Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes–Benz
Według PEVO Index w połowie roku 2024 r. flota samochodów elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 70 556 szt. Park osobowych BEV składał się z 63 552 szt. (+53% r/r), a dostawczych i ciężarowych wyniósł 7 004 szt. (+50% r/r). Udział BEV na polskim rynku nowych samochodów osobowych w lipcu 2024 r. wyniósł 3,1%. Na drugim miejscu podium w rankingu najpopularniejszych marek oferujących samochody elektryczne uplasował się Mercedes. W pierwszej połowie roku 2024 z salonów Mercedesa wyjechało 115 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną.
W Polsce w połowie roku 2024 r. funkcjonowały 7563 (+44% r/r) ogólnodostępne punkty ładowania, w tym 5 348 AC (+37% r/r) oraz 2 215 DC (+66% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (61%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW urosła do liczby 1024.
Najwięcej, bo 594, stacji znajduje w Warszawie, w Gdańsku jest 300 ładowarek, w Szczecie 266, a w Krakowie 226. Liczba punktów wzdłuż Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) wyniosła na koniec lipca 2024 r. 786, co oznacza wzrost o 28% r/r.
W Polsce w ciągu ostatniego roku poziom wzrostu liczby publicznych punktów ładowania osiągnął blisko 50 proc., a wygodna w użytkowania np. Karty me Charge Mercedesa zapewnia dostęp do 86% dostępnych punktów ładowania i mają do wyboru trzy taryfy, które gwarantują transparentność i łatwą kontrolę kosztów.
Taryfy Mercedesa dopasowane do stylu życia
Bazowa taryfa „S” jest przeznaczona dla tych, którzy ładują auto głównie w domu lub w pracy i okazjonalnie skorzystają z publicznych stacji ładowania.
Taryfa „M” to propozycja dla każdego, kto pokonuje długie dystanse od czasu do czasu i chce zachować elastyczność. Miesięczny abonament taryfy M wynosi 40 zł. W zamian użytkownicy mają zapewnione stałe koszty ładowania AC i DC, również podczas podróży zagranicznych. Taryfa M jest bezpłatna dla nabywców nowych modeli Mercedes-Benz z hybrydowym napędem plug-in przez pierwszy rok użytkowania pojazdu.
Tym, którzy najintensywniej wykorzystują samochody elektryczne polecana jest taryfa”L”, wyróżniająca się najniższymi stawkami za energię zarówno dla ładowarek AC, jak i DC. Taryfa ta przez rok bezpłatnie przysługuje nabywcom elektrycznych modeli EQ, a po tym okresie abonament kosztuje 60 zł miesięcznie. Dodatkowo klienci, którzy kupili nowego EQS-a, przez 12 miesięcy mogą bezpłatnie ładować auto na stacjach Ionity.
Mimo rozwoju infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych wciąż mocno odbiega od potrzeb, ale to nie brak dostępności publicznych stacji ładowania powoduje, że większość właścicieli samochodów elektrycznych ładuje swoje auta w domu lub pracy.
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Najbardziej komfortowe, tanie i ekologiczne pozostaje ładowanie auta elektrycznego w domu lub w miejscu pracy za pomocą energii pozyskiwanej z fotowoltaiki. W 2023 roku w Polsce wyprodukowano łącznie ponad 166,4 TWh energii elektrycznej, z czego ponad 26 proc. (44 GWh) pochodziło z OZE. W naszym kraju największy udział wśród OZE zyskała fotowoltaika z przyrostem mocy na poziomie 4,9 GW, co oznacza skok o ponad 40 proc. r/r. Polska doświadczyła boomu w instalacjach paneli fotowoltaicznych, szczególnie w sektorze prosumenckim (gospodarstwa domowe i małe firmy). Szacuje się, że w 2024 roku łączna moc zainstalowana w Polsce przekroczy 15 GW, a w Unii Europejskiej zbliży się do 350 GW.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS