Udostępnij na Facebook
21.02.2020 12:00, autor: Paweł Kwiatkowski, wyświetleń: 404
FIA zezwoli zespołom Formuły 1 na stosowanie systemu Dual Axis Steering [DAS] do końca rozpoczynającego się sezonu, przy czym urządzenie to zostało już zakazane w regulaminie technicznym wchodzącym w życie od początku 2021 roku.
Głównym punktem dotychczasowych testów przedsezonowych była koncepcja wykorzystania kierownicy w celu zmiany kąta zbieżności przednich kół przez popychane kierownicy do tyłu i do przodu.
Podczas zimowej przerwy Mercedes poprosił FIA o skontrolowanie legalności systemu DAS i zdaniem organu zarządzającego w tym roku jest to dozwolone, ponieważ urządzenie zmienia tylko kąt skrętu przednich kół.
Rywale Mercedesa zastanawiają się teraz, czy skopiować pomysł, czy rzucić mu wyzwanie, argumentując, że DAS w nielegalny sposób zmienia ustawienia przedniego zawieszenia. Okazało się jednak, że FIA już się tym zajęła w kontekście przyszłego sezonu.
Przepisy techniczne, które zostały opublikowane pod koniec ubiegłego roku, jasno mówią, że wszelkie zmiany kąta kół kierowanych mogą być wprowadzone tylko przez obracanie kierownicy w określony sposób.
Art. 10.5 nowych przepisów technicznych stanowi: „Zmiana położenia kół skrętnych, definiowana jako pozycja zainstalowanych do podwozia mocowań elementów zawieszenia, które pozostają w stałej odległości między sobą, musi być wyjątkowo definiowana przez jednostajną funkcję obrotu kierownicy” .
FIA potwierdza, że interpretacja tych przepisów oznacza, że DAS i podobne systemy nie będą dozwolone.
Nie jest jasne, czy dodanie przepisów do regulaminu było częścią normalnego procesu mającego na celu zamknięcie niektórych niejasnych obszarów obecnych przepisów, czy też zostało wymuszone w wyniku bezpośredniego powiadomienia FIA przez inżynierów Mercedesa o ich planach kilka miesięcy temu.
Roczny okres karencji dla DAS nastąpił wraz z komentarzem FIA, że tak długa swoboda dla tak radykalnych pomysłów projektowych w dłuższej perspektywie już nie nastąpi.
Dyrektor zarządzający F1 w sportach motorowych – Ross Brawn – powiedział, że zarządzanie to pozwoli na szybką reakcję i wykluczenie rozwiązań, które wyraźnie wykorzystują luki w przepisach.
„Jeśli jeden zespół wyróżnia się rozwiązaniem, którego nigdy wcześniej nie wypróbowano i zniszczyłby tym samym całą zasadę tego, co próbuje się zrobić – wyrównanie walki – zarządzenie pozwoli, przy wystarczającym wsparciu innych zespołów, na zablokowanie takiego rozwiązania. To zupełnie inna filozofia, ale powinna przynieść wiele korzyści” – powiedział.
„A co się wtedy stanie? Ktoś, kto znalazł lukę, zastanowi się, czy chcę z niej skorzystać i ryzykować stratę czasu i pieniędzy w momencie zablokowania pomysłu. Zespół będzie mógł także poinformować o tym FIA, ponieważ nie było to zamierzone działanie”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS