A A+ A++


DirectX 12. Możliwości technologii / Fot. Mat. prasowe

DirectX 12. Możliwości technologii / Fot. Mat. prasowe

DirectX 12 to zbiór interfejsów programowania aplikacji (API) od firmy Microsoft, służących do obsługi zadań związanych z multimediami, głównie programowaniem gier komputerowych i wideo na platformie Windows.

DirectX 12 a wielowątkowość

Wielowątkowość w kontekście DirectX 12 odnosi się do zdolności systemu do równoczesnego przetwarzania wielu wątków wykonawczych. Jest to istotny aspekt, który wpływa na wydajność i płynność działania gier i aplikacji multimedialnych.

Zobacz również:

Bardziej szczegółowe informacje na ten temat:

1. Równoczesne wykorzystanie rdzeni procesora

Współczesne procesory mają często wiele rdzeni, ale starsze wersje DirectX i inne API graficzne nie były w stanie w pełni wykorzystać tego potencjału.

DirectX 12 pozwala na równoczesne wykorzystanie wszystkich dostępnych rdzeni procesora, co może znacznie zwiększyć wydajność.

2. Optymalizacja obciążenia

Dzięki wielowątkowości, DirectX 12 może lepiej zrównoważyć obciążenie między rdzeniami procesora. Oznacza to, że żaden rdzeń nie jest przeciążony, podczas gdy inne są bezczynne. To prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania zasobów sprzętowych.

3. Synchronizacja i komunikacja

Wielowątkowość wymaga precyzyjnej synchronizacji i komunikacji między wątkami, aby zapewnić, że wszystkie elementy gry lub aplikacji pracują razem bez błędów. DirectX 12 dostarcza narzędzi, które ułatwiają tę synchronizację.

4. Krótsze czasy oczekiwania

Poprzez równoczesne przetwarzanie wielu zadań, DirectX 12 może znacznie skrócić czasy oczekiwania, co prowadzi do płynniejszego i szybszego działania gier i aplikacji.

5. Dostosowanie do indywidualnych potrzeb

Wielowątkowość w DirectX 12 pozwala deweloperom na tworzenie bardziej zaawansowanych i skomplikowanych scenariuszy, z możliwością dostosowania sposobu wykorzystania wielowątkowości do specyficznych potrzeb i wymagań danej gry lub aplikacji.

6. Współpraca z GPU

Wielowątkowość nie ogranicza się tylko do CPU. DirectX 12 umożliwia równoczesne przetwarzanie zadań na CPU i GPU, co pozwala na lepsze wykorzystanie obu tych kluczowych komponentów systemu.

Wielowątkowość w DirectX 12 stanowi kluczowe ulepszenie, które otwiera nowe możliwości w dziedzinie gier komputerowych i multimedialnych aplikacji.

Dzięki lepszemu wykorzystaniu wielordzeniowych procesorów deweloperzy mogą tworzyć bardziej zaawansowane, realistyczne i płynne środowiska wirtualne.

DirectX 12. Niskopoziomowy dostęp i Ray Tracing

Niskopoziomowy dostęp, który oferuje DirectX 12, jest istotnym aspektem, który wpływa na zdolność deweloperów do tworzenia bardziej wydajnych i optymalizowanych gier i aplikacji.

Niskopoziomowy dostęp oznacza, że programiści mają bardziej bezpośrednią kontrolę nad sprzętem, takim jak procesory graficzne (GPU) i procesory centralne (CPU). W przeciwieństwie do wysokopoziomowych API, które dostarczają abstrakcyjne warstwy między kodem a sprzętem, niskopoziomowy dostęp pozwala na bezpośrednie zarządzanie zasobami i funkcjami sprzętowymi.

Jest to korzystne z kilku powodów. Po pierwsze, deweloperzy mogą dokładniej dostosować, jak ich gry i aplikacje wykorzystują zasoby sprzętowe. Mogą one być zoptymalizowane pod kątem konkretnego sprzętu, co może prowadzić do lepszej wydajności i mniejszego zużycia energii. Po drugie, niskopoziomowy dostęp umożliwia tworzenie bardziej zaawansowanych efektów graficznych i mechanik gier. Bezpośrednia kontrola nad GPU i CPU oznacza, że programiści mogą eksperymentować i innowować w sposób, który nie byłby możliwy z bardziej ograniczonym, wysokopoziomowym dostępem.

I po trzecie, niskopoziomowy dostęp może prowadzić do szybszego rozwoju nowych funkcji i technologii. Bezpośrednia interakcja ze sprzętem umożliwia deweloperom szybsze badanie i wdrażanie nowych pomysłów i rozwiązań, które mogą przyczynić się do przyspieszenia postępu w całej branży.

Jeśli zaś chodzi o Ray Tracing, jest to technika renderowania stosowana w grafice komputerowej, która tworzy obrazy przez symulację sposobu, w jaki promienie świetlne oddziałują z powierzchniami w wirtualnym świecie. Jest to szczególnie istotne w kontekście tworzenia realistycznych scen w grach i filmach animowanych.


Ray tracing wyłączony/włączony w grze Cyberpunk 2077

Oto bardziej szczegółowe omówienie tej technologii:

  • Symulacja światła. Ray tracing naśladuje sposób, w jaki światło porusza się w rzeczywistości. Promienie świetlne są śledzone od źródła światła, odbijają się od różnych powierzchni, przechodzą przez przezroczyste materiały i tak dalej. Efektem są cienie, odbicia i załamania światła, które wyglądają tak, jak w prawdziwym świecie.
  • Realistyczne efekty. Ta metoda pozwala na stworzenie niezwykle realistycznych efektów takich jak głębokie cienie, odbicia w lustrach czy szkle, czy subtelne efekty takie jak rozmycie ruchu. Wykorzystanie ray tracingu może znacznie zwiększyć realizm i immersję w grach i filmach.
  • Integracja z innymi technologiami. Ray tracing można połączyć z innymi technologiami renderowania i oświetlenia, takimi jak globalne oświetlenie, aby stworzyć jeszcze bardziej zaawansowane i złożone obrazy.

Ray tracing stanowi rewolucję w sposobie, w jaki światło i obrazy są renderowane w grafice komputerowej. Dzięki swojej zdolności do tworzenia niezwykle realistycznych efektów, technologia ta zyskuje na popularności i będzie prawdopodobnie odgrywać coraz ważniejszą rolę w przyszłości grafiki komputerowej. Jednak jej złożoność i wymagania sprzętowe oznaczają, że jest to narzędzie, które najlepiej wykorzystują doświadczeni i wykwalifikowani deweloperzy.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o DirectX 12?

DirectX 12 jest kluczowym komponentem współczesnych gier na PC i konsolach Xbox, umożliwiając deweloperom tworzenie bardziej zaawansowanych i realistycznych środowisk wirtualnych. Jego wprowadzenie stanowiło znaczący postęp w dziedzinie grafiki komputerowej i wydajności systemów.

Warto pamiętać, że DirectX 12 to także:

  • Wspólny obszar pamięci. DirectX 12 umożliwia współdzielenie pamięci między procesorem (CPU) a procesorem graficznym (GPU), co ułatwia i przyspiesza przetwarzanie danych.
  • Kompatybilność. Chociaż DirectX 12 wprowadza wiele nowych funkcji, nadal jest kompatybilny z wieloma istniejącymi kartami graficznymi, co ułatwia deweloperom tworzenie gier, które działają na różnych systemach.
  • Zintegrowane narzędzia deweloperskie. DirectX 12 oferuje również zestaw narzędzi dla deweloperów, którzy chcą tworzyć i testować swoje produkty. To ułatwia analizę wydajności i diagnozowanie potencjalnych problemów.

DirectX 12 jest najnowszą wersją tego standardu. Microsoft wyjaśnia na swoich stronach, jak zainstalować najnowszą wersję oprogramowania.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPeszko wypowiedział się o walce z Żyłą. “To jest jego cel numer jeden”
Następny artykułPożar autobusu na S8! Ewakuacja dzieci