Na ostatnim z remontowanych odcinków alei Śmigłego-Rydza rozebrano torowisko tramwajowe. Trwa przebudowa ulicy, na którą wykonawca ma czas do 21 stycznia 2026 roku.
Udało się zakończyć remont dwóch długich odcinków głównej arterii miasta. Aleja Śmigłego-Rydza została przebudowana od „skrzyżowania marszałków” do skrzyżowania z ulicą Dąbrowskiego. Przyszedł teraz czas na ostatni odcinek. Przebudowa ma objąć nie tylko aleję Śmigłego-Rydza ale i jej przedłużenie, czyli ulicę Niższą aż do skrzyżowania z ulicą Śląską.
Tramwajem ze Śmigłego-Rydza do „białego kościoła”
Ogłoszony 13 października 2023 roku przetarg szczegółowo określił zakres prac jakie mają zostać wykonane. Wykonawca musi:
- wymienić zniszczoną nawierzchnię alei Śmigłego-Rydza i ulicy Niższej,
- przebudować chodniki,
- przebudować torowisko tramwajowe
- zbudować drogę rowerową,
- budowa krańcówki tramwajowo-autobusowej przy skrzyżowaniu ulic Niższej i Śląskiej.
Prace obejmują również kompleksową przebudowę ronda Broniewskiego (skrzyżowanie Broniewskiego – Niższa / Śmigłego-Rydza). W planach jest wykonanie prac w taki sposób, by w przyszłości możliwe było doprowadzenie linii tramwajowej ulicami Broniewskiego i Paderewskiego do ulicy Rzgowskiej przy tzw. „białym kościele”.
Urząd miasta Łodzi zamierza też przywrócić linię tramwajową nr 13, która jedną z krańcówek miała przy skrzyżowaniu ulic Niższej i Śląskiej. „Trzynastka” nie jeździ od 2018 roku.
Zmiana wykonawcy remontu Śmigłego-Rydza
Inwestycja przebudowy trzeciego odcinka Śmigłego-Rydza od ogłoszenia przetargu jesienią 2023 roku budziła kontrowersje. Do walki o wykonanie tego przetargu zgłosiło się 7 wykonawców. Zaoferowali wykonanie zleconych prac za kwoty w zaokrągleniu od 76 do 103 milionów złotych. Większość tej kwoty miała zostać pokryta z dofinansowania unijnego.
Przetarg zakładał, że wygra wykonawca który da najlepszą cenę i 6-letnią gwarancję na wykonane prace. Taką gwarancję oferowały wszyscy wykonawcy, więc liczyła się tylko cena. W tej sytuacji 8 marca 2024 roku wskazano jako wykonawcę spółkę Strabag, który prace miał wykonać za ponad 83 miliony złotych. Jednak ostatecznie wykonawca jest inny.
Dwie inne spółki w przetargu dały lepszą cenę i to o kilka milionów złotych, jednak ich oferty zostały odrzucone. W tej sytuacji przedsiębiorcy odwołali się do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Ta nakazała Zarządowi Inwestycji Miejskich w Łodzi ponowne zbadanie ofert z uwzględnieniem obu wcześniej odrzuconych. 3 kwietnia unieważniono wcześniejszy wybór wykonawcy remontu ostatniego odcinka Śmigłego-Rydza.
Ponad miesiąc później wybrano nowego wykonawcę. 10 maja Stała się nim jedna z odrzuconych wcześniej spółek – Trakcja SA. Firma w przetargu wyliczyła, że prace wykona za 76,43 miliona złotych.
Również ta decyzja została cofnięta 27 maja a pod ogłoszeniem o unieważnieniu wyboru podpisała się ówczesna dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi – Agnieszka Kowalewska-Wójcik:
Zarząd Inwestycji Miejskich informuje, że działając na podstawie art. 16 i 17 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej „Ustawą”, unieważnia czynność wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę: Trakcja S.A z siedzibą w Warszawie – czytamy w ogłoszeniu.
W uzasadnieniu powołano się na przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, a konkretnie o obowiązku przeprowadzenia postępowania w sposób rzetelny, niebudzący wątpliwości i zleceniu działać odpowiedniej firmie.
Minęły kolejne tygodnie i 21 czerwca ponownie wybrano tę samą firmę. Remont ostatniego odcinka Śmigłego-Rydza prowadzi spółka Trakcja, której głównym akcjonariuszem od 8 lipca jest PKP PLK.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS