Na program albumu składają się premiery fonograficzne utworów skomponowanych przez twórców związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina (UMFC): profesora Pawła Łukaszewskiego („Divertimento”) i Żanety Rydzewskiej („spit it out”), doktoranta – Marcina Jachima („Pióro Maat”) i studenta – Krzysztofa Kiciora („Collapse”) oraz należący do klasyki muzyki nowej cykl „Folk Songs” Luciana Beria.
Świetny to debiut. Wszystkie utwory brzmią znakomicie. Zespół co prawda dopiero zaprzyjaźnia się z muzyka współczesną, i jeszcze długa droga przed nimi w zgłębianiu współczesnych technik wykonawczych, ale należą im się wielkie brawa za odwagę i determinację. Zamawianie utworów u żyjących kompozytorów i w ogóle zajmowanie się muzyką współczesną to szlak, którym podąża niewielu artystów, a szczególnie młodych.
Płyta dowodzi również i tego, jak ważna i inspirująca jest rola nauczyciela wykładowcy w edukacji młodych muzyków. Zespół nie powstałby, gdyby nie pasja w propagowaniu muzyki nowej profesorów UMFC Klaudiusza Barana, Ignacego Zalewskiego i Leszka Lorenta, wspartych przez Aleksandra Kościowa.
Album „Debiut” pokazuje, że Chopin University Modern Ensemble ma pomysł na siebie i chce eksperymentować. Miejmy nadzieje, że nie spoczną na laurach i będą działać dalej.
Drugą płytą wydawnictwa Chopin University Press, po którą warto sięgnąć, jest podwójny album Marcina Tadeusza Łukaszewskiego z kompletem utworów fortepianowych Stanisława Moniuszki.
– –
Fortepianowe kompozycje Moniuszki pozostają w cieniu jego twórczości scenicznej, pieśniarskiej i religijnej. Jest to o tyle zaskakujące, że fortepian był ważnym instrumentem w życiu i twórczości kompozytora, a dzieła na ten instrument – m.in. polonezy, walce, mazurki, polki, fraszki, wilanelle – tworzył przez całe życie.
– Twórczość fortepianowa Moniuszki pozostawała przez dziesięciolecia w niemal całkowitym zapomnieniu. Pomimo szeregu wydań i kilku nagrań wciąż czeka na odkrycie – napisał w eseju do płyty wykonawca. Szukając informacji na jej temat napotykamy na same uproszczenia (nawet w Encyklopedii Muzycznej PWM): dobre utwory o niewyrafinowanej formie, dedykowane uczennicom. W rzeczywistości nie są one aż tak proste, ani tak drobne, jak się o nich pisze. Łukaszewski prezentuje ich ogromne bogactwo i potencjał, który być może zainspiruje kolejnych pianistów, aby włączyć je do swojego repertuaru. A że jest to twórczość na europejskim poziomie, dowiódł światowej sławy pianista Cyprien Katsaris, nagrywając dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina płytę z pieśniami Moniuszki w transkrypcjach i parafrazach fortepianowych.
Marcin Łukaszewski, znany z licznych wykonań rzadko grywanego polskiego repertuaru i tym razem stanął na wysokości zadania. Nagranie dowodzi, że jest pianistą bardzo sprawnym, umiejącym operować bogatą paletą kolorystyczną, ale i potrafiącym zróżnicować nastrój i barwy poszczególnych miniatur.
Marcin T. Łukaszewski to nie tylko znakomity pianista (za płytę z utworami Piotra Perkowskiego otrzymał w 2002 roku „nagrodę Fryderyka”), ale i kompozytor tworzący głównie (i z sukcesami) muzykę chóralną. Warto zainteresować się i tą częścią działalności Łukaszewskiego, słuchając w jego wykonaniu pięćdziesięciu miniatur fortepianowych Stanisława Moniuszki.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS