Może to trochę na wyrost przekładać historyczne katastrofy na codzienność życia korporacyjnego, jednak to pomaga zapamiętać, że zadawanie pytań jest jedną z najważniejszych ról liderów.
– Czy chodzi o informację zwrotną, rozwiązywanie problemów, planowanie strategiczne, rozwiązywanie konfliktów, budowanie zespołu i wiele innych, gdy przestajemy zadawać pytania, wszystkie ważne funkcje zarządzania na tym cierpią – uważa Marquardt.
Jest wiele narzędzi, które pozwalają im stawiać pytania i dzięki temu trzymać rękę na pulsie. Podstawowym są spotkania jeden na jeden, czyli indywidualne rozmowy z pracownikami. Znajdują się na każdej liście dobrych praktyk dla liderów. Doceniają je liczni guru biznesu.
Andy Grove, były szef Intela, uważał, że jest to najlepsze źródło wiedzy organizacyjnej, a menedżerowie, którzy unikają spotkań, tracą łączność z rzeczywistością. Ben Horowitz, amerykański przedsiębiorca z branży technologicznej i autor publikacji o zarządzaniu, uważa wręcz, że brak rozmowy kierownika z pracownikami choćby raz w miesiącu to wystarczający powód do zwolnienia.
Najważniejsze są feedback i zaufanie. Tzw. one on one to nie są zwykłe spotkania szefa z pracownikami. To regularne, często cotygodniowe (jeśli pozwala na to liczebność zespołu) wydarzenia ważne dla obu stron, które mają dwa podstawowe cele: otrzymanie obustronnej informacji zwrotnej – zawodowej i osobistej, a także lepsze zrozumienie siebie nawzajem, by relacja opierała się na zaufaniu.
Gdy mowa o informacji zwrotnej, nie chodzi o zwykłe aktualizowanie danych na temat bieżących zadań i projektów. Ważne są nie same liczby i terminy, ale szersza perspektywa – towarzyszące im uczucia, obawy, potrzeby, nastawienie, pomysły.
Rozmowy twarzą w twarz szefów z pracownikami pełnią też inne ważne funkcje. Pozwalają zrozumieć i wzmocnić motywację pracowników. To szczególnie ważne w czasach „wielkiej rezygnacji”, gdy ludziom mniej chodzi o pieniądze czy nawet rozwój, ale o to, jak firmy traktują ich jako jednostki. Jeśli menedżerowi uda się zbudować zaufanie, podczas takich rozmów dowie się z pewnością, jak postrzegają go pracownicy i czego od niego oczekują. To cenna wiedza w obliczu badań Gallupa, które pokazują, że główną przyczyną odejść z firm są szefowie. Badania pokazują również, że pracownicy działają bardziej produktywnie i generują wyższe przychody, gdy są doceniani i chwaleni za dobrą pracę. Spotkania jeden na jeden pozwalają praktykować to często i regularnie. Są również sposobnością, by omówić kwestie rozwoju i kariery oraz jak szef może w tym pomóc. Gdy poznaje się czyjeś dążenia i zainteresowania, wiele można się dowiedzieć o motywacji.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS