Po raz kolejny rozbudowa DW 754 w granicach Ostrowca Świętokrzyskiego budzi kontrowersje mieszkańców. Wszystko zaczęło się od wycinki drzew, a później na językach była zastępcza organizacja ruchu. I choć inwestycja trwa, mieszkańcy już korzystają z niektórych elementów drogowych. Tym razem redakcyjne telefony rozgrzały się do czerwoności w sprawie schodów, które powinny umożliwiać zejście na chodnik od strony wieżowców na ul. Radwana. Tymczasem mieszkańcy zejście nazywają „schodami grozy”.
-Zejście jest strome. Nie ma barierek, a zjazd niby dla wózków wręcz karkołomny. Nikt nie bierze pod uwagę potrzeb osób starszych, nie mówiąc już o osobach z niepełnosprawnościami, które przy takim zjeździe wręcz mogą się zabić. Matka z dzieckiem w wózku też z tego nie skorzysta. Po co odpalać taką fuszerkę? – pytała jedna z mieszkanek.
-Tu w tych wieżowcach mieszkają w większości ludzie starsi, niektórzy chodzą o kulach. Jak zejść takimi schodami? Dla kogo to budują? – pytał kolejny mieszkaniec.
Udaliśmy się na miejsce. Korzystanie ze schodów nie jest bezpieczne nawet dla młodych, zdrowych ludzi. Sytuacja nieco dziwi, gdyż obecnie wszystkie tego rodzaju inwestycje, zgodnie z obowiązującymi procedurami i standardami XXI ułatwiają dostępność osobom z niepełnosprawnościami. Zażenowania sytuacją nie krył Robert Rogala, radny powiatowy, i jednocześnie kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej „Szansa”, który zna potrzeby i oczekiwania osób z niepełnosprawnością ruchową.
-Jeżeli ma to być przysłowiowa „wisienka na torcie”, jak to co niektórzy podkreślali, to jest największa porażka – schody i zjazdy przy budowanej drodze na wysokości wieżowców przy ul. Radwana. Zjazdy nie zachowują żadnych norm architektonicznych, ani dostępności jeżeli chodzi o osoby z niepełnosprawnościami, poruszające się na wózku, jak również osoby starsze, poruszające się w oprzyrządowaniu, czyli przy użyciu innych urządzeń umożliwiających poruszanie się. Przepisy mówią jasno, jakie powinny być stromizny zjazdów na wózki inwalidzkie, a tutaj nie jest to zachowane nawet w 2 proc. Zjazd dla osób niepełnosprawnych, jeśli chodzi o wózki nie powinien przekraczać 8 proc., a obecnie nawet dąży się do tego, aby było to 6 proc. , a w specjalnych warunkach, gdzie zjazdy powinny być przykryte może to być około 10 proc. Natomiast jeżeli chodzi o schody, jeśli mają szerokość trepa ponad 120 cm, a te mają, co widać gołym okiem, to z obydwu stron powinny być zamontowane barierki. Być może one będą zamontowane, ale w obecnej chwili ich nie ma. Uważam, że ten bubel architektoniczny powinien zostać zlikwidowany i doprowadzony do rzeczywistości, jakiej, jaka być powinna. Tym bardziej, że dziś w całym kraju dąży się do tego, aby elementy małej architektury były dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami i osób w oprzyrządowaniu i nie widzę tego w inny sposób -mówi radny Robert Rogala.
W tej sprawie z wróciliśmy się do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
– Założenia dokumentacji projektowej nakazywały odtworzyć przedmiotowe schody zgodnie ze stanem istniejącym- odpowiada nam Andrzej Welik – Kierownik Projektu ze Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach. Obecnie wykonawca został poproszony o inwentaryzację geodezyjną wykonanych schodów, która to zostanie przekazana do projektanta tak, aby ten mógł odnieś się do zapytania. Na tej podstawie zostanie przeprowadzona stosowna analiza sytuacji i wdrożone odpowiednie działania.
Osoby z niepełnosprawnościami zwracają uwagę także na inne elementy, jak chociażby za wysokie krawężniki przy chodniku wiodącego na ul. Denkowską z ul. Radwana, prowadzącego prostopadle do drogi wewnętrznej. Tam też osoba poruszająca się na wózku, samodzielnie, bez pomocy osób trzecich, nie jest w stanie pokonać krawężnika. Sytuacje te nieco dziwią w obecnym standardzie uwzględniającym potrzeby osób z niepełnosprawnościami, a przede wszystkim ich bezpieczeństwo i dostępność. Mamy nadzieję, że po przeprowadzonych analizach wykonawca uwzględni również te potrzeby i oczekiwania mieszkańców na ul. Radwana.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS