A A+ A++

Akumulator samochodowy to jedna z najważniejszych części pojazdu. Ale który będzie najlepszy? Standardowy kwasowo-ołowiowy, AGM, EFB, żelowy czy litowo-jonowy? Podpowiadamy czym kierować się przy wyborze odpowiedniego modelu.

Rozmiar obudowy

Przede wszystkim należy określić właściwy typ akumulatora, kierując się konstrukcją obudowy i parametrami elektrycznych (napięciem, pojemnością, prądem zimnego rozruchu). Należy wybrać taki sam rozmiar jak w przypadku oryginalnego modelu. Informacje te można odczytać z naszego obecnego akumulatora lub instrukcji obsługi samochodu. Starsze pojazdy mogą mieć wyższą listwę przypodłogową, dlatego w razie potrzeby należy dostosować opcje mocowania. Obsługa w miejscach, które oferują akumulatory w Warszawie, z pewnością pomoże nam ustalić te parametry.

Właściwy rodzaj akumulatora

Jeżeli nasz samochód wyposażony jest w funkcje start-stop, wówczas najlepszym rozwiązaniem będzie dla niego akumulator EFP lub AGM. Jeżeli zamiast nich wybierzemy wersję konwencjonalną, funkcja ta może po chwili gorzej działać. Również żywotność baterii tradycyjnego akumulatora kwasowo-ołowiowego w przypadku modeli start-stop jest niższa. W samochodach bez tej funkcji można zamontować akumulatory EFP i AGM, zwłaszcza jeżeli pokonujemy krótkie odległości. W pozostałych przypadkach możemy sięgnąć po akumulatory kwasowo-ołowiowe. Są niedrogie, mają dobre właściwości użytkowe, w rezultacie czego żadne inne modele tak naprawdę ich dotychczas nie przebiły. Ich zasada działania jest bardzo prosta, ponieważ dwie elektrody wykonane z ołowiu i dwutlenku ołowiu dostarczają energię elektryczną w wodnym roztworze kwasu siarkowego.

Typ akumulatora 

Istnieje standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy oraz jego wersja bezobsługowa. Odnosi się to głównie do faktu, że nie trzeba uzupełniać wody destylowanej w przypadku drugiego z tych modeli. Podczas ładowania wytwarzany jest wodór i tlen. W przypadku bezobsługowego akumulatora przekształca on te gazy z powrotem w wodę.

Rodzaj akumulatora

Akumulator AGM jest to najmocniejsza forma wszystkich akumulatorów kwasowo-ołowiowych, która stosowana jest głównie w pojazdach start-stop. Jego zaletą jest możliwe bardzo wysokie zużycie energii i stabilność cyklu, a wadą wysoka cena i ograniczony okres trwałości.

Kolejnym rodzajem jest akumulator żelowy, w którym kwas siarkowy jest związany przez krzemionkę, która zagęszcza go i działa jak żel. Posiada takie same cechy jak standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy, jednak może być umieszczony w różnych pozycjach, ze względu na wysoką odporność na wstrząsy i wibracje.

Akumulatory litowo-jonowe mają bardzo wysoką energię właściwą, jednak reagują negatywnie na rozładowania, przeładowania i wymagają odpowiednich mechanizmów ochronnych. W porównaniu do klasycznych akumulatorów kwasowo-ołowiowych mają też znacznie większą energię, dlatego znajdują zastosowanie głównie w sportowych samochodach.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł‚Niezłomny Patron’. Uroczystość ku pamięci Patrona Powiatu Koneckiego. Zapowiedź
Następny artykułWłochy. Biskup powiedział, że “św. Mikołaj nie istnieje”. Poruszenie wśród rodziców