To że maseczki trzeba nosić w przestrzeniach publicznych nie budzi wątpliwości. A co zrobić w sytuacji jeśli pracodawca nie chce, aby jego pracownik nosił maseczki w biurze? Tu sytuacja jest mniej jasna.
Pytanie:
W pracy szef zwrócił mi uwagę, abym nie nosiła maseczki. Jak powiedział: ,,Straszę tym tylko ludzi”. Czy szef może zabronić mi noszenia maseczki? W naszym biurze nie ma zaleceń, aby nosić maseczki.
Odpowiedź:
Analiza przepisów nie daje jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Ustawodawca – skądinąd słusznie – skupił się raczej na tworzeniu regulacji pozwalających na zmuszanie pracowników do noszenia maseczek, pomijając całkowicie sytuację, w której pracodawca, wbrew woli pracownika, nalega na rezygnację z noszenia maseczek.
CZYTAJ TEŻ: Jak szybko trzeba poinformować pracodawcę o zakażeniu?
W miejscach pracy, które są objęte obowiązkiem noszenia maseczek, pracodawca nie tylko nie ma prawa zabronić noszenia maseczek, ale jest wręcz zobowiązany do egzekwowania tego obowiązku od swoich pracowników.
CZYTAJ TEŻ: Maseczki i rękawiczki od pracodawcy czy własne?
Zdecydowanie mniej jasna jest sytuacja osób świadczących pracę w miejscu, w którym takiego obowiązku nie nałożono. Należy jednak skłonić się do stanowiska, zgodnie z którym, pracodawca nie ma prawa zabronić noszenia pracownikowi maseczki. Wynika to z faktu, że żaden przepis tego nie zabrania, a fakt noszenia maseczki z troski o własne zdrowie trudno uznać za naruszenie obowiązków pracowniczych.
CZYTAJ TEŻ: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: pracownik nie chce nosić maseczki, co wtedy?
Przedstawiony pogląd potwierdza stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego, który w odpowiedzi na zapytanie ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w odniesieniu do braku obowiązku noszenia maseczek … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS