Mężczyźni powodują trzy razy więcej wypadków niż kobiety i dużo częściej odpowiadają za różnego rodzaju wykroczenia. Dostają też więcej wyroków za niebezpieczną jazdę i znacznie częściej prowadzą pod wpływem alkoholu – wynika z analiz 160 tys. wyroków związanych naruszeniem przepisów drogowych na terenie Rosji.
Naukowcy z Wyższej Szkoły Ekonomicznej Narodowego Uniwersytetu Badawczego w Rosji przebadali styl jazdy mężczyzn. Ustalili oni, że panowie aż trzy razy częściej odpowiadają za drogowe wykroczenia i powodują wypadki. Są też o jedną trzecią częściej są skazywani na wyrok więzienia za niebezpieczną jazdę.
To przeczy stereotypom, według których kobiety są gorszymi kierowcami: mniej uważają na drodze, łatwiej się denerwują, gorzej odnajdują drogę i reagują na nieprzewidziane sytuacje.
Wypadki powodowane przez mężczyzn znacznie częściej też kończą się śmiercią człowieka lub uszkodzeniem ciała.
Autorzy publikacji, która ukazała się w piśmie “Sociology of power” (https://socofpower.ranepa.ru/issues/2024/2/7) przeanalizowali 160 tys. wyroków związanych naruszeniem przepisów drogowych na terenie Rosji w latach 2010–2022.
Badacze spekulują, że zauważone różnice mogą wynikać z kilku czynników. Na przykład z tego, że mężczyźni jeżdżą bardziej agresywnie: jak się okazuje, przejeżdżają oni średnio o 26 proc. dłuższe dystanse, spędzając za kierwonicą tylko 10 proc. więcej czasu niż kobiety.
Dwukrotnie częściej prowadzą samochód pod wpływem alkoholu.
W jednej czwartej wszystkich spraw sądowych z udziałem mężczyzn prowadzili oni pojazd w stanie nietrzeźwym, jednocześnie dotyczyło to tylko 10 proc. spraw z udziałem kobiet. Może to z kolei wynikać z uwarunkowań kulturowych, społeczno-ekonomicznych czy regionalnych – zaznaczają autorzy analiz.
W niektórych regionach, np. w Moskwie czy Petersburgu, różnice między kobietami i mężczyznami były wyraźnie mniejsze od uśrednionej dla całego kraju. W Dagestanie czy Czukotce były natomiast znacznie większe.
Jednocześnie, jak można przewidzieć, okazało się, że kobiety częściej prowadzą samochody w dużych miastach.
“Głównym celem powinno być zapewnienie równości szans oraz praw mężczyzn i kobiet w edukacji, zatrudnieniu i życiu rodzinnym. Jednocześnie można założyć, że obecność na drogach większej liczby ostrożnych i bezpieczniejszych kierowców, takich jak kobiety, mogłoby ogólnie poprawić standardy jazdy i zmniejszyć liczbę wypadków. Jednak ten proces prawdopodobnie zajmie jakiś czas. Ważne jest również rozważenie, jakie środki należy podjąć, aby mieć pewność, że mężczyźni prowadzą pojazdy z takim samym poziomem ostrożności, jak kobiety” – mówi autor badania, prof. Anton Kazun. (PAP)
Marek Matacz
mat/ zan/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS