W ciągu
ostatniego roku koszty pracy wzrosły o blisko 11 proc., jednak o wiele bardziej
wystrzeliły w górę wydatki związane z pozyskaniem pracownika – w ciągu
ostatnich dwóch lat średnio o 36 proc. Obecnie kosztuje to pracodawców około 5
tys. złotych. W przypadku nieudanej rekrutacji ogólne koszty mogą się nawet
potroić i przekroczyć kwotę 15 tys. zł w przeliczeniu na jedno stanowisko
pracy.
Rosnące koszty
związane z prowadzeniem biznesu coraz bardziej utrudniają rozwój wielu firm. Jednymi
z głównych obciążeń przedsiębiorstw są pracownicy, tym bardziej że koszty ich zatrudnienia
dynamicznie rosną. W Polsce zwiększyły się o 10,8 proc. rdr w I kw. 2023 r.
wobec wzrostu o 10,2 proc. kwartał wcześniej. Dodatkowo firmy stają także
przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Średnie wydatki wzrosły
ostatnio o ponad 1/3 i wynoszą obecnie blisko 5 tys. zł. Zdarza się jednak, że
pozyskanie właściwego pracownika nie uda się od razu i wówczas koszty są trzy
razy wyższe.
Problemy z
wysokimi kosztami w rekrutacji wynikają m.in. z braku skutecznych narzędzi do
wstępnej kwalifikacji kandydatów, co może prowadzić do wydłużenia czasu
przeglądania, selekcji i weryfikacji aplikacji, a także niesatysfakcjonujących
wyników. Obciążeni żmudnymi, powtarzalnymi zadaniami rekruterzy nie mogą
poświęcić wystarczająco dużo czasu i uwagi na to, co najważniejsze – budowanie
zaangażowania kandydatów czy właściwą ocenę ich dopasowania do stanowiska i
kultury organizacji.
Pomocna sztuczna inteligencja
Wysokie koszty
rekrutacji sprawiają, że firmy coraz częściej szukają rozwiązań, które pozwolą
im je obniżyć. Pomocne mogą tu być nowoczesne rozwiązania IT.
– Takim
rozwiązaniem jest HR-Voicebot, który dzięki zaawansowanym algorytmom i
możliwościom rozpoznawania głosu może wstępnie kwalifikować kandydatów,
udzielać informacji zwrotnej i aktualizować system HRM – mówi Bartosz
Malinowski, Head of VOicebot Department w Apifonica.com. – Automatyzując ten
proces, bot może zaoszczędzić ponad setki, a czasami i tysiące godzin pracy, co
skutkuje skróceniem cyklu rekrutacji średnio o 5 razy, a zdarzają się
przypadki, że nawet 8 razy. To z kolei prowadzi do obniżenia kosztów rekrutacji
pracowników poprzez redukcję kosztów związanych z konsultantami i innymi pracownikami.
Rozmowa rekrutacyjna z robotem?
Voicebot HR
jest w stanie przeprowadzać wstępne rozmowy kwalifikacyjne w dogodnym dla
kandydatów terminie, odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, wprowadzać
dane do HRM oraz rekomendować rekruterowi najlepszych kandydatów. Dzięki
automatyzacji tych kroków rekruter kontaktuje się już tylko z najlepiej
dopasowanymi osobami i może poświęcić im więcej czasu. Automatyzacja nie tylko
uwalnia specjalistów HR od najbardziej czasochłonnych etapów rekrutacji, eliminując
koszty nieudanej rekrutacji, ale także poprawia doświadczenie kandydata,
zapewniając płynniejszy i bardziej wydajny proces.
Aż 67 proc. rekruterów
twierdzi, że zaplanowanie pojedynczej rozmowy kwalifikacyjnej zajmuje od 30
minut do 2 godzin – wynika z raportu Yello Interview Scheduling Survey.
– Naszym celem było przyspieszenie procesu rekrutacji i
zapewnienie kandydatom wirtualnego asystenta, który przynosi komfort poprzez
natychmiastową odpowiedź na aplikację – opowiada Paulina Zdunek, Kierownik ds. Rekrutacji
w Enel-Med. – Voicebot przeprowadza rozmowy telefoniczne z kandydatami i
przekazuje im podstawowe informacje o stanowisku bez angażowania rekruterów.
Kandydat czuje się zaopiekowany, a my zbieramy dane potrzebne do podejmowania
dalszych decyzji. Naszym zdaniem to nieoceniona korzyść w rekrutacji. Voicebot
pomógł wstępnie zakwalifikować 3660 aplikacji i 4-krotnie przyspieszyć etap
selekcji.
Ile można zaoszczędzić dzięki AI?
Przykładem
wykorzystania AI-Voicebotów w rekrutacji jest również firma Wakacje.pl, która
zdecydowała się na wdrożenie voicebota w swoim procesie rekrutacyjnym w celu
wstępnej selekcji kandydatów na stanowiska sprzedażowe. Kandydaci mogli aplikować
za pośrednictwem voicebota, który przeprowadzał z nimi krótką rozmowę kwalifikacyjną.
Pozwoliło to firmie na weryfikację umiejętności i doświadczenia kandydatów w
sposób zautomatyzowany, bez angażowania zasobów ludzkich na wczesnym etapie
procesu rekrutacji.
– Dzięki
temu firma zaoszczędziła około 1,5 miesiąca pracy swoich pracowników z działu
rekrutacji. – mówi Bartosz Malinowski z Apifonica.com. – Ponadto możliwość
aplikowania za pośrednictwem voicebota zwiększyła konwersję kandydatów,
pozwalając na przetworzenie aż 1800 aplikacji, przy czym 80 proc. kandydatów
przeszło do dalszego etapu rozmowy kwalifikacyjnej.
Automatyzacja
procesu wstępnej kwalifikacji, skrócenie cyklu zatrudniania i zwiększenie
konwersji kandydatów to tylko niektóre z możliwości, jakie daje wykorzystanie
nowoczesnych technologii w rekrutacji. W efekcie firmy mogą obniżyć koszty i
zwiększyć efektywność rekrutacji pracowników, a także zapewnić lepsze
doświadczenia kandydatom i większą satysfakcję z pracy samym rekruterom. Stąd
też kandydaci do pracy mogą się coraz częściej spodziewać rekrutacji, w której
aktywnym uczestnikiem będzie sztuczna inteligencja.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS