Według PKP PLK po zakończeniu modernizacji stacji Mielec teren placu ładunkowego zostanie przekazany władzom miasta. Procedury w tej sprawie są już na końcowym etapie. Samorząd zamierza urządzić na pozyskanym terenie nowy park.
Zmiana lokalizacji przeładunku została przeanalizowana z inicjatywy Urzędu Miasta Mielec. Istotne było rozważenie rozwiązania pozwalającego na realizację przeładunku towarów na obrzeżach miasta. Umożliwiłoby to wyeliminowanie korków na ulicach centrum, spowodowane ciężkimi samochodami ciężarowymi. Z tego względu optymalnym miejscem byłaby stacja Rzochów, która znajduje się na terenie Mielca.
Również jej wybór został uzgodniony z samorządem. Zarządca infrastruktury zapowiada przystosowanie stacji pod kątem technicznym i eksploatacyjnym do pełnienia funkcji przeładunkowej. – Zakłada się m. in. przebudowę układu torowego, wykonanie oświetlenia międzytorza, głowic rozjazdowych, placu załadunkowego oraz budowę żeberek ochronnych, zabezpieczających ruch pociągów – informuje PKP PLK. Sterowanie ruchem ma odbywać się zdalnie ze stacji Mielec.
– Usunięcie placu rozładunkowego z centrum to postulat mieszkańców (zwłaszcza – osiedla lotników) sprzed dziesiątków lat. Jego utrzymanie w obecnej lokalizacji oznaczałoby kontynuację wprowadzenia ruchu ciężarowego z rozładowanym towarem na ul. Głowackiego przez ul. Wolności i Mickiewicza lub Drzewieckiego i Sienkiewicza, tzn. przez centrum miasta z zabudową wielorodzinną i szkołą podstawową lub przez historyczne centrum ul. Mickiewicza – uzupełnia Marietta Mateja-Nowak z Biura Promocji i Sportu Urzędu Miejskiego w Mielcu.
Jak dodaje, plac rozładunkowy w Rzochowie funkcjonował od lat (służył m. in. do demontażu czołgów), a sąsiedztwo (zabudowa jednorodzinna i zagrodowa) bardziej sprzyja tam rozładunkowi towarów. – Układ drogowy wymagający modernizacji to kilkusetmetrowa droga z placem wyładowczym należąca do PKP i fragment ul. Kolejowej ze skrzyżowaniem z ul. Rzochowską długości ok. 120m. Cały układ leży poza obwodnicą miasta – dodaje.
Co do przekazania działek władzom Mielca, trwają ostatnie przygotowania formalne. Dlaczego procedury trwały przeszło cztery lata? Jak informuje PKP PKL przekazanie nie mogło nastąpić przed czy w czasie prowadzonych prac projektowych dla rewitalizacji linii nr 25. Konieczne było także zabezpieczenie uprzednio terenu kolejowego dla prac budowlanych – (plac jest wykorzystywany przez wykonawcę modernizacji do składowania materiałów budowlanych).
Przedstawicielka UM w Mielcu przedstawia sprawę nieco inaczej. – [Przyczyną są] Długotrwałe procedury pomiędzy spółkami kolejowymi, z których jedna zarządza nieruchomościami, inna realizuje inwestycje kolejową, a jeszcze kolejna zarządza infrastrukturą kolejową. Działalność wszystkich podlega zatwierdzeniu przez stosowny zarząd spółek, a wyłączenie z terenu zamkniętego wymaga zarządzenia odpowiedniego ministerstwa. Zasadniczy problem to trwająca rewitalizacja, która ma dla kolei priorytet. Ruchy geodezyjne i własnościowe muszą czekać – wyjaśnia Mateja-Nowak. Jak zaznacza, samorząd nie ma pewności, czy przekazanie terenu w ogóle dojdzie do skutku.
Plany Urzędu Miasta przewidują utworzenie na terenie pokolejowym miejskiego parku, drogi dojazdowej i parkingów. Istnieje już robocza koncepcja zagospodarowania. Szczegóły mają zostać ustalone we współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi. Samorząd liczy na pozyskanie na ten cel dofinansowania z Funduszy Norweskich.
Tymczasem modernizacja linii kolejowej 25 na odcinku Dębica – Mielec wraz ze stacją ma się ku końcowi. 4 września na odcinek do Kochanówki powróciły pociągi towarowe. Wznowienie ruchu pasażerskiego jest planowane na grudzień.
Inwestycja ma poprawić nie tylko warunki podróżowania koleją, ale też możliwości poruszania się między rozdzielonymi linią częściami miasta. Dotychczasową kładkę dla pieszych na stacji zastąpi przejście podziemne z windami. Drugi podobny obiekt powstanie nieopodal dworca. W przyszłości zamiast przejazdu kolejowo-drogowego zostanie też wybudowany wiadukt nad torami. Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica” otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
Wartość projektu to 296 717 022,32 zł, a kwota dofinansowania unijnego wynosi 209 063 173,35 zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS