez ukończone inwestycje, ponieważ pojedziemy przez zaledwie ok. 150 km nowych dróg szybkiego ruchu. Znacznie więcej będzie wciąż w procedurach przetargowych. Wśród nowych odcinków znajdzie się jednak kilka takich, które dosłownie odmienią życie mieszkańców niektórych dużych ośrodków miejskich, w tym przede wszystkim Warszawy.
Szczegółową mapę prowadzonych właśnie inwestycji drogowych znajdziecie na stronie GDDKiA.
Południowa Obwodnica Warszawy i kolejny fragment A2 na wschód
To jest inwestycja, na którą z utęsknieniem czekają mieszkańcy stolicy oraz rejonów podmiejskich, położonych na prawym brzegu Wisły. Ucieszą się także kierowcy mijający Warszawę tranzytem od południa, którzy do tej pory mieli dwie, równie złe opcje – wąską i zatłoczoną DK50 lub wjazd do miasta.
W trzecim kwartale 2020 roku ma się zakończyć budowa odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu trasy S2 pomiędzy ul. Puławską, a Wałem Miedzeszyńskim, na którym znajdzie się tunel drogowy pod Ursynowem oraz nowy most przez Wisłę. Nieco później, ale jeszcze przed końcem roku ma zostać oddany kolejny odcinek S2, do budowanego wciąż, gigantycznego węzła Lubelska. Będą się tam łączyć kluczowe dla tej części kraju trasy, m.in. ekspresówki S2 i S17 (Warszawa-Lublin) oraz autostrada A2 w kierunku wschodniej granicy.
Tym samym obwodnica stolicy będzie prawie gotowa. Wciąż trwają spory z mieszkańcami kilku podwarszawskich miejscowości, takich jak Wesoła, na temat przebiegu wschodniej części trasy, która połączy węzeł Lubelska z ekspresówką S8 w stronę Białegostoku. Nie do końca działającym rozwiązaniem jest również przebieg trasy S8 przez samą Warszawę. Zamiast omijać miasto od północy, biegnie ona wśród gęsto zaludnionych osiedli i zatłoczonym mostem Grota-Roweckiego, przez co jest non stop zakorkowana, a jej rola tranzytowa staje się wątpliwa.
W drugiej połowie 2020 roku działająca od kilku lat autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego przestanie być samotną wyspą. Oddane do użytku będą dwa nowe odcinki w kierunku stolicy, które połączą ją z węzłem Lubelska. Tym samym jadąc z Warszawy w kierunku wschodnim, wygodnie dojedziemy aż do węzła Ryczołek tuż przed Kałuszynem. Dalsze fragmenty autostrady A2 w kierunku Terespola są w tej chwili w procesie przetargowo-projektowym.
S17 – szybciej do Lublina
Podróżujący trasą Warszawa-Lublin na pewno pamiętają legendarne już korki na rondzie w Kołbieli, gdzie krzyżowały się DK17 i DK50. W połowie roku 2020 zostanie po tym wyłącznie nieprzyjemne wspomnienie. Oddane zostaną do użytku dwa kolejne odcinki S17, które połączą budowany jeszcze węzeł Lubelska z węzłem w Kołbieli i oddanym w grudniu fragmentem aż do początku obwodnicy Garwolina. Tym samym nieprzerwany ciąg ekspresówki S17 wzrośnie z aktualnych 155 km do 180 km.
Trasa S61 – na Mazury i Suwalszczyznę
Do tej pory dojazd na wschodnią część Mazur oraz w przepiękne okolice Suwałk był dosyć kłopotliwy i wiązał się z ciągłym “tańcem z TIR-ami” na wąskich drogach krajowych. W 2020 roku nastąpi wyraźna poprawa, choć nie możemy jeszcze liczyć na nieprzerwaną jazdę drogą ekspresową. Istniejąca już obwodnica Szczuczyna zyska drugą jezdnię, dzięki czemu stanie się prawdziwą ekspresówką. W drugiej połowie roku dołączą do niej dwa nowe odcinki z Kolna na północ od Łomży przez Stawiski. Pod koniec roku dostaniemy do użytku jeszcze krótki fragment Śniadowo – Łomża Południe.
Druga jezdnia na S10 pod Szczecinem
Powoli, ale do przodu – tak można określić planowane na te rok postępy w budowie trasy S10 między Szczecinem i Stargardem. Oddana zostanie do użytku druga jezdnia na odcinku omijającym jezioro Miedwie, w okolicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyn i Zieniewo.
Zachodnia obwodnica Bydgoszczy
Do grona dużych miast, które łatwiej będzie ominąć, dołączy w tym roku Bydgoszcz. Na ukończeniu są kolejne odcinki trasy S5, które pomiędzy miejscowościami Białe Błota i Tryszczyn utworzą zachodnią obwodnicę miasta. Już Sylwestra, pół roku przed terminem, otwarty został 15-kilometrowy fragment S5 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Północ – Bydgoszcz Opławiec.
Obwodnice Sanoka i Dąbrowy Tarnowskiej
Na ukończeniu są również inwestycje nie będące autostradami i drogami ekspresowymi. Wykonawca jednojezdniowej obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 złożył właśnie wniosek o zezwolenie na użytkowanie. Budowa tej trasy napotkała szereg trudności, m.in. w związku z koniecznością wykonania dodatkowych wykopów i zabezpieczenia stanowisk archeologicznych, wykonawca wynegocjował więc przedłużenie ostatecznego terminu zakończenia prac do kwietnia. Odcinek będzie zapewne oddany kierowcom wcześniej, od razu po uzyskaniu zezwolenia na użytkowanie. Również w 2020 roku odetchnie mocno zakorkowana Dąbrowa Tarnowska, przez którą biegnie ruchliwa DK73 – to miasto również uzyska jednojezdniową obwodnicę.
Źródło: gddkia.gov.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS