Zgodnie z planami czeskiego MON-u zamówione w firmie Glomex Military Supplies s.r.o. Toyoty Hilux mają zastąpić eksploatowane obecnie Uazy 469B w ilości 630 szt. oraz 740 szt. Land Roverów Defender (dostarczane od 2002 roku w wersjach 90, 110 oraz 130). Dostawy 1200 szt. japońskich pickupów powinny zostać zrealizowane do 2024 roku w ramach umowy ramowej podpisanej w listopadzie 2020 r., wartej 1,07 mld. koron, czyli ponad 38 mln. euro, Wraz z pojazdami zamówione zostały pakiety serwisowe z częściami zamiennymi oraz obsługą i naprawami.
Zakupione Toyoty Hilux czeska armia będzie wykorzystywać przede wszystkim do transportu ludzi i materiałów.
Przyjęcie samochodów na stan AČR poprzedziły trzytygodniowe testy wojskowe, które odbyły się w czerwcu i lipcu, w trakcie których sprawdzano ich możliwości transportu ładunków, zachowanie w trakcie jazdy po różnego typu nawierzchniach iw warunkach terenowych oraz wytrzymałość i kulturę pracy elementów ukladu napędowego.
Samochody Toyota Hilux dostarczane przez firmę Glomex MS, napędzane są silnikiem wysokoprężnym o mocy 110 kW/150 KM. To najnowsza wersja po liftingu, z pięcioosobową kabiną Double Cab, którą producent wprowadził w połowie 2020 roku. Na wyposażeniu samochodów znalazła się m.in. wyciągarka oraz dedykowana zabudowa skrzyni ładunkowej.
Warto przypomnieć, że zakupione przez polski MON pod koniec marca 2020 r. Fordy Rangery XLT dostarczy również firma Glomex MS w konsorcjum ze swoją spółką córką – Glomex MS Polska Sp. z o.o. Umowa dotyczy łącznie 485 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego i kolejnych 163 w ramach opcji. Wartość podpisanej umowy to 121 mln zł brutto. W przypadku polskiego zamówienia samochody dostarczane są z fabrycznymi, metalizowanymi powłokami lakierniczymi. Z kolei Czesi zamówili swoje Toyoty pokryte matowymi lakierami, które zostały również nałożone na chromowane elementy, jak maskownica (atrapa chłodnicy).
Oczywiście zakup Fordów Rangerów nie zaspokaja całości potrzeb Wojska Polskiego w zakresie modernizacji floty samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności, a przede wszystkim wymiany obecnie eksploatowanych UAZów 469B oraz Honkerów (program Mustang). Można szacować, że nasze potrzeby w tym zakresie są – co najmniej – zbliżone do ilości zamówionych przez Czechów Toyot Hilux.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS