Executive search to metoda poszukiwania pracowników z najwyższymi kwalifikacjami. Najczęściej należą oni do kadry zarządzającej. Nie jest to jednak zwykła rekrutacja i rządzi się swoimi zasadami.
Executive search to metoda poszukiwania pracowników z najwyższymi kwalifikacjami. Najczęściej należą oni do kadry zarządzającej. Nie jest to jednak zwykła rekrutacja i rządzi się swoimi zasadami.
Executive search, zwany też potocznie headhuntingiem to proces poszukiwania pracownika. Taka definicja jest jednak stanowczo niewystarczająco i nie mówi niczego o specyfice tego procesu. Po pierwsze słowo „executive” wskazuje, że w tym procesie poszukiwane są osoby na wyższe stanowiska – zarówno menadżerowie, jak i dyrektorzy. W tym procesie rekrutacji poszukiwani są kandydaci tworzący trzon kadry kierowniczej. Jest to często trudne zadanie i najczęściej poszukiwaniem tego typu pracowników zajmują się wykwalifikowani headhunterzy.
Jak wygląda rekrutacja executive search?
Dzięki executive search możesz znaleźć pracownika , który będzie dokładnie spełniał Twoje wymagania. Czy to nie brzmi jak zwykł a rekrutacja? W tradycyjnej rekrutacji pracownik zgłasza się do pracodawcy za pośrednictwem ogłoszenia. Im lepiej napisane ogłoszenie, tym możesz spodziewać się większej liczby odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Nigdy jednak nie możesz mieć pewności, że wszyscy zgłaszający się kandydaci będą spełniać wszystkie Twoje wymagania.
Przy executive search to pracodawca zgłasza się do wyselekcjonowanych kandydatów. W rzeczywistości najczęściej zajmuje się tym agencja HR, zwana również agencją headhunterską. W takim przypadku firma poszukująca pracownika ma tylko jedne zadanie. Musi określić, jakie wymagania musi spełniać kandydat. Należą do nich:
- Doświadczenie na określonym stanowisku
- Określone umiejętności i uprawnienia
- Wykształcenie
Następnie całą rekrutacją zajmuje się agencja HR. Najczęściej trafia do odpowiednich kandydatów za pomocą:
- Własnej bazy kontaktów – osób, które wcześniej zgłosiły się do agencji
- Networkingu
- Profili w wyspecjalizowanych portalach
Czy potrzebna jest weryfikacja kandydatów?
W tradycyjnej rekrutacji weryfikacja to przede wszystkim rozmowa rekrutacyjna. Niekiedy mogą jej towarzyszyć testy teoretyczne i praktyczne. Podobnie może to odbywać przy executive search. Wówczas pracodawca może osobiście przekonać się, czy potencjalny pracownik odpowiada wszystkim wymaganiom. Weryfikacja jest potrzebna także po to, aby zawęzić krąg kandydatów, którzy później będą przedstawieni pracodawcy.
Zalety
Dzięki executive search pracodawca może łatwiej znaleźć odpowiedniego pracownika. Zwłaszcza w przypadku, gdy w swojej firmie nie może odnaleźć osoby o właściwych kwalifikacjach. Może to mieć szczególne znaczenie, gdy zakład pracy jest bardzo wyspecjalizowany i działa w niewielkiej niszy. Problemy ze specjalistami mogą mieć również firmy, które od niedawna działają w danej branży.
Executive search jest też bardzo uporządkowanym procesem, co sprawia, że nieodpowiedni kandydaci są odsiewani na samym początku. Pracodawcy przedstawiani są kandydaci, którzy spełniają wszystkie wymagania. Co jednak najważniejsze, sam pracodawca nie musi zajmować się samym procesem. Zajmuje się tym profesjonalna agencja. Takie firmy mają doświadczenie tylko w rekrutacji. Sam pracodawca może w tym czasie skupić się w swojej działalności, nie tracą przy tym czasu na rozmowę z dużą ilością kandydatów, którzy nie spełniają wymogów.
Warto też zwrócić uwagę, że metody stosowane podczas exectutive search sprawiają, że oferta kierowana jest do specjalistów, którzy nie szukają pracy. A to oznacza, że nie wzięliby udziału w tradycyjnej rekrutacji, np.: nie odpowiedzieliby na ogłoszenie na portalu ogłoszeniowym.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS