A A+ A++

Polacy nie odwiedzają centrów handlowych tak chętnie jak
przed pandemią. Najbliżej wyniku z 2019 r. był wrzesień tego roku, kiedy
różnica wyniosła tylko 2 proc. – wynika z analiz firmy doradczej CBRE. – Mimo to
wydatki nie spadają. W maju i we wrześniu tego roku odnotowano wzrost obrotów
lub minimalny spadek względem analogicznych okresów 2019 r.

Eksperci CBRE wskazują, że wizyty klientów w centrach
handlowych są dziś bardziej nakierowane na zakupy niż przed pandemią. – Dlatego
cały rynek nie zwalnia – mówią przedstawiciele firmy. – W budowie jest 250 tys.
mkw. powierzchni, z czego 140 tys. mkw. zostanie ukończone jeszcze w tym roku.

– Pandemia odcisnęła piętno na rynku centrów handlowych.
Branży dały w kość zwłaszcza zamknięcia obiektów, ale warto odnotować, że
niemal w całym okresie pandemii spadki obrotów były relatywnie mniejsze niż
spadki odwiedzalności – komentuje Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu
powierzchni handlowych w CBRE. – To dowód, że konsumenci są przywiązani do tej
formy robienia zakupów i nie zamierzają z niej rezygnować. Dziś wolą jednak
wybrać się do centrum handlowego rzadziej, ale za to na większe zakupy. Wzrosło
też znaczenie parków handlowych, zwłaszcza w mniejszych miastach. To właśnie
ten format dominuje w tym roku, jeżeli spojrzymy na podaż.

Obiekty handlowe ponownie otwarto w maju. – Odwiedzalność
zaczęła stopniowo rosnąć – mówią eksperci CBRE. – We wrześniu 2021 r. zbliżyła
się nawet do poziomu z września 2019 r. Zmiana wyniosła zaledwie 2 proc. Jednak
w żadnym miesiącu od czasu wybuchu koronawirusa nie przekroczono wskaźników
sprzed pandemii. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wydatków.

Średni wskaźnik pustostanów w ośmiu największych
aglomeracjach wzrósł w ciągu roku o 0,5 pkt proc., do 5,3 proc. w sierpniu tego
roku.
Porównanie obecnego wskaźnika powierzchni niewynajętych ze
wskaźnikiem sprzed pandemii w grudniu 2019 r. wskazuje na wzrost o 1,2 pkt
proc.  

– Wzrost pustostanów w obiektach handlowych nie jest
wyłącznie konsekwencją pandemii, lecz w znacznej mierze wynika z decyzji
sieci Tesco o opuszczeniu polskiego rynku. Część dużych powierzchni handlowych
zajmowanych wcześniej przez Tesco nie została jeszcze przejęta przez innych
najemców i pozostaje tymczasowo niewynajęta – tłumaczy Mariusz Majkowski.

CBRE podaje, że czynsze umowne w najlepszych centrach
handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie. Wynoszą 100-130 euro za mkw.
miesięcznie w Warszawie i 40 … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJak zdobyć dotację z programu “Czyste powietrze”? Nawet 37 tys. zł na wymianę starego pieca
Następny artykułGoście Fine Dining Week z rabatem 30 zł dzięki współpracy z Visa