A A+ A++

W przyszłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ma wstępnie podsumować zakończone konsultacje ws. planowanego przebiegu drogi S16 na odcinku Ełk-Knyszyn.

Inwestycja ta wzbudza emocje, bo we wszystkich zaproponowanych dotąd w pracach projektowych wariantach, droga ta ma przecinać Biebrzański Park Narodowy – największy park narodowy w kraju. Ma ingerować także w tereny objęte europejską siecią ochrony Natura 2000 czy tereny chronione międzynarodową konwencją Ramsar dotyczącą cennych mokradeł, obszarów wodno-błotnych. Należy też brać pod uwagę strefy ochronne ptaków strefowych i ostoje nietoperza – mopka zachodniego, szlaki migracji zwierząt.

Konsultacje ws. S16 cieszyły się ogromnym zainteresowaniem – wpłynęło ok. 4 tys. głosów, z czego ok. 90 proc. na formularzach Fundacji dla Biebrzy, która – wspólnie z Fundacja Greenmind i WWF Polska – sprzeciwia się budowie S16 przez Biebrzański PN.

Trzy z proponowanych przez projektantów korytarzy przebiegu S16 Ełk-Knyszyn prowadzą w rejonie obecnej DK 65 z Białegostoku do Ełku. Droga miałaby ok. 60-62 km, w każdym z wariantów planowana jest różnej długości estakada. Droga – we wszystkich wariantach biegłaby trasą: Knyszyn, Mońki, Osowiec, Ciemnoszyje, Ruda, Grajewo do węzła Guty, Od września – już jako efekt konsultacji – jest też wariant czwarty zakładający, że powstałaby droga ekspresowa nie w oparciu o DK 65, a o DK 8 z Białegostoku do Augustowa ( węzeł Knyszyn – węzeł Raczki). W tym wariancie Biebrzański PN byłby przecięty w najwęższym miejscu w regionie Sztabina. Wielu uczestników podlaskiej debaty drogowej sugerowało, by rozważyć właśnie ten wariant.

Projektanci podkreślają, że zaprojektowanie tej drogi to “wyzwanie”, bo jest trudne z powodu warunków geologicznych terenu, rolnictwa, warunków środowiskowych. W rejonie Osowca jest też zamknięty teren wojskowy ( jest negatywna opinia Wojskowego Sztabu Wojskowego w Białymstoku), linia kolejowa (przygotowywana jest jej modernizacja jako elementu Rail Baltica). Przeciwne jest także Osowieckie Towarzystwo Fortyfikacyjne, które uważa, że droga nie jest korzystna, by zachować walory historycznej Twierdzy Osowiec. Za budową S16 Knyszyn-Ełk jest powiat moniecki.

GDDKiA zapowiadała już wcześniej, że do listopada 2021 ma być gotowy STEŚ – Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe s16 Ełk-Knyszyn, nad którym właśnie trwają prace. Wariant przebiegu trasy ma być wskazany w pierwszej połowie 2022 r. (PAP).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZupa u Magdy Gessler za złotówkę! Ale nie dla każdego!
Następny artykułŚwietna końcówka Juventusu. “Stara Dama” lepsza w derbach