A A+ A++

Informacje o oferowanych produktach są istotnym narzędziem biznesowym dla każdej firmy handlowej. Kiedy są spójne i kompletne, pozwalają zdobyć nowych klientów. Chaos w danych może z kolei narazić na szwank reputację całej firmy.

Właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wdrożenie oprogramowania do zarządzania informacją produktową (product information management, w skrócie PIM).

– W dobie pandemii COVID-19 wiele firm inwestuje w e-commerce. Niestety, liczni światowi producenci przespali erę digitalizacji, trzymając informacje produktowe w Excelu. System PIM jest dla tych firm szczególnie ważny, ponieważ pomaga im szybko ogarnąć ten chaos – mówi Tomasz Grzemski, CEO i znawca branży e-commerce.

Już teraz zapisz się na darmowy webinar 15 maja, który poprowadzi Tomasz Grzemski, CEO firmy Macopedia. Podczas webinaru dowiesz się, dlaczego tak dużo się teraz mówi o wdrażaniu systemów PIM w mniejszych i średnich firmach.

Zapisz się na webinar!

Jak działa oprogramowanie do zarządzania informacją produktową (PIM)?

Systemy do zarządzania informacją produktową to w gruncie rzeczy repozytoria, w których znajdują się wszystkie informacje o produktach oferowanych przez Twoją firmę. Oprócz bazy produktowej PIM zapewnia też szereg funkcjonalności usprawniających proces edycji i dystrybucji danych.


Źródło: www.akeneo.com/akeneo-pim/

Na rynku funkcjonuje kilka rozwiązań tego typu, ale w tym artykule skupimy się na Akeneo PIM – produkcie, który z sukcesem wdrożyliśmy już u wielu klientów. Przewagą tego systemu jest elastyczność: można dopasować je do specyficznych potrzeb różnych branż i skalować wraz ze wzrostem firmy.

Główne zalety wdrożenia systemu PIM

Nikogo, kto ma styczność z handlem nie trzeba chyba przekonywać, że prezentowanie klientom pełnych i spójnych informacji produktowych niesie za sobą spore korzyści sprzedażowe. Skupimy się za to na być może mniej oczywistych zaletach posiadania narzędzia PIM. Akeneo w Twojej firmie to:

  • Zawsze aktualne opisy produktów – specyfikacje tekstowe, ale też zdjęcia czy filmy. Takie rozwiązanie pozwala unikać sytuacji, kiedy funkcjonuje kilka różnych wersji opisu jakiegoś produktu.
  • Wszystkie dane produktowe w jednym miejscu. Możesz przechowywać osobne opisy produktu na różne kanały, na przykład do sklepu online i do materiałów drukowanych. Proces tłumaczenia bazy produktowej na różne języki jest w tej sytuacji również dużo prostszy.
  • Pełna kontrola nad procesem edycji danych i uprawnieniami. Tę zaletę PIM szczególnie docenia się w obliczu kryzysu, na przykład opublikowania w sklepie internetowym błędnych informacji. Akeneo PIM pozwala ustalić, kto z pracowników ma prawa do edycji danych produktowych, a kto musi je zaakceptować przed opublikowaniem.
  • Dostęp do pełnej historii produktu. W panelu administratora widać, co i kiedy było zmieniane, a jeśli edycja danych nie przebiegła zgodnie z planem, to łatwo można wrócić, do którejś z poprzednich wersji.
  • Wprowadzenie architektury mikrousług, która polega na podzieleniu monolitycznego systemu na pojedyncze współpracujące ze sobą serwisy. Zewnętrzny system PIM może dostarczać dane do platformy SAP, ERP czy e-commerce. Takie rozwiązanie daje dużą elastyczność w zarządzaniu i dalszym rozbudowywaniu struktury narzędzi.

– Uruchamiając system PIM, w pierwszej kolejności dla naszego e-commerce, przyświecał nam cel stworzenia centralnej bazy danych o produktach. Bazy, która cechuje się przede wszystkim wysoką jakością informacji z możliwością wykorzystania jej w innych miejscach w organizacji – mówi Krzysztof Kłos, starszy kierownik dostarczania rozwiązań IT z Grupy Neuca. Grupa Neuca wraz z Macopedią uruchomiła serwis Apteline.pl, który miesięcznie odwiedza ponad 3.7 miliona użytkowników i znajduje się w nim tysiące produktów.

Pełne case study platformy Apteline znajdziesz tutaj.

Kto potrzebuje systemu PIM?

Wydajne zarządzanie informacjami o produktach jest przydatne wszystkim biznesom opierającym się na handlu. W gronie firm, które najbardziej skorzystają na wdrożeniu narzędzia PIM są:

  • Przedsiębiorstwa posiadające e-commerce. Tutaj uporządkowane i zdigitalizowane informacje produktowe są niezbędne. Oczywiście, można ręcznie umieszczać dane o produktach bezpośrednio w infrastrukturze e-sklepu, ale dużo bezpieczniej jest odizolować je w osobnym systemie. Zmniejsza to ryzyko, że niezamierzone treści omyłkowo pojawią się online zanim zostaną oficjalnie zaakceptowane.
  • Firmy, które nie posiadają e-sklepu, ale chcą przekazywać informacje o produktach kontrahentom. W takiej sytuacji są producenci, którzy muszą udostępnić dane produktowe dystrybutorom np. dużym sieciom handlowym jak Żabka czy RTV EURO AGD. Tutaj niezbędne będą dobrze opisane atrybuty produktów: waga, rozmiar, kategorie, rodziny produktowe itd. Wdrożenie PIM w takich biznesach jest szansą na uporządkowanie informacji oraz cyfrowej transformacji na większą skalę.

Jak zacząć wymieniać się informacjami o produktach z innymi podmiotami?

Istnieją różne platformy wymiany danych (np. popularne w branży FMCG WiseBase czy Nielsen Brandbank), przy pomocy których można udostępniać ustandaryzowane dane swoim kontrahentom. Narzędzie PIM może połączyć się z taką platformą i przesłać wybrane informacje o produktach dystrybutorom.

Dla firm, które nie posiadają własnego systemu PIM i spójnych informacji o produktach taki proces może być sporym wyzwaniem. Jak temu zaradzić? Pierwszym krokiem będzie stworzenie odpowiedniej struktury danych. Należy zaplanować rodziny i kategorie produktów, a następnie ustalić atrybuty produktowe dla poszczególnych rodzin. Teraz Twoja firma jest już gotowa na wdrożenie i czerpanie korzyści z narzędzia PIM.

Zacznij lepiej zarządzać informacjami o produkcie!

Zetknięcie z systemem PIM to dla wielu przedsiębiorców początek dużo bardziej efektywnej obsługi danych produktowych, a także okazja do przeanalizowania i usprawnienia wewnętrznych procesów. To również odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów.

– Jako Macopedia, oficjalny partner Akeneo, obsługujemy czołową sieć FMCG w Polsce. Bez wątpienia coraz więcej firm będzie decydowało się na migrację do PIMu, aby móc sprawnie zarządzać rosnącą bazą produktów, bez potrzeby zatrudniania firmy IT do obsługi informacji produktowych – dodaje Tomasz Grzemski.

Jeśli i Ty chcesz wreszcie uporządkować dane produktowe i ustalić jasne procedury ich obsługi, skontaktuj się z nami. Będąc oficjalnym partnerem Akeneo, mamy dostęp do najnowszych informacji o tym narzędziu – pomożemy Ci zapanować nad chaosem.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPowstanie Centrum Aktywności Międzypokoleniowej
Następny artykułWomen's Tour nie odbędzie się w sezonie 2020