A A+ A++

Z opracowania dotyczącego całego kraju wynika, że brakuje psychologów szkolnych, a poradnie psychologiczno-pedagogiczne koncentrują się na wydawaniu opinii i orzeczeń, a nie na wsparciu terapeutycznym dzieci i młodzieży – mówi Aneta Karska z delegatury NIK w Poznaniu.

W 2023 roku psychologa nie było zatrudnionego w 42 procentach placówek w kraju. Problemy z zatrudnieniem psychologa wystąpiły w ośmiu na dziesięć kontrolowanych szkół. W konsekwencji problemy dzieci i młodzieży nie były dostrzegane odpowiednio wcześnie, a problemy narastały i z całą mocą uwidaczniały się w szkołach średnich

– dodaje Aneta Karska.

W latach 2020 – 2023 o ponad 60 procent wzrosła liczba dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi. 

Od pięciu lat trwa reforma opieki psychologiczno-psychiatrycznej w Polsce, która ma zwiększyć dostępność. Powstał trzystopniowy system pomocy, na pierwszym poziomie działają poradnie psychologiczno-terapeutyczne. Potrzeby ciągle są bardzo duże – mówi Aneta Karska z delegatury NIK w Poznaniu.

Skala problemów psychicznych dzieci i młodzieży jest tak duża, że mimo powstania niemal 500 zespołów i ośrodków środowiskowej opieki w ramach pierwszego poziomu referencyjnego, nie zaspokoiło to potrzeb w tym zakresie. Nawet 7 miesięcy dziecko musiało czekać na uzyskanie pomocy psychoterapeuty

– wyjaśnia Aneta Karska.

W Wielkopolsce działają w tej chwili 53 poradnie psychologiczno-terapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Trwa konkurs – ogłoszony przez NFZ – na kolejne dwie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowa podstrefa pod urzędem w Obornikach. Pierwsza godzina parkowania za darmo
Następny artykułUrząd miasta dołoży się do wyburzenia kamienicy. Kwota ubezpieczenia nie pokryje wydatków