A A+ A++
art. sponsorowany

Realizacja jednego z największych projektów unijnych w mieście właśnie dobiega końca. W ramach projektu w Pile przebudowano ok. 4 km ulic, przybyło niemal 9 km ścieżek rowerowych, nowe zatoki autobusowe, zainstalowano energooszczędne oświetlenie uliczne, a przy przystankach autobusowych pojawiły się elektroniczne tablice informujące o rzeczywistym czasie odjazdu autobusów. Powstało także nowe centrum przesiadkowe.  Wszystko to (i jeszcze więcej!) dzięki realizacji projektu: „Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej poprzez poprawę mobilności miejskiej w Pile” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Na potrzeby realizacji projektu miasto Piła otrzymało środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości ok. 28 mln zł, przy czym całość inwestycji to ponad 48 mln zł.

Zwiększenie mobilności mieszkańców Piły, poprawa dostępności komunikacyjnej, obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń do atmosfery to podstawowe, ale niejedyne założenia i cele projektu. Dzięki sukcesywnej realizacji poszczególnych działań, pilanie, jak również mieszkańcy sąsiednich gmin mogą korzystać, między innymi, z szeregu udogodnień komunikacyjnych. Lepsza płynność ruchu, zdecydowana poprawa bezpieczeństwa, dbałość o środowisko naturalne, większy komfort podróży – również dla osób o ograniczonej sprawności (w tym ruchowej) to efekty projektu, z których korzystamy wszyscy.

Advertisement

 

 

Założenia projektu

Projekt obejmował aż 8 zadań inwestycyjnych:

  • budowa 7 ścieżek rowerowych (w tym z oświetleniem LED)

  • budowa i przebudowa 11 zatok autobusowych

  • budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP)

  • budowa energooszczędnego oświetlenia ulicznego

  • przebudowa centrum miasta – ul. Zygmunta Starego, 14 Lutego oraz
    11 Listopada

  • przebudowa ul. Wawelskiej wraz z budową oświetlonej ścieżki rowerowej

  • utworzenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miastem

  • budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego przy ul. Zygmunta Starego.

Realizacja przedsięwzięcia wsparta była także przeprowadzeniem kampanii informacyjno-promocyjnej, mającej na celu promocję transportu komunikacją zbiorową i jazdę rowerem.

Advertisement

Nowe ścieżki rowerowe oraz ciągi piesze i rowerowe

Realizacja inwestycji objęła budowę 7 ścieżek rowerowych o łącznej długości niemal 9 km na trasach:

  • al. Powstańców Wlkp. – od ronda Łukasiewicza do istniejących zakładów pracy przed skrzyżowaniem z drogą krajową nr 10
  • ul. Wawelska – od ul. Karpackiej do torów kolejowych
  • od ul. Okrzei do ul. Podgórnej (w przebiegu obwodnicy śródmiejskiej w rejonie Ronda Kuronia)
  • ul. Mickiewicza (od strony lasu) – pomiędzy al. Wojska Polskiego
    a ul. Wyspiańskiego
  • al. Wojska Polskiego (od strony lasu) – od ronda 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego do istniejącej ścieżki w rejonie przejazdu kolejowego
  • ul. Kossaka – od Ronda 10 Kwietnia 2010 roku do skrzyżowania z drogą krajową nr 10
  • ul. Zygmunta Starego – od skrzyżowania z ul. Kwiatową za skrzyżowanie z ul. Towarową.

Przy większości nowych ciągów pieszo-rowerowych zostało zainstalowane energooszczędne oświetlenie LED, dzięki czemu drogi są w pełni bezpieczne dla użytkowników – także w porze nocnej.

 

 

Centrum miasta w nowej odsłonie

Ważne ulice w centrum miasta zmieniły się nie do poznania. W ramach realizacji projektu na ulicach: Zygmunta Starego, 14 Lutego oraz 11 Listopada przebudowano/utworzono: jezdnie z historycznej kostki kamiennej, ciągi piesze oraz rowerowe. Zainstalowano również energooszczędne oświetlenie. Zadbano o elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery i inne), a także o oryginalną, miejską zieleń.

Nastąpiła częściowa zmiana organizacji ruchu. To zdecydowanie ograniczyło ruch samochodowy oraz dało pierwszeństwo pieszym i rowerzystom.

Advertisement

W ramach inwestycji przebudowano odcinek ul. Zygmunta Starego od ul. Kwiatowej do ul. Rynkowej z rondem przy ul. Towarowej oraz wykonano szereg dodatkowych działań, mających na celu poprawę mobilności, zwiększenie bezpieczeństwa i uatrakcyjnienie wyglądu centrum Piły. Wielu już nie pamięta, jakim problematycznym skrzyżowaniem było to miejsce przed przebudową. Teraz jeździ się płynnie i bezpiecznie, a wydzielenie tras dla rowerzystów znacząco poprawiło standard komunikacji dla nich.

Budowa energooszczędnego oświetlenia ulicznego

Aż 18 pilskich ulic zyskało nowe, efektywne oświetlenie LED. Każda z 255 zamontowanych opraw świetlnych daje możliwość zdalnego sterowania – w tym również natężeniem oświetlenia. Dzięki temu działaniu zdecydowanie zwiększyło się bezpieczeństwo mieszkańców.

Nowe oświetlenie wybudowano także przy drogach rowerowych, na ul. Wawelskiej i Zygmunta Starego, a w centrum miasta zmodernizowano układ oświetleniowy.

Łącznie w ramach projektu wybudowano lub zmodernizowano 659 punktów świetlnych.

Nowe zatoki autobusowe, rozbudowa SDIP oraz zintegrowany system zarządzania miastem

Przy 11 pilskich przystankach komunikacji miejskiej wybudowano lub przebudowano zatoki autobusowe (m.in. przy ul.: Śniadeckich, Dąbrowskiego, Wypoczynkowej, Lotniczej czy Motylewskiej). System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej został rozbudowany o 9 tablic, dzięki którym podróżujący mogą szybko sprawdzić rzeczywistą godzinę odjazdu swojego autobusu.

Advertisement

Budowa zintegrowanego systemu zarządzania miastem z centralą w siedzibie Straży Miejskiej (na dworcu PKP) obejmowała instalację monitoringu wizyjnego, w tym wymianę kamer analogowych na cyfrowe. Stworzono inteligentny, zintegrowany system, który docelowo pozwoli na zarządzanie i sterowanie m.in. ruchem, sygnalizacją świetlną czy oświetleniem w mieście.

 

 

Ulica Wawelska na nowo

W tym przedsięwzięciu przebudowano ul. Wawelską od torów kolejowych Piła – Tczew do torów Piła – Bydgoszcz. Ten trzykilometrowy odcinek drogi powiatowej przed modernizacją był bardzo zdegradowany i pozbawiony wielu udogodnień. A prowadził przecież do tworzącej się strefy przemysłowej i był drogą wyjazdową w kierunku wschodnim, m.in. do Kaczor i Białośliwia.

Advertisement

W ramach inwestycji wybudowano ciąg pieszo-rowerowy, przebudowano jezdnię (wraz z zatokami i zjazdami), zainstalowano 105 lamp LED, zbudowano kanalizację deszczową i zmodernizowano skrzyżowania z pięcioma drogami gminnymi. Mieszkańcy Piły i północnej Wielkopolski mogą teraz bezpiecznie przemierzać nowe, w pełni oświetlone jezdnie i trasy rowerowe w tym rejonie miasta.

 

 

Advertisement

 

 

Zintegrowane centrum przesiadkowe

Teren przed dworcem PKP i galerią handlową zyskał zupełnie nowy wygląd, ale przede wszystkim funkcjonalność. Powstało zintegrowane centrum przesiadkowe, stanowiące element infrastruktury bike&ride.

Advertisement

Na placu przed głównym wejściem na dworzec PKP pojawiły się wiaty rowerowe wraz z centrum informacji miejskiej i rowerowej oraz stacja naprawy rowerów. To idealne miejsce na pozostawienie swojego jednośladu i przesiadkę na komunikację zbiorową.

 

Na terenie przed galerią powstały m.in. zadaszone stanowiska postojowe dla komunikacji miejskiej i międzymiastowej z tablicami systemu informacji pasażerskiej, zatoka dla komunikacji miejskiej oraz biletomat.

Centrum przesiadkowe to szczególnie ważne miejsce dla osób dojeżdżających z pobliskich miejscowości do Piły. Miasto oferuje szeroki zakres możliwości pracy, edukacji oraz rozrywki, a dzięki takim inwestycjom, mieszkańcy regionu mają łatwiejszy dostęp do środków komunikacji – zarówno miejskiej, jak i podmiejskiej.

Advertisement

Ochrona środowiska i poprawa mobilności – te cele udało się zrealizować

Szacuje się, że w ramach realizacji projektu „Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej poprzez poprawę mobilności miejskiej w Pile” emisja CO2 zostanie ograniczona o ok. 215,31 Mg/rok. Wszystko dzięki zastosowaniu wydajniejszych energetycznie technologii (np. w oprawach oświetleniowych), zwiększeniu przepustowości i rozwojowi infrastruktury drogowej oraz dzięki promowaniu alternatywnych środków transportu. Korzyści, jakie przyniesie realizacja projektu to m.in. redukcja emisji zanieczyszczeń, poprawa dostępności transportu oraz wzrost konkurencyjności regionu. Czynniki te pozytywnie wpłyną na aspekty: środowiskowe, społeczne, jak i gospodarcze. Teraz czas na nasz RUCH!

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEdyta Kalata – kandydatka w wyborach parlamentarnych 2023
Następny artykułCzarni Jasło pozyskali nowego sponsora. Do klubu popłyną pieniądze z PZU