Od początku lipca mogą rejestrować się na platformie elektronicznej firmy, które będą sprzedawać w systemie TAX FREE. Rozwiązanie ułatwi handel przedsiębiorcom i odzyskanie VAT podróżującym spoza Unii Europejskiej.
Polska jest kolejnym krajem w Unii Europejskiej, który wprowadza własny elektroniczny system TAX FREE. Z takich rozwiązań korzystają m.in. Francja, Włochy i Hiszpania. Rozwiązanie pozwala na zwrot podatku VAT dla podróżnego, który nie ma stałego miejsca zamieszkania w UE.
Zwrot może nastąpić w przypadku podróżnego, który: kupił w Polsce towary o wartości powyżej 200 zł, otrzymał paragon z kasy rejestrującej i dokument TAX FREE, wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza UE i uzyskał potwierdzenie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.
TAX FREE w nowej odsłonie
Od 1 stycznia 2022 roku wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieć obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej. Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów, a wywóz towarów poza Polskę/UE potwierdzany jest stemplem.
Główne korzyści z nowych rozwiązań to szereg ułatwień dla przedsiębiorców i podróżnych, wygoda i oszczędność czasu. System elektroniczny pozwoli na dostęp do wszystkich informacji w jednym miejscu, a także wyrówna szanse na rynku dla przedsiębiorców.
Udostępniony sprzedawcom przez Krajową Administrację Skarbową system TAX FREE posłuży do wystawiania i rejestrowania elektronicznych dokumentów, a także do ewidencjonowania wypłaconych kwot zwrotu VAT podróżnym. Usługa dostępna jest na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Jak się zarejestrować?
Zarejestrować się można na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Przy rejestracji nastąpi weryfikacja, czy przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT i czy ma co najmniej jedną kasę rejestrującą on-line. Są to warunki niezbędne do tego, aby sprzedawać w systemie TAX FREE od 1 stycznia 2022 roku.
Uruchomienie rejestracji 6 miesięcy przed wprowadzeniem zmian umożliwi przedsiębiorcom płynne dostosowanie działalności do przejścia na elektroniczną formę TAX FREE. Rejestracja jest obowiązkowa dla przedsiębiorców, którzy od 1 stycznia 2022 r. chcą sprzedawać w systemie TAX FREE.
Aby się zarejestrować należy:
- wskazać miejsce lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w których będzie prowadzona sprzedaż i zwrot podatku w procedurze TAX FREE. Sprzedawcy wyświetli się lista miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Wybiera te, w których będzie realizował sprzedaż i zwrot podatku w procedurze TAX FREE.
- przypisać unikatowe numery kas rejestrujących on-line do miejsca lub miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, w których będzie prowadzona sprzedaż w procedurze TAX FREE.
- wskazać osoby upoważnione w imieniu sprzedawcy (pracowników) do wykonywania czynności w systemie TAX FREE i przypisać im konkretne role/funkcjonalności związane ze sprzedażą i zwrotem podatku (jest to krok nieobowiązkowy). Sprzedawca z listy dostępnych funkcjonalności wybiera te, które będą wykonywane przez pracowników. UWAGA: wcześniej pracownik powinien zarejestrować się, przynajmniej w sposób uproszczony, na platformie PUESC i uzyskać nr IDSISC.
- wskazać podmiot, który pośredniczy w zwrocie VAT podróżnym – sprzedawca wskazuje podmiot, z którym zawarł umowę o zwrot podatku. Nie dotyczy to sprzedawców, którzy samodzielnie zwracają podatek podróżnym.
Korzyści dla biznesu
- szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w procedurze TAX FREE,
- uzyskanie potwierdzenia wywozu towaru bezpośrednio od urzędu,
- ułatwienie rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową.
Korzyści dla podróżnych
- skrócenie czasu obsługi,
- szybki zwrot zapłaconego VAT przy transakcjach bezgotówkowych,
- elektroniczny dostęp do swoich dokumentów TAX FREE.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS