A A+ A++

Autostrada A2 będzie pierwszą tego typu drogą w Polsce, z niskoemisyjną nawierzchnią. Ponadto zdaniem wykonawcy nowa technologia przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa.

Autostrada A2 na odcinku Siedlce Południe (dawniej Swoboda) – Malinowiec (wykonawca informuje, że chodzi o odcinek od węzła Siedlce Zachód, ale to jednak niemożliwe z uwagi na to, że fragment od wspomnianego węzła do węzła Siedlce Południe został otwarty w sierpniu tego roku) będzie wyróżniać się specjalną nawierzchnią, która ma być bardziej przyjazna dla środowiska.

Niskoemisyjna autostrada A2. Jak to działa?

Firma Strabag, wykonawca odcinka A2, oraz firma Cement Ożarów, producent cementu i hydraulicznych spoiw drogowych zastosują na tym fragmencie nowy materiał – beton cementowy będzie zawierał materiał o obniżonym śladzie węglowym. Wykonawca odcinka wskazał, że dotychczas przy tworzeniu nawierzchni betonowych decydowano się na cement CEM I 42,5 R(N). Do realizacji tej inwestycji wykorzystano natomiast cement CEM II/B-S 42,5 R-NA. Jego kluczowym komponentem jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo (ASR). Jak wskazano, reakcje alkaliczne mogą prowadzić do destrukcji betonu.

Zastosowanie mielonego granulowego żużla wielkopiecowego przekłada się na ograniczenie śladu węglowego o 30 proc. względem CEM I 42,5 R. Wykonawca przekonuje, że użycie cementu o obniżonej emisji dwutlenku węgla na tym odcinku jest “pionierskim rozwiązaniem na polskich drogach szybkiego ruchu i otwiera nowy rozdział w budowie nawierzchni z betonu cementowego”. Jak podkreślono, odcinek autostrady A2 będzie pierwszym takim fragmentem autostrady w naszym kraju.

Nowa nawierzchnia na A2 obniży rachunki za prąd

Testowy fragment drogi poddano specjalnym badaniom laboratoryjnym. Sprawdzono jego wytrzymałość, m.in. mrozoodporność. Testy potwierdziły, że materiał sprawdzi się jako nawierzchnia autostrady. Zdaniem wykonawcy materiał jest nie tylko wytrzymały i bardziej przyjazny dla środowiska, ale ma również pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. Jak wskazano nawierzchnia jest jaśniejsza od stworzonych do tej pory, a przez to lepiej widoczna dla kierowców. To zaś przekłada się na poprawę widoczności w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz ograniczenie o blisko 20 proc. kosztów związanych z oświetleniem trasy na węzłach.

Kiedy A2 Siedlce Południe – Malinowiec będzie gotowa?

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAutostrada A1 zamknięta – tak pokazują mapy Google
Następny artykułGdy turbiny wiatrowe stają się bezużytecznymi rzeźbami