Na zrzeszających rolników grupach w mediach społecznościowych pojawiły się niedawno informacje o pismach zobowiązujących właścicieli sprzętu rolniczego do “realizacji świadczeń rzeczowych na rzecz obrony”. Uprzedzając teorie spiskowe – to rutynowe działania wynikające z przyjętej w marcu 2022 roku Ustawy o obronie ojczyzny.
Na różnych forach rolniczych przeczytać można wpisy dotyczące “rekwirowania” sprzętu rolniczego przez wojsko. Wbrew teoriom spiskowym nie chodzi wcale o próbę uciszenia niesfornej grupy protestujących obywateli. To standardowa forma przećwiczenia zdolności mobilizacyjnych i zabezpieczenia potrzeb jednostek wojskowych “na wypadek W”
O sprawie donosi m.in. branżowy serwis Farmer.pl, który opisuje przypadek właścicielki ciągnika John Deere i przyczepy Pronar T680. Kobieta wezwana została do urzędu celem “wypowiedzenia się w temacie” możliwości “nałożenia decyzji administracyjnej” o ewentualnym wykorzystaniu sprzętu do uzupełnienia “etatowych potrzeb mobilizacyjnych” 1 Brygady Artylerii w Węgorzewie. Sądząc po komentarzach informacja wywołała spore zamieszanie wśród właścicieli takich pojazdów, którzy zdezorientowani pytają, czy wojsko może zarekwirować ciągnik rolniczy?
Odpowiedź jest prosta – może, ale tylko “na wypadek W” i ewentualnych ćwiczeń. Wezwania nie są więc żadną formą nacisku na protestujących rolników, ale wynikają po prostu z zapisów Ustawy o obronie ojczyzny. Co więcej, nie każde takie pismo wiąże się z koniecznością udostępnienia wojsku naszego sprzętu w warunkach pokoju.
Co jakiś czas w mediach powracają sensacyjne doniesienia o tym, że wojsko “mobilizuje” sprzęt należący do prywatnych właścicieli. W rzeczywistości mamy do czynienia ze standardowymi działaniami służącymi przetestowaniu obowiązujących w wojsku procedur i zabezpieczenia potrzeb państwa na “wypadek W”. Limity pojazdów, których właściciele wzywani są do udostępnienia ich wojsku w ramach ćwiczeń określa aktualizowane corocznie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej.
Wcześniej podstawą prawną była tu obowiązująca od 1967 roku Ustawa o powszechnym obowiązku obrony RP. W marcu 2022 roku zastąpiła ja nowa Ustawa o obronie ojczyzny. W aktualnym, datowanym na 16 października 2023 roku, rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej w sprawie niezbędnych świadczeń rzeczowych na rzecz obrony stwierdza czytamy, że “Niezbędne świadczenia rzeczowe wykonywane w 2024 r. na rzecz obrony wynoszą nie więcej niż:
- 400 nieruchomości,
- 450 pojazdów samochodowych,
- 110 przyczep,
- 10 maszyn wraz z niezbędnym wyposażeniem.
W tym konkretnym przypadku chodzi o “potrzeby jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej związane z przeprowadzaniem ćwiczeń wojskowych, w tym organizowanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa żołnierzy rezerwy i sprawdzaniem gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych”.
Uściślijmy- “wezwania” dotyczące świadczeń rzeczowych otrzymujemy od organów administracyjnych a nie wojskowych. Wynika to z zapisu Art. 630. 1. Ustawy o obronie ojczyzny, w którym czytamy, że:
Samo wezwanie nie przesądza jeszcze o wydaniu wobec naszego sprzętu decyzji administracyjnej o “o oddaniu do używania na cele przygotowania obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych, likwidacji ich skutków oraz zarządzania kryzysowego”. Od decyzji przysługuje odwołanie do wojewody, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
Wydanie samej decyzji administracyjnej nie przesądza o tym, że nas sprzęt zostanie “zarekwirowany” przez wojsko na czas ćwiczeń. Zobowiązuje jednak właściciela do utrzymywania swojego pojazdu “w należytym stanie technicznym” oraz – udostępniania go na żądanie wojskowym (nawet trzy razy do roku) w celu:
- “sprawdzenia gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych” (na maksymalnie 48 godzin),
- “w związku z ćwiczeniami wojskowymi lub ćwiczeniami w jednostkach przewidzianych do militaryzacji” (na okres nie dłuższy niż 7 dni – maksymalnie raz do roku),
- “w związku z ćwiczeniami w obronie cywilnej lub ćwiczeniami praktycznymi w zakresie powszechnej samoobrony” (na 24 godziny).
Właściciele pojazdów, przynajmniej w teorii, nie mogą być zaskakiwani decyzją o konieczności udostępnienia sprzętu konkretnej jednostce wojskowej. W art. 631.1 Ustawy o obronie ojczyzny czytamy, że wezwanie doręcza się na 14 dni przed terminem wykonania świadczenia, z wyjątkiem przypadków, w których wykonanie świadczen … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS