1 czerwca wchodzi w życie nowela Prawa o ruchu drogowym, zgodnie z którą pieszy będzie miał pierwszeństwo nie tylko na pasach, ale też zanim na nie wejdzie. Taksówkarza nic nie przekona; pieni się zwłaszcza na wspomnienie o rowerzystach, „których już jest tak dużo i którzy wszystko zawłaszczają”.
Cel: uporządkować chaos
Kraków wprowadza nowy System Informacji Miejskiej – ujednolicony graficznie, w treści i formie. Kilka dni temu odbyło się spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami, na którym zgłaszali uwagi związane z prowadzonym pilotażem (w okolicach DH „Jubilat”). Padła tam propozycja, żeby SIM zauważył także rowerzystów, urzędnicy byli zaskoczeni, ale pomysłu nie odrzucili, a nawet zabrali się za jego analizowanie.
SIM ma uporządkować chaos wizualny i informacyjny. Jego elementy to, między innymi – informacja kierunkowa dla ruchu kołowego, turystycznego i pieszego, informacja o mieście i z miasta. Do tych składowych dołączy, jeżeli urzędnicy tak zdecydują (a na to się zanosi), informacja dla rowerzystów.
Czy to ważne? Tak, bo Kraków chce osiągnąć dwucyfrowy wynik w zakresie udziału rowerów w ruchu. Cykliści, którzy już są w mieście, stanowią na razie kilka procent tego tortu. Chodzi o przekonanie tych korzystających z komunikacji zbiorowej i kierowców samochodów. Oczywiście nie wszyscy wsiądą na rowery, ale część mogłaby (większość kierowców wozi powietrze). Jak ich zachęcić? Pokazać im zalety.
Rowerowa alternatywa
Nośniki SIM powinny wyświetlać informacje o trasach rowerowych (nowych i starych), czasie przejazdu i dojazdu na miejsce. Ktoś, kto czeka autobus, którym potem pojedzie 25 minut, może zobaczyć na nośniku SIM, że tę samą trasę może pokonać na rowerze w 10 minut – nie stojąc w korkach, wybierając bezpieczne skróty. Dołączenie informacji dla rowerzystów byłoby logicznym rozwinięciem założeń „Tarczy”.
Informacja dla rowerzystów musi być uzupełniona o lokalizację wszystkich stacji roweru publicznego (czekamy na jego elektryczną odsłonę), parkingów dla rowerów, stojaków, punktów naprawy.
Na wprowadzenie nowego SIM Kraków dał sobie 10 lat, infrastrukturę rowerową – czyli podstawowy szkielet – mamy zbudować do 2025 roku. Z decyzją o poszerzeniu SIM o informacje dla ruchu rowerowego naprawdę nie warto czekać.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS