Coraz częściej wskazywany przez firmy jako konieczny element
działalności obszar społecznej odpowiedzialności biznesu najbardziej
kojarzy się z działaniami przedsiębiorstw na polu dbania o środowisko
czy na rzecz lokalnych społeczności.
Kobiety to ponad połowa rynku pracy
Jednak trzeba pamiętać, że częścią tej strategii jest również
inwestowanie w zasoby ludzkie. Jak wskazywali uczestnicy debaty „Rola
pracodawcy w polityce demograficznej”, pracodawca poprzez swój stosunek
do pracownika jest w stanie stwarzać mu możliwości do rozwoju w różnych
kierunkach, w tym do podjęcia decyzji o dziecku.
Jak efektywnie planować politykę firmy wobec przyszłych i młodych
matek? Czy pracodawca może ułatwiać podział obowiązków młodych rodziców?
Jak pogodzić obowiązki rodzica z efektywną pracą? M.in. o tym
dyskutowali eksperci.
– Współpracujemy z pracodawcami w Polsce, wspierając ich także w
zakresie rozwijania kompetencji kobiet i ich udziału w rynku pracy.
Pracodawcy dobrze wiedzą, jak ważnym aspektem jest praca kobiet – mówiła
Sylwia Bilska, dyrektor generalna Edenred Polska.
– Po pierwsze, stanowią one ponad 50 proc. ludności. W związku z tym
każdy logicznie myślący człowiek wie, że jeżeli nie będzie zatrudniał
kobiet, to tak, jakby ograniczył swój rynek pracy o przeszło 50 proc. A
po drugie, pracodawcy chcą zatrudniać kobiety, ponieważ wymusza to
rynek, zwłaszcza rynek kapitałowy. Firmy, szczególnie zagraniczne,
dobrze wiedzą, że są lepiej wyceniane na giełdzie, gdy w danej
korporacji jest większy udział kobiet. Wycena firmy rośnie, gdy jest w
niej więcej kobiet, zwłaszcza na wyższych stanowiskach – wskazała Sylwia
Bilska.
Bartosz Marczuk, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju, wiceminister
rodziny, pracy i polityki społecznej w latach 2015–2018, zwrócił uwagę
na szybki przyrost liczby miejsc opieki nad małym dzieckiem.
– W ostatnich pięciu latach dokonaliśmy w tej sprawie skoku wręcz
rewolucyjnego. W 2015 r. mieliśmy 84 tys. takich miejsc. Później w
wyniku zmian, których czuję się współautorem – to m.in. rozszerzenie
programu „Maluch”, potrojenie jego finansowania, wpuszczaniu do systemu
również podmiotów niepublicznych – liczba miejsc opieki nad małym
dzieckiem wzrosła do 210 tys. I dziś już 25 proc. dzieci w wieku 1–3 lat
jest objętych taką opieką – powiedział Bartosz Marczuk.
Nowe wyzwania
Katarzyna Włodarczyk, dyrektor ds. health & public services w
firmie doradczej Accenture, zwróciła uwagę, że pandemia przewróciła do
góry nogami wizje tego, jak pracownicy mają łączyć w sposób zrównoważony
pracę z życiem prywatnym. – Obecnie jest to bardzo trudne, bo nie można
już właściwie rozmawiać o normalnym zasadach, jakie zostały
zaproponowane w latach 70., kiedy powstał w ogóle termin zbalansowanego
łączenia życia z pracą. Niestety, największe tego koszty ponoszą
kobiety. Pracodawcy – tacy jak np. nasza firma Accenture, w której
zatrudnionych jest ponad 40 proc. kobiet – zdają sobie sprawę, że muszą
wyjść naprzeciw różnego rodzaju oczekiwaniom pracownika i go wesprzeć.
Najzwyczajniej w świecie to już nie jest kwestia tego, że kobiety czy
rodziny muszą się dostosować do jakiegoś konkretnego rozwiązania
proponowanego przez państwo, ale jest tu także bardzo ważna rola
pracodawców – podkreśliła Katarzyna Włodarczyk.
Zwróciła także uwagę na zupełnie nowe jej zdaniem zjawisko. – Firmy w
Polsce, szczególnie duże, zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo ważna
jest rola pracowników, przede wszystkim kobiet, jaka jest ich wartość.
Dbają więc o to, żeby dać kobietom możliwość swobodnie decydować, nie
blokować ich, jeśli będą chciały mieć dzieci, jak je wychowywać. My na
przykład, gdy kobieta idzie na urlop macierzyński, bardzo staramy się
ułatwić jej powrót na rynek pracy, powrót do nas tak, by mogła znaleźć
swoje miejsce. Jest oczywiście cała gama usług, które to wspierają. I
wydaje mi się, że robi tak coraz więcej pracodawców, nie tylko
korporacje, ale także małych i średnich firm – powiedziała
przedstawicielka Accenture.
Ek … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS