Czy świadczenie postojowe z ZUS dla zleceniobiorców przysługuje również w przypadku rozwiązania umowy zlecenia z powodu epidemii koronawirusa (COVID-19)? Na pytanie odpowiada regionalny rzecznik ZUS.
PYTANIE:
Byłem zatrudniony na podstawie umowy zlecenia u jednego pracodawcy ponad 2 lata. Dnia 31 marca 2020 r. rozwiązano ze mną umowę w związku z epidemią koronawirusa (COVID-19). Proszę o informację, czy przysługuje mi świadczenie postojowe z ZUS. Jak o nie wnioskować samemu? Pracodawca nie chce udzielić mi tych informacji, gdyż już u niego nie pracuję.
Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków
ODPOWIEDŹ:
“W tej sytuacji przysługuje Panu świadczenie postojowe. Świadczenie postojowe przysługuje bowiem zarówno w przypadku umów, które zostały rozwiązane, jak również umów, które nadal trwają. Warunkiem jest, żeby umowa nie doszła do skutku lub nastąpiło jej ograniczenie wykonywania w związku z wystąpieniem COVID-19.
Niestety, ale wniosek o świadczenie postojowe może zostać złożony wyłącznie za pośrednictwem zleceniodawcy, ponieważ składając wniosek potwierdza m.in. fakt, że nastąpił przestój w prowadzeniu działalności w następstwie wystąpienia COVID-19. Do wniosku musi także zostać załączona kopia umowy cywilnoprawnej. Obecne przepisy nie pozwalają na złożenie wniosku przez zleceniobiorcę.” – Iwona Kowalska-Matis, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa dolnośląskiego.
Zobacz również:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS