Zdecydowana większość użytkowników aut elektrycznych ładuje je w miejscu zamieszkania. To najwygodniejsza i najtańsza forma uzupełniania energii. Przewód podpina się wieczorem, zajmuje to dosłownie sekundy, a rano auto gotowe jest do jazdy z pełnym zasięgiem i wystarcza na 400, a nawet 600 km. Takie ładowanie, zwłaszcza przy użyciu energii w taryfie G12 lub G12w, czyli kiedy energia elektryczna jest tańsza w nocy, pozwala zdecydowanie obniżyć koszty eksploatacji. Jeszcze taniej mogą jeździć elektrykiem właściciele instalacji fotowoltaicznych, a tych w Polsce jest dziś ok. 1,4 mln i liczba ta stale rośnie. W przypadku kiedy użytkownik musi korzystać z publicznych stacji, warto pomyśleć o dostępności ładowarki w pobliżu miejsca zamieszkania czy pracy.
Dotacje do elektryków
Posiadaczom elektryków odpada też część kosztów serwisów. Np. okresowe przeglądy w elektrykach z Grupy Volkswagen zbudowanych na platformie MEB, czyli np. VW ID4, w Skodzie Enyaq czy w Audi Q4, wykonuje się co dwa lata, bez względu na przebieg. Korzyści finansowe niosą też dopłaty rządowe, które obniżają cenę zakupu auta. Dotacje wynoszą nawet 70 tys. zł w przypadku samo chodów użytkowych. Dopłata do auta osobowego wynosi 18 750 zł lub nawet 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. W przypadku leasingu czy najmu dofinansowanie obniża wysokość miesięcznych rat.
Czytaj więcej
Najczęściej to dalekie wyjazdy czy wakacyjne podróże autem elektrycznym wywołują u wielu obawy związane głównie z ładowaniem. Jeszcze kilka lat temu zagraniczna podróż rzeczywiście wymagała instalowania kilku aplikacji. Dziś jest zupełnie inaczej. Wystarczy korzystać z fabrycznej nawigacji, która świetnie sobie radzi z planowaniem trasy z niezbędnymi przystankami i robi to w taki sposób, aby pojazd mógł jak najszybciej dotrzeć do celu. Wybiera te najszybsze ładowarki i w dynamiczny sposób zmienia plan podróży w zależności np. od tempa jazdy i zużycia energii. Nie trzeba też martwić się o sposób rozliczenia. Podobnie jak do planowania trasy, kilka lat temu należało zainstalować wiele aplikacji, aby uruchomić ładowarkę. Dziś wystarczy mieć jedną markową kartę, np. marki należące … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS