A A+ A++

“Doom spending” to nowy trend wśród młodych. Dotyczy pieniędzy

Doom spending to nowy trend wśród generacji Z

Doom spending to nowy trend wśród generacji Z

Źródło zdjęć: © East News | ARKADIUSZ ZIOLEK

ALLE

02.10.2024 21:42, aktual.: 02.10.2024 22:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Doom spending to nowy trend wśród generacji Z i millenialsów. To nic innego jak niezbyt dobry sposób na radzenie sobie ze stresem finansowym. Osoby po 20. oraz 30. roku życia robią bezmyślne zakupy, aby się uspokoić.

W kontekście “doom spendingu” mówi się przede wszystkim o generacji Z (pokoleniu osób urodzonych po 1995 roku) i millenialsach (osobach urodzonych między 1980 a 1994 rokiem). Dlaczego akurat o nich? To właśnie te pokolenia zmagają się z pesymistycznym nastawieniem co do swojej przyszłości finansowej. Mają jednak dość nietypowy sposób na to, jak sobie z tym radzić. Stosują “doom spending” i wydają jeszcze więcej pieniędzy.

Czym jest “doom spending”?

Według Psychology Today, “doom spending”, czyli bezsensowne wydawanie pieniędzy, ma miejsce wtedy, gdy dana osoba bezmyślnie robi zakupy, aby się uspokoić. Wszystko z powodu tego, że jest negatywnie nastawiona do sytuacji finansowej i przyszłości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trend ten rozpoczął się w mediach społecznościowych, gdzie mnóstwo osób z generacji Z i pokolenia millenialsów zaczęło pokazywać swoje “luksusowe” życie, oparte na podróżach i markowych ubraniach. Osoby te po prostu nie oszczędzają, bo uważają, że i tak nie będzie ich stać na własne mieszkanie czy dom. Może być to poniekąd związane z inflacją i sytuacją na rynku mieszkaniowym, która w wielu krajach jest dość nieciekawa.

– Praktyka ta jest zarówno niezdrowa, jak i fatalistyczna – powiedziała w rozmowie z CNBC Make It Ylva Baeckström, wykładowczyni finansów w King’s Business School i była bankierka.

Zobacz także

"Zetki" żyją chwilą i kupują. Potem mówią, że "po prostu nie spłacą"
“Zetki” żyją chwilą i kupują. Potem mówią, że “po prostu nie spłacą”

Złe uczucia to złe nawyki

Zdaniem Ylvy Baeckström, osoby pomiędzy 20. a 30. rokiem życia przekładają złe uczucia związane z finansami na złe nawyki zakupowe. Dowodzi temu badanie Intuit Credit Karma*, które wykazało, że 96 proc. Amerykanów martwi się stanem gospodarki kraju, a ponad jedna czwarta wydaje pieniądze, po to, aby poradzić sobie ze stresem.

Badanie International Your Money Financial Security Survey stacji CNBC**, przeprowadzone przez Survey Monkey, pokazało z kolei, że 42,8 proc. młodych osób na świecie uważa, że ​​jest w gorszej sytuacji finansowej niż ich rodzice. Według Baeckström, pokolenie dorastające jest pierwszym pokoleniem, które będzie biedniejsze od rodziców.

*Badanie Intuit Credit Karma przeprowadzono w listopadzie 2023 roku na ponad 1000 Amerykanów.

**Badanie International Your Money Financial Security Survey przeprowadzono na 4342 osobach dorosłych z całego świata.

Zobacz także

Zetki na rynku pracy. “Oczekują informacji o wynagrodzeniu w ogłoszeniu”

Zapraszamy na grupę FB – #Wszechmocne. To tu będziemy informować na bieżąco o terminach webinarów, wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKremlowska “flota cieni” eksportuje ropę przez Bałtyk
Następny artykułKrzysztof Piątek strzelił gola w pierwszej kolejce Ligi Konferencji