Jest to pomysł Instytutu Tutoringu Szkolnego, Urzędu Miasta i częstochowskiego Uniwersytetu im. Jana Długosza:
Piotr Nita: Tutoring to jest sytuacja, w której nauczyciel pracuje indywidualnie z uczniem.
Radio Jura: Szkoła też musi nadążać za rozwojem, za potrzebami. Dzisiaj one są pewnie inne niż kilkadziesiąt lat temu.
Piotr Nita: My mamy właśnie jedną propozycję zmiany. Wielu nauczycieli ma cudowne kompetencje, zasoby, czasami niewykorzystane i czasami w tej indywidualizacji mogą, jako eksperci od komunikacji, od wychowania, dopiero rozkwitnąć i pokazywać, co jeszcze potrafią oprócz prowadzenia zajęć, oprócz prowadzenia dydaktyki. To jest też profilaktyka wypalenia zawodowego nauczycieli, to też obserwujemy. Potwierdzają to też badania.
Jesteśmy drugim najważniejszym po Wrocławiu ośrodkiem tutorskim w Polsce
– mówi Piotr Nita z Instytutu Tutoringu Szkolnego. A jak na taką metodę mogą przygotować się szkoły? Czy w dobie braku kadry nauczycielskiej jest czas na indywidualną współpracę z uczniem?
Piotr Nita: Częstochowa ewidentnie jest takim drugim miejscem i my jako instytut chcemy wzmocnić właśnie tę narrację. Pokazać, że Częstochowa ma ogromny zasób w postaci doświadczonych szkół. W dzisiejszych czasach wydaje mi się, że jest konieczność wprowadzenia nowych rozwiązań, żeby szkoła nadal mogła realizować swoje cele.
Radio Jura: Będziemy dzielić się takimi doświadczeniami.
Piotr Nita: Tak, to będzie ważny punkt panelu, gdzie będą prezentowane dobre praktyki częstochowskiego tutoringu i m.in. wątek organizacyjny na pewno będzie wybrzmiewać. To jest metoda, która wymaga pewnych zmian w szkole. Jest taka potrzeba, żeby siatka godzin wspierała tutoring, ona musi być trochę zmieniona.
Tutoring szkolny trafił u nas na podatny grunt
– mówi Piotr Nita, z którym rozmawia Mariusz Osyra. Był realizowany w licznych szkołach w Częstochowie, przyjął się jako metoda dydaktyczna na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym. Teraz podzielimy się wiedzą i doświadczeniami z zainteresowanymi, podczas zjazdu tutorów, mówi o tym nasz gość. Ten pomysł warto krzewić:
Piotr Nita: Tutoring szkolny jakkolwiek brzmi egzotycznie, z angielskim -ing na końcu, to jednak jest to produkt polski. Z jednej strony jest to metoda wychowawcza, a z drugiej strony metoda edukacyjna, metoda kształcenia, która odbywa się na 1 na 1, bazuje na mocnych stronach, na talentach, na zasobach ucznia. Podkreślamy jeszcze takie zachęcanie do przekraczania granic w sobie, w swoim otoczeniu, żeby uczniowie zmieniali swoje życie.
V Ogólnopolski Zjazd Tutorów Szkolnych i Akademickich odbędzie się 4 listopada w Częstochowie na UJD. Zainteresowane osoby zachęca Wydział Nauk Społecznych oraz Piotr Nita. Rozmawiał Mariusz Osyra.
Zobacz także:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS