A A+ A++

Sprężyny są jednym z najczęściej stosowanych elementów wielu maszyn, konstrukcji i urządzeń. Służą do prostego pomiaru masy, ciśnienia, sił i przyspieszeń, do ochrony przed wstrząsami i przeciążeniami, do łagodzenia drgań, do kompensacji niedokładności wymiarowych, zużycia i innych celów.

Co to jest sprężyna zawieszenia w samochodzie i do czego służy

Sprężyna zawieszenia w pojeździe jest sprężystym elementem podwozia, który służy do tłumienia energii mechanicznej pojazdu i zapewnia stabilne położenie nadwozia. Sprężyny te są zazwyczaj wykonane ze specjalnej stali.

Sprężyny zawieszenia są odpowiedzialne za pochłanianie energii z podwozia i zapewnienie płynnej jazdy oraz podtrzymywanie ciężaru pojazdu, a także redukcję drgań występujących podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Podczas postoju lub ruchu pojazdu na drodze, sprężyna zawieszenia utrzymuje ciężar pojazdu i zapewnia nominalną wysokość prześwitu. Sprężyny te są tak skonstruowane, aby podczas przewożenia grupy osób lub towarów, karoseria samochodu nie zapadała się zbytnio.

Ich głównym zadaniem jest zapewnienie, że opony zachowują przyczepność do nawierzchni, co jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa na drodze.

Jakie są dostępne rodzaje sprężyn zawieszenia

Dobierając sprężyny zawieszenia do konkretnego pojazdu należy wziąć pod uwagę masę pojazdu, obciążenia, warunki eksploatacji oraz fakt, że dla tej samej marki i modelu pojazdu mogą występować różne typy sprężyn. Sprężyny zawieszenia różnią się sztywnością – im sztywniejsza sprężyna, tym trudniej ją ściskać. O sztywności sprężyny decydują następujące parametry: średnica zewnętrzna i wysokość, kształt, skok zwoju (odległość między zwojami) i liczba zwojów, właściwości materiału. Sztywność sprężyny zawieszenia zależy również od średnicy drutu, z którego jest wykonana – im grubszy drut, tym sztywniejsza sprężyna. W tej samej sprężynie rozstaw zwojów może być taki sam lub zmienny.

Według kształtu sprężyny samochodowe mogą być: cylindryczne, stożkowe i baryłkowe. Sprężyny walcowe mają jednakową średnicę zwojów, które stykają się ze sobą przy pełnym ściśnięciu sprężyny. Sprężyny stożkowe mają zmienną podziałkę zwojów, które nie stykają się przy ściskaniu. Sprężyny baryłkowe mają zmienną podziałkę zwojów, a najszersze zwoje znajdują się bliżej środka. Sprężyny baryłkowe zmieniają sztywność nieregularnie i dlatego dobrze dostosowują się do obciążeń.

Sprężyny zawieszenia dzielą się na pięć podstawowych typów:

  • Standard. Charakterystyka tych sprężyn jest przepisana w zaleceniach producenta pojazdu. Te sprężyny zawieszenia są generalnie przeznaczone do stosowania w granicach miasta. 
  • Wzmocnione. Sprężyny te nadają się generalnie do samochodów ciężarowych, dostawczych, pick-upów z przyczepami itp.
  • Sprężyny są podniesione. Stosuje się je w celu zwiększenia prześwitu (ground clearance) pojazdu.
  • Sprężyny podwieszane. Stosuje się je w celu zmniejszenia prześwitu. Montaż tych sprężyn zmienia właściwości jezdne i dynamiczne samochodu.
  • Sprężyny o zmiennej sztywności. Nadają się do różnych pojazdów i mogą być stosowane w różnych warunkach drogowych.

Częste usterki sprężyn zawieszenia Twojego pojazdu

Niezależnie od tego, czy Państwa pojazd jest w ciągłej eksploatacji, czy stoi w miejscu, sprężyny zawieszenia pracują przez cały czas. Masa pojazdu i sposób jego eksploatacji mają duży wpływ na żywotność sprężyny zawieszenia. Sprężyny zawieszenia w samochodach ciężarowych, które często przewożą ładunki i przyczepy, ulegają szybszemu zużyciu niż w samochodach osobowych.

Po przejechaniu 200 000 km sprężyna zawieszenia traci wiele ze swoich początkowych właściwości. Następuje zmęczenie metalu – po pewnym przebiegu sprężyna traci swoją elastyczność. Dalsze użytkowanie sprężyny powoduje pogorszenie jej stanu i właściwości, aż do całkowitego uszkodzenia.

Głównym czynnikiem zmniejszającym żywotność sprężyny zawieszenia jest korozja. Występuje ona najczęściej u podstawy sprężyny. Po naprawach często dochodzi do uszkodzenia lakieru na sprężynach. Rdzę powoduje również woda i inne czynniki chemicznie czynne. Zmniejsza to przekrój poprzeczny pręta sprężyny i powoduje utratę jej elastyczności.

Częste użytkowanie przeciążonego pojazdu ma bardzo szkodliwy wpływ na całe podwozie, w tym na sprężyny, które mogą ulec pęknięciu.

Również w wyniku ciągłego przeciążania samochodu lub nieostrożnej jazdy po wybojach dochodzi do regularnego ocierania się zwojów sprężyn o siebie, co prowadzi do „osiadania” sprężyn i utraty ich pierwotnej sprężystości.

Nierzadko zdarza się, że przedwczesna awaria sprężyny zawieszenia jest wynikiem złej jakości wykonania sprężyn.

Uszkodzony lub pęknięty amortyzator spowoduje, że sprężyna będzie się zbyt często ściskać i rozprężać, a w końcu straci swoje właściwości.

Nawet najlepsze amortyzatory nie spełnią swojego zadania, jeśli sprężyny zawieszenia będą wadliwe.

Jak widać, sprężyna zawieszenia to konstrukcyjnie prosty element, który bardzo rzadko wymaga wymiany. Niemniej jednak jest to bardzo ważny szczegół samochodu, a jego awaria może doprowadzić do niefortunnych konsekwencji. W celu zapewnienia bezpiecznej jazdy zaleca się regularne serwisowanie sprężyn zawieszenia i w razie potrzeby ich wymianę.

Źródła informacji do tego artykułu:

Czym są sprężyny zawieszenia samochodowego i na czym polega ich działanie – www.autoczesciexpert.pl

Dlaczego sprężyny zawieszenia samochodowego zawodzą i jakie są objawy awarii – autokatalog.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBialski policjant pobiegł w Półmaratonie Warszawskim
Następny artykułListę leków warto mieć zawsze przy sobie! [POBIERZ FORMULARZ]