Dzisiaj, 12 czerwca (15:30)
Wyróżnikiem Dacii od wielu lat są dobrze skalkulowane ceny. Dlatego też nie dziwi, że auta produkowane w Rumunii brylują w statystykach sprzedaży, a kierowcy doceniają dobre połączenie wyposażenia, jakości i kosztów eksploatacji. Poza wszystkim, najnowszy Jogger to auto wygodnie w codziennym użytkowaniu.
Dacia Jogger to najnowszy model producenta, który zaprezentowany został z początkiem tego roku i od razu zaskarbił sobie sympatię kierowców. W końcu rzadko zdarza się, że w jednej cenie dostajemy samochód o trzech obliczach: SUVa, minivana i przestronnego kombi. Podstawowa wersja z litrowym trzycylindrowym silnikiem, kosztuje 72 700 złotych.
Rumuńskie auta zmieniają się z każdym rokiem. W Dacii znaleźć możemy obecnie pakiet nowoczesnych technologii, które wspomagają kierowcę, a także umilają czas spędzony w samochodzie. Przyjrzyjmy się dzisiaj tym rozwiązaniom, które docenimy zwłaszcza w mieście.
Rodzinne auto z zasady musi być dość duże, a spore rozmiary nadwozia niekoniecznie są tym, czego oczekujemy od samochodu użytkowanego w gęstym miejskim ruchu. Dacia Jogger zdaje się być złotym środkiem, ponieważ jej rozstaw osi wynoszący niemal 2,9 m, jest porównywalny z kombi klasy wyższej i zapowiada bardzo przestronne wnętrze. Lecz z drugiej strony samo nadwozie ma 455 cm długości – niewiele więcej od najbardziej rozrośniętych kompaktowych hatchbacków.
Pod maską testowanego Joggera pracuje litrowa jednostka wyposażona w fabryczną instalację LPG, pozwalająca na sprint do 100 km/h w 12,3 s. W warunkach miejskich niczego więcej nie trzeba, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 170 Nm w przedziale 2000-3500 obr./min, pozwala na całkiem dynamiczną jazdę, bez potrzeby wkręcania silnika na wyższe rejestry obrotomierza. Między innymi dzięki temu zużycie paliwa w ruchu miejskim można utrzymać na poziomie 10 l/100 km. Mowa oczywiście o zużyciu gazu.
W oszczędzaniu stale drożejącego paliwa, stara się pomóc, obowiązkowy w dzisiejszych czasach, system start/stop. Większość kierowców wyrabia sobie odruch dezaktywowania tego rozwiązania, zaraz po ruszeniu, ale w Dacii Jogger działa ono bardzo sprawnie i nie zmusza kierowcy do zastanawiania się, czy gdy będzie chciał nagle ruszyć, silnik uruchomi się dostatecznie szybko. Warto też odnotować całkiem cichą pracę samej jednostki napędowej – w wielu miejskich samochodach ich silniki nieustannie przypominają, że mają tylko 3 cylindry.
Wydawałoby się, że tanie auto to słabo skonfigurowane auto, a jednak Dacia najnowszym modelem zdecydowanie zadaje kłam takim twierdzeniom. Jogger wyposażony może być nie tylko w przednie i tylne czujniki parkowania, ale nawet w kamerę cofania, przyzwoitej rozdzielczości. Podczas manewrowania, ale nie tylko wtedy, docenimy także dobrą widoczność z miejsca kierowcy, lekko pracujący układ kierowniczy oraz niezłą zwrotność.
Szukając miejsca do parkowania, oprócz elektronicznych wspomagaczy, nie mniej ważny będzie wysoki prześwit Joggera. Dacie wiarę, że nowa Dacia może pokonywać przeszkody o wysokości do 20 centymetrów? Wysokie krawężniki kuszą… Oczywiście nikogo nie namawiamy do tak ekstremalnych testów wielofunkcyjnej Dacii, ale zawsze to milo wiedzieć, iż w razie potrzeby sforsujemy dość wysokie utrudnienia.
W grupie przyjaznych kierowcy rozwiązań klasyfikujemy również elektrycznie sterowany hamulec postojowy. Po wyłączeniu silnika jest on aktywowany automatycznie, więc nie ma mowy o przypadkowym stoczeniu się zaparkowanego auta. Podobnie rzecz ma się gdy chcemy ruszyć – naciśnięcie pedału gazu zwalnia hamulec pomocniczy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS