A A+ A++

Dobra passa rynku kolejowego w Polsce. Rekordowe lata inwestycji i przewozów

Prezydent RP, Andrzej Duda stwierdził podczas otwarcia kongresu, że kolej jest jedną ze strategicznych gałęzi państwa, zarówno pod względem gospodarczym, jak i militarnym.

„Motorem do rozwoju gospodarki pozostaje komunikacja. Mamy całkiem dobre połączenia Wschód – Zachód. Zadaniem jest dla nas rozbudowa połączeń Północ – Południe w rejonie Trójmorza. Mamy wielką ambicję rozbudować porty morskie i stać się europejskim hubem transportowym. Perspektywy rozwoju kolei wydają się obiecujące” – mówił prezydent RP.

„Każdy mijający rok jest dla nas rokiem bardziej szczęśliwym, bo o kolei mówi się teraz prawdziwie dobrze. Kolej obroniła się i to klienci o tym zadecydowali, wybierając nasze usługi, bo realizujemy ich oczekiwania – zapewniał Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP S.A. – Rynek kolejowy w Polsce będzie się nadal dynamicznie rozwijać. Inwestycje są realizowane z naszą własną myślą techniczną i przez producentów krajowych. To po prostu działa” – podsumował.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił cele, jakie stawiane są przed polskim rynkiem kolejowym w najbliższych latach. Wśród nich wymienił między innymi modernizację: taboru, infrastruktury, dworców kolejowych, a także przebudowę szlaków kolejowych włącznie z tzw. ostatnią milą, czyli zagwarantowaniem wygodnego dostępu transportu kolejowego do portów morskich. Wspomniał również o zabezpieczeniu szlaków kolejowych przed likwidacją w ramach walki z wykluczeniem transportowym różnych regionów kraju.

„Realizacja tak dużych i ambitnych planów budzi oczywisty niepokój, ale to jest dobry niepokój. Idziemy w wyznaczonym rytmie – zaznaczył minister Adamczyk. – W przygotowaniu jest już program modernizacji 150 dworców. Polskie dworce nie muszą odstraszać. Mogą być przyjazne dla podróżnego, również dla osób z niepełnosprawnościami” – powiedział.

Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwrócił uwagę na modernizację linii kolejowych w obrębie aglomeracji. Przypomniał, że w odległości 20-30 km od dużych miast powstaje sieć parkingów, które pozwalają płynnie zmienić środek transportu na bardziej ekologiczny – kolej. Merchel poinformował też, że w ramach programu Kolej+ zostanie rozbudowana siatka połączeń oraz przystanków.

„Musimy też podnieść prędkość w ruchu towarowym. W tym celu poprawimy również przepustowość portów morskich o 50 proc. w przeciągu najbliższych dwóch lat” – zapewnił Ireneusz Merchel.

Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity S.A. wskazywał na znaczące inwestycje w tabor i stacje postojowe. To właśnie zwiększa zainteresowanie koleją. Do początku 2020 roku spółka podpisała z polskimi producentami umowy o wartości blisko 4,3 mld zł na modernizację i zakup nowych wagonów oraz lokomotyw, które mogą poruszać się po torach z prędkością do 160 km/h.

„Wraz ze zmianą taboru podnosi się jakość podróżowania. Pociągi są nowoczesne, czyste, rośnie satysfakcja z podróży. Otrzymujemy coraz lepsze opinie od pasażerów, którzy mogą dotrzeć z nami do pracy, na wakacje czy imprezy masowe. Kolej daje pewność, że dojedziemy do celu. Ta przewidywalność wpływa m.in. na to, że rosną ceny gruntów w pobliżu tras kolejowych” – wyliczał Marek Chraniuk.

O perspektywach rozwoju kolejowego transportu ładunków opowiadał Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP Cargo S.A. W jego opinii przewóz towarów jest mocno związany z rozwojem gospodarki. Na wzrost PKB wpływa konsumpcja i inwestycje. Tylko w 2020 roku na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczonych 37 mld zł, zaś w 2021 prawie 40 mld.

„W naszej strategii przyjęliśmy ekspansję w kierunku Trójmorza. Chcemy też zostać operatorem logistycznym. Na wzroście przewozów intermodalnych (łączących kilka rodzajów transportu) możemy skorzystać. Średnio 15 proc. kosztów produktu stanowi logistyka, a dziś na nią konkurują między sobą gospodarki światowe. Polski budżet może dzięki temu zyskać rocznie 12 – 15 mld zł” – przekonywał Czesław Warsewicz.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPiast ponownie na zero z tyłu
Następny artykułIstotny ruch ostrowieckich radnych, czy propaganda? [APEL]