PYTANIE: Lekarz orzecznik poradni medycyny pracy w orzeczeniu lekarskim wskazuje, iż praca na wysokościach powinna być wykonywana przez pracownika w goglach. Co w takiej sytuacji? Pracownik na co dzień nie nosi szkieł korekcyjnych, otrzymuje orzeczenie z takim zaleceniem. Koszt tych gogli pokrywamy my jako pracodawca. Czy pracodawca powinien opłacić gogle których używanie nakazał pracownikowi lekarz medycyny pracy. Jeśli pracodawca, to czy traktujemy to jako niezbędne wyposażenie do wykonywania pracy, czy w inny sposób?
ODPOWIEDŹ
Koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami obciążają pracodawcę, dotyczy to również realizacji zaleceń lekarskich wydanych w ramach pracowniczych badań profilaktycznych. W sytuację o której mowa w pytaniu rekomendowanym postępowaniem jest wyjaśnienie omawianego zalecenia lekarskiego z lekarzem podstawowej jednostki służby medycyny pracy z którą pracodawca ma podpisaną umowę – w zakresie specyfikacji bliżej nieokreślonych gogli.
UZASADNIENIE
Kto podlega obowiązkowym profilaktycznym badaniom lekarskim?
Zarówno osoby przyjmowane do pracy jak również pracownicy podlegają obowiązkowym profilaktycznym badaniom lekarskim. Przepisy wyróżniają badania wstępne, okresowe, kontrolne oraz badania końcowe – będące w praktyce szczególnym rodzajem badań okresowych związanych z zaprzestaniem pracy w warunkach narażenia na substancje rakotwórcze oraz pyły zwłókniające.
Czy badanie profilaktyczne realizowane jest na podstawie skierowania?
Badanie profilaktyczne realizowane jest na podstawie skierowania wystawionego przez pracodawcę. Skierowanie takie powinno zawierać w szczególności nazwę stanowiska pracy, zakres podstawowych obowiązków ze wskazaniem czasu ich realizacji. Niezbędna jest również informacja dotycząca szeroko rozumianych warunków środowiska pracy.
Jaka jest podstawa prawna profilaktycznych badań lekarskich?
Pracownicze profilaktyczne badania lekarskie przeprowadzane są na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30.05.1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy.
Jak często są badanie profilaktyczne?
Zakres i częstotliwość badań profilaktycznych określają wskazówki metodyczne w sprawie przeprowadzania badań profilaktycznych pracowników. Należy przy tym pamiętać, że lekarz przeprowadzający badanie profilaktyczne może poszerzyć jego zakres o dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne, w zależności od wskazań, w szczególności: otolaryngologiczne, neurologiczne, okulistyczne, dermatologiczne, alergologiczne lub psychologiczne, oraz badania dodatkowe, a także wyznaczyć krótszy termin następnego badania, niż to określono we wskazówkach metodycznych, jeżeli stwierdzi, że jest to niezbędne dla prawidłowej oceny stanu zdrowia osoby przyjmowanej do pracy lub pracownika.
Badania profilaktyczne przy pracy na wysokości
Praca na wysokości jest traktowana jako praca szczególnie niebezpieczna w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp. Jest ona również wyeksponowana jako jeden z czynników w treści wspomnianych wcześniej wskazówek metodycznych.
W przypadku pracy na wysokości przeprowadza się badanie lekarskie ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan i działanie narządu równowagi, badanie akumetryczne, w badaniu narządu wzroku – ocena ostrości widzenia, ocena zdolności rozpoznawania barw, ocena widzenia przestrzennego, ocena pola widzenia (w zależności od wskazań badanie za pomocą perymetru); oznaczenie poziomu glukozy we krwi.
W praktyce nie można wykluczyć sytuacji kiedy pracownik wykonujący prace na wysokości dostanie orzeczenie lekarskie dopuszczające do wykonywania pracy z jednoczesną adnotacją – zaleceniem lekarskim, zobowiązującym do pracy w bliżej nieokreślonych goglach. Przyjmując, że obowiązkiem pracodawcy, jak również osób kierujących pracownikami jest respektowanie zaleceń lekarskich, a koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej w tym indywidualnych środków ochronnych obciążają pracodawcę – w ostatecznym rozrachunku należy uznać, że pracodawca będzie obciążony kosztami wspomnianych gogli.
Praca na wysokości a gogle
W omawianym przypadku należy jednak jak najszybciej skonsultować się z podstawową jednostką służby medycyny pracy i zasięgnąć opinii lekarza, który wydał orzeczenie o braku przeciwwskazań do pracy z uwzględnieniem gogli – o jakie konkretne gogle się rozchodzi. Jest to niezbędna informacja do prawidłowej realizacji zlecenia lekarskiego, która może mieć istotne znaczenie na wypadek kontroli ze strony inspektora pracy, który może weryfikować prawidłowość dopuszczenia pracownika do pracy po badaniach profilaktycznych.
Sebastian Kryczka
Podstawa prawna:
art. 229 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.).
załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 2067 ze zm.)
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Projekty i plany finansowe samorządowych jednostek budżetowych na 2022 r. krok po kroku (PDF)
Tylko teraz
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS