A A+ A++

Disney został pozwany za wykorzystanie wizerunku Petera Cushinga w filmie Łotr 1. Wysuwająca roszczenia firma twierdzi, że obraz artysty został w hicie Star Wars użyty bezprawnie.

Źródło fot. Gwiezdne wojny: część IV – Nowa nadzieja, George Lucas, Lucasfilm, 1977

i

Peter Cushing, brytyjski aktor, którego fani mogli podziwiać w Nowej nadziei, zmarł 20 lat temu, ale to teraz wokół artysty pojawiły się kontrowersje. Disney został bowiem pozwany za bezprawne wykorzystanie wizerunku tego artysty w widowisku Łotr 1.

Przypomnijmy, że w filmie Star Wars z 1977 roku Peter Cushing wcielił się w Wilhuffa Tarkina. Imperialny dowódca powrócił w dziele Łotr 1. z 2016 roku dzięki cyfrowemu „wskrzeszeniu”. Jak donosi The Times, osiem lat po premierze świetnie ocenianego widowiska w reżyserii Garetha Edwardsa Disney został pozwany przez Kevina Francisa i jego firmę Tyburn Film Productions.

Przedsiębiorstwo twierdzi, że przed śmiercią aktor zawarł umowę, na mocy której to Tyburn Film Productions ma prawo decydować o wizerunku artysty, a „reprodukcja” postaci przy użyciu CGI w Łotrze 1. te ustalenia narusza.

Lucasfilm uważa zaś, że miał prawo wskrzesić Wilhuffa Tarkina na mocy kontaktu zawartego z aktorem na film z 1977 roku. Warto dodać, że Disney zapłacił spadkobiercom Cushinga za wykorzystanie wizerunku artysty.

Disney wniósł o odrzucenie pozwu, ale sąd oddalił tę prośbę. Sędzia Tom Mitcheson wyjawił, że sprawa musi zostać dokładnie zbadana, ponieważ prawo w tym obszarze wciąż się rozwija. Prawnik nie jest jednak przekonany, czy Tyburn Film Productions wygra sprawę. W najbliższym czasie przekonamy się, czy dojdzie do batalii prawnej, czy też Disney zdecyduje się pójść na ugodę z firmą wysuwającą roszczenia.

Przypomnijmy, że film reżyserii Garetha Edwardsa był nominowany do Oscarów i okazał się ogromnym hitem, zarabiając w kinach ponad miliard dolarów. W nadchodzącym drugim sezonie serialu Andor zobaczymy zaś wydarzenia, które doprowadziły do historii znanej z Łotra 1.

Filmoznawczyni, absolwentka MISH Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej praca magisterska dotyczyła nowej duchowości w kinie współczesnym. Redaktorka serwisu Filmomaniak od kwietnia 2023 roku, wspiera redaktora prowadzącego i szefową wszystkich newsmanów. Wcześniej pisała do naEkranie. Jeśli po raz setny nie ogląda Dziewiątych wrót, to po raz pierwszy czyta książki Therese Bohman i Donny Tartt. Woli gnozę od grozy, dramaty od horrorów, Junga od Freuda. W muzeach tropi obrazy symbolistów. Biega długie dystanse, jeszcze dłuższe pokonuje gravelem. Uwielbia jamniki.

więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułArcheolodzy znaleźli rzadki alemański grób z czasów gdy Germanie przełamali rzymski limes
Następny artykułPółmetek Winobrania: – Jesteśmy zadowoleni