Konsultacje społeczne dotyczą dwóch wariantów budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni (rejon pl. Skarbka) wraz ze zmianą układu drogowego, obejmującego:
• fragment ul. Kościuszki,
• fragment ul. Żółkiewskiego,
• fragment ul. Sobieskiego,
• plac Skarbka.
Toruński magistrat przedstawił dwa warianty przebudowy tego ważnego miejsca na mapie komunikacyjnej Torunia.
Ten wariant przewiduje rozbudowę istniejącego skrzyżowania w rejonie pl. Skarbka, m.in. umożliwia pojazdom poruszanie się z ul. Żółkiewskiego w kierunku ul. Sobieskiego. Wiadukt drogowo-tramwajowy na ul. Kościuszki zostałby poszerzony o jeden pas ruchu po południowej stronie i ciąg pieszo-rowerowy w postaci niezależnej równoległej kładki.
Ulice Kościuszki i Żółkiewskiego zaprojektowano jako dwujezdniowe trzypasowe o szerokości pasów 3,5 m, a ul. Sobieskiego i Skłodowskiej-Curie jednojezdniowe o szerokości pasów 3 m. Na węźle przesiadkowym obowiązywałby ruch jednokierunkowy (jeden wjazd i wyjazd) z wyjątkiem odcinka dojazdu do nieruchomości.
Wariant pierwszy węzła przesiadkowego Toruń Wschodni rys. UMT
Połączono pętlę autobusową z parkingami przydworcowymi. Na węźle zaprojektowano przystanek autobusowy przed budynkiem dworca, strefę „Kiss&Ride”, strefę Taxi, trzy miejsca parkingowe dla autobusów, w tym dwa dla elektrycznych i 94 miejsca dla samochodów osobowych, w tym dla sześciu elektrycznych.
Tereny przyległe zostały skomunikowane chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi: utrzymano przejścia na poziomie jezdni na ul. Sobieskiego, przesunięto przejście i przejazd rowerowy na ul. Żółkiewskiego – bliżej tarczy skrzyżowania, dodano przejście na wysokości ul. Studziennej, utrzymano przejście podziemne pod ul. Skłodowskiej-Curie. Zaprojektowano przystanek przelotowy bezpośrednio przy ul. Skłodowskiej-Curie oraz utrzymano linię tramwajową tak, jak przebiega ona teraz.
Wariant drugi
Przewiduje przebudowę istniejącego skrzyżowania w rejonie pl. Skarbka do formy węzła drogowego z czterema łącznicami. Łącznice od strony ul. Kościuszki i Żółkiewskiego byłyby zakończone skrzyżowaniami tylko na prawych skrętach, a od strony ul. Skłodowskiej-Curie i Sobieskiego – rondami o średnicy 35 m.
Ulice Kościuszki i Żółkiewskiego zaprojektowano jako dwujezdniowe, dwu- i trzypasowe o szerokości pasa 3,5 m, przy czym utrzymano istniejącą szerokość jezdni, natomiast zmieniono układ pasów i prowadzenie kierunków. Na jednojezdniowych ul. Sobieskiego i Skłodowskiej-Curie utrzymano szerokości pasów ruchu oraz łącznic węzła o szerokości jezdni 6 m.
Pod wiaduktem Kościuszki zaprojektowano połączenie bypassem dwóch rond nową jednojezdniową ulicą o szerokości pasów 3,25 m. Wjazd i wyjazd na teren węzła przesiadkowego odbywałby się za pośrednictwem jednego z rond oraz dodatkowo przez skrzyżowanie – tylko na prawe skręty od strony ul. Skłodowskiej-Curie.
Wariant drugi węzła przesiadkowego Toruń Wschodni rys. UMT
Na węźle zaplanowano przystanek autobusowy przed budynkiem dworca, strefę „Kiss&Ride”, strefę Taxi, trzy miejsca parkowania dla autobusów, w tym dwa dla elektrycznych, 169 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym sześć dla elektrycznych (100 miejsc pod wiaduktem Kościuszki, 69 miejsc przed dworcem; obecnie 70 miejsc parkingowych).
W ramach skomunikowania chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi terenów przyległych zaprojektowano dwa dodatkowe przejścia podziemne pod ulicami Żółkiewskiego i Sobieskiego, a istniejące przejście pod ul. Skłodowskiej-Curie wydłużono. Przewidziano też przystanek przelotowy przed rondem w ciągu ul. Skłodowskiej-Curie oraz utrzymano linię tramwajową w jej obecnym przebiegu.
Konsultacje do piątku, 29 stycznia
Zainteresowani, którzy nie mogli wziąć udziału w konsultacjach online 22 stycznia, mogą wyrazić swoją opinię – maila z uwagami można wysłać do 29 stycznia na adres: [email protected].
Konsultacje społeczne prowadzi Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji we współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia oraz Miejskim Zarządem Dróg.
Krytycznie o propozycjach
Przedstawione przez magistrat warianty jak dotąd nie zyskały społecznego uznania. Ekolodzy z ruchu społecznego Zielony Toruń napisali na Facebooku: “W projekcie Bit City III pieczołowicie schowano skarb planistyczny – budowę platformy przesiadkowej i rozbudowę wiaduktu w ciągu ul. Kościuszki o kolejne pasy, wyburzenie pięciu kamienic przy ul. Sobieskiego pod dwa ronda, likwidację istniejących ogrodów i zieleni wysokiej oraz izolacyjnej na parkingi i jezdnie, jak również stworzenie kolejnych dwóch przejść podziemnych! Piesi, jak wiadomo to krety i w mieście powinni poruszać się bezwzględnie pod ziemią”.
Równie krytyczni są działacze Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Oddział w Toruniu: “Garbaty Mostek ma zostać zburzony, a w jego miejsce ma powstać nowotwór – o tym wiedzieliśmy. Nikt z nas nie spodziewał się tego, że w ramach Bit City III – projektu, który ma na celu zwiększyć udział transportu zbiorowego w regionie – planuje się gigantyczną rozbudowę układu drogowego, w ramach której w rejonie Dworca Wschodniego wyburzonych ma być pięć historycznych budynków mieszkalnych. Unicestwione mają zostać również ostatki miejskiej zieleni, wraz z przydworcowym skwerem” – czytamy na Facebooku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS