Uszkodzenie wtryskiwaczy współczesnych silników Diesla z wtryskiem Common Rail to nierzadko jedna z najdroższych potencjalnie usterek, jaka może mieć miejsce. O ile niektóre starsze wtryskiwacze sprzed 2010 r. jeszcze dało się dość tanio regenerować, o tyle z nowocześniejszymi jest już problem. Jeden tylko wtryskiwacz może kosztować 2000-3000 zł, a jeśli jeden został uszkodzony, to istnieje spore ryzyko, że pozostałe też trzeba będzie niebawem wymienić. Co wpływa na uszkodzenie wtryskiwaczy diesli i jak się przed tym uchronić?
Wtryskiwacze Common Rail są bardzo trwałe, wbrew temu, co często słyszymy i czytamy. Ponad 90 proc. przypadków ich uszkodzenia to nie wada fabryczna silnika czy samych wtryskiwaczy, a nawet nie zużycie części, lecz wynik eksploatacji, na którą częściowo wpływ na sam kierowca, a częściowo serwis zajmujący się samochodem. Niezwykle ważne jest pilnowanie tego, co wtryskiwacz dostaje z układu paliwowego.
Zanieczyszczenie paliwem
Częstą przyczyną awarii wtryskiwaczy Common Rail jest zanieczyszczenie nadmiarem wody w paliwie, które było niewłaściwie magazynowane lub dolewano do niego niepożądanych substancji. Woda nie tylko działa korozyjnie, ale też wpływa negatywnie na smarowanie elementów ruchomych wewnątrz wtryskiwacza. Efekt to nie tylko zniszczone wtryskiwacze, ale też np. pompa paliwa.
Zanieczyszczenie opiłkami i osadami
I tu przechodzimy dalej, czyli do zanieczyszczeń wtryskiwaczy niepożądanymi cząsteczkami, będącymi wynikiem zacierania się pompy paliwa. Jest to bardzo częsta awaria w starszych, by nie powiedzieć pierwszych dieslach Common Rail, ale też w nowoczesnych, w których dokonano już naprawy, ale tylko połowicznej. Trzeba pamiętać, że jeśli zatarła się pompa paliwa, to praktycznie cały układ paliwowy jest do wymiany – od zbiornika do szyny Common Rail. Jeśli zostanie wymieniona tylko pompa, to prędzej czy później zanieczyszczenia zalegające w układzie paliwowym znów będą siały spustoszenie. Kto tak naprawia układ wtryskowy? Prawie nikt.
Ważne jest też dbanie o filtr paliwa. Długo niewymieniany będzie gromadził już tyle zanieczyszczeń, że niektóre przedostaną się poza filtr. Warto wymieniać filtr paliwa w dieslu, niezależnie od przebiegu, raz w roku.
Zobacz również:
I tu przechodzimy dalej, czyli do zanieczyszczeń wtryskiwaczy niepożądanymi cząsteczkami, będącymi wynikiem zacierania się pompy paliwa. Jest to bardzo częsta awaria w starszych, by nie powiedzieć pierwszych dieslach Common Rail, ale też w nowoczesnych, w których dokonano już naprawy, ale tylko połowicznej. Trzeba pamiętać, że jeśli zatarła się pompa paliwa, to praktycznie cały układ paliwowy jest do wymiany – od zbiornika do szyny Common Rail. Jeśli zostanie wymieniona tylko pompa, to prędzej czy później zanieczyszczenia zalegające w układzie paliwowym znów będą siały spustoszenie. Kto tak naprawia układ wtryskowy? Prawie nikt.
Trzeba wiedzieć, że niespalone paliwo, które po wyłączeniu silnika pozostało wewnątrz wtryskiwacza, tworzy osady węglowe w wyniku wysokiej temperatury, tzw. koksowanie. Osady te gromadzą się wokół najdelikatniejszych elementów wtryskiwacza i blokują ich pracę, przez co paliwo może być nieprawidłowo rozpylane. Dlatego wbrew pozorom czyszczenie wtryskiwaczy niekiedy pomaga i nie jest to żadne oszustwo, lecz tańsza metoda ich naprawy. Nie zawsze jest jednak skuteczna.
Co można zrobić dla wtryskiwaczy?
- Tankuj dobre, sprawdzone paliwo – unikaj paliwa podejrzanie taniego z niepewnych źródeł
- Usuwaj wszystkie usterki silnika na bieżąco, bo mogą mieć wpływ na zanieczyszczenie wtryskiwaczy
- Co kilkadziesiąt tys. km dolewaj do paliwa środek czyszczący układ wtryskowy
- Stosuj powyższe zalecenia z najwyższą starannością, jeśli używasz swojego diesla wyłącznie na krótkich dystansach
- Jeśli modyfikujesz silnik Diesla (strojenie), rób to z umiarem – tuning obciąża także wtryskiwacze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS