A A+ A++

W 1921 roku grupa zapaleńców z Automobilklubu Polski postanowiła zorganizować ogólnokrajową imprezę o charakterze sportowo-turystyczno-towarzyskim. Sześciu śmiałków wyruszyło w trasę z Warszawy do Białowieży i z powrotem. Tak rozpoczęła się trwająca do dziś historia Rajdu Polski.

Już 27 czerwca ruszy 80. edycja zawodów, a jubileusz uświetni światowa czołówka. ORLEN 80. Rajd Polski stanowić będzie bowiem jedną z trzynastu tegorocznych rund WRC. W oczekiwaniu na sportowe emocje na mazurskich szutrach przypominamy kilka – naszym zdaniem – kluczowych momentów w historii najważniejszej samochodowej imprezy w Polsce.

Powrót do Europy

Trudna sytuacja społeczno-polityczna w kraju spowodowała, że w 1981 roku Rajd Polski w ogóle się nie odbył, a edycje w 1982 i 1983 roku zostały zdegradowane do rund mistrzostw Polski, oraz Pucharu Pokoju i Przyjaźni. Zmieniła się także nazwa imprezy na Rajd Pokoju i Przyjaźni, co spowodowało, że zawody rozegrane pod tą nazwą do dziś nie są uwzględniane w kronikach Rajdu Polski.

Od 1975 roku bazą Rajdu Polski był Wrocław. Dolnośląski klimat odpowiadał największej imprezie motoryzacyjnej w kraju i właśnie na tamtejszych trasach byliśmy świadkami kolejnego odrodzenia tego legendarnego rajdu.

Odcinek 1 i 2:

W 1984 roku, po trzech latach przerwy, Rajd Polski powrócił do kalendarza mistrzostw Europy i otrzymał numer 41. Przerwa spowodowała, że polska runda miała najniższy współczynnik 2, ale nie zniechęciło to zagranicznych zawodników i w lipcu na trasie liczącej ponad 1000 km ścigali się m.in. Robert Droogmans, Attila Ferjancz, czy Ingvar Carlsson.

Powracający do mistrzostw Europy rajd miał swojego bohatera i antybohatera. W grupie polskich zawodników mających odpierać ataki załóg zagranicznych, byli m.in. Błażej Krupa i Piotr Mystkowski. Na jednym z odcinków specjalnych, z trasy wypadli faworyci do zwycięstwa, czyli Ingvar Carlsson i Benny Melander. Praktycznie tuż za Mazdą Szwedów do rowu wpadli wspomniani Krupa i Mystkowski w Renault 11 Turbo. Załogi umówiły się między sobą, że pomogą sobie w wypychaniu się z rowu i powrocie na trasę. Jak się okazało chwilę później z pomocy Polaków skorzystali tylko Szwedzi, którzy ani myśląc pomagać Krupie i Mystkowskiemu, wsiedli do samochodu i pojechali ścigać się dalej.

Polacy spędzili w rowie ponad 20 minut i bezpowrotnie stracili szanse na czołową lokatę. Szwedzi natomiast rajd wygrali, ale na mecie zostali przyjęci przez kibiców dość chłodno, żeby nie powiedzieć ozięble. Polakom na osłodę pozostała ufundowana przez UNESCO nagroda Fair Play.

Kolejne edycje Rajdu Polski to ciężka praca organizatorów, mająca na celu przywrócenie polskiej imprezie najwyższego współczynnika trudności. W drugiej połowie lat 80 na dolnośląskich trasach najwięcej do powiedzenia mieli kierowcy z krajów bloku wschodniego. W 1985 i 1986 roku rajd wygrywali Jugosłowianin, Brane Kuzmic w Renault 5 Turbo, z kolei w 1987 roku najszybszy był Węgier, Atiila Ferjancz w Audi Quattro. Polscy kibice cieszyli się z wysokich lokat Andrzeja Kopra i Janusza Szerli, którzy w 1986 roku ukończyli rajd na podium.

History of Rally Poland

W 1989 roku Rajd Polski znów zostaje włączony do grupy najtrudniejszych rund mistrzostw Europy i dostaje najwyższy współczynnik 20. Po raz kolejny największe zasługi ma w tym Roman Pijanowski, który jako pierwszy zastępca prezydenta FIA, ma w tej organizacji wiele do powiedzenia. Na liście startowej rajdu aż roi się od liczących się w Europie nazwisk: Droogmans, Liatti, Alessandrini, Loubet, Soulet, Ferjancz i wielu innych. Polacy liczyli na Kopra, Przybylskiego i Bublewicza, ale ich sprzęt mocno odstawał od europejskiej czołówki. Po raz pierwszy w historii Rajdu Polski zagranicznych załóg było więcej, niż ekip gospodarzy.

W rajdzie dominowały przede wszystkim załogi belgijskie, których aż pięć ukończyło rajd w pierwszej dziesiątce. Najszybsi byli Robert Droogmans i Ronny Joosten w Fordzie Sierra RS Cosworth. Pierwsza polska załoga, Andrzej Koper i Jakub Mroczkowski, do mety dojechała dopiero na 11. miejscu.   

History of Rally Poland

History of Rally Poland

Autor zdjęcia: Leszek Kuśmirek

Druga połowa lat 80. przyniosła powiew zachodniego kapitału, najlepiej widocznego w postaci tytoniowych sponsorów, których loga na swoje samochody zaczęli naklejać także i polscy zawodnicy. Wokół tras Rajdu Polski robiło się coraz bardziej kolorowo i międzynarodowo.    

Odcinek 3 i 4:

Źródło:
Janusz Szymanek, Grzegorz Chmielewski „Stulecie Rajdu Polski”. Biblioteka Autoklubu Dziennikarzy Polskich, Warszawa 2021

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRanny 15-letni rowerzysta
Następny artykułZmarł mężczyzna pobity na dniach Sosnowca. Policja zatrzymała w tej sprawie trzech nastolatków