Cyfryzacja branży logistycznej poczyniła błyskawiczne postępy podczas pandemii.
W ciągu zaledwie trzech pierwszych miesięcy 2020 roku sektory wykorzystujące standardy GS1 przeszły cyfrową transformację, która normalnie zajęłaby kilka lat. Daleko idące zmiany przyspieszyły stosowanie na szeroką skalę technologii cyfrowych, prowadząc do gwałtownego rozwoju platform sprzedażowych oraz e-sklepów spożywczych.
Cyfryzacja poszerza swoją obecność także w branży ciężkiej logistyki. Technologie chmurowe oraz cyfrowe systemy zarządzania logistycznego zastępują dokumentację w formie drukowanej i lokalne nośniki informacji. Takie projekty trwają rok, ale przy prawidłowym wdrożeniu dają wysoką stopę zwrotu.
Wysoka stopa zwrotu
Agata Horzela z organizacji GS1 Polska, powołując się na badanie Capgemini, wskazuje, że zwrot z inwestycji (ROI) wynosi średnio 18 proc. – To oznacza istotną redukcję kosztów (na co wskazuje 77 proc. badanych) i wzrost przychodów (56 proc.), które stanowią główne cele digitalizacji łańcucha dostaw. Inwestorzy chcą dostępności, przejrzystości, całodobowego dostępu do informacji czy mechanizmów do przewidywania terminów dostaw – wymienia Horzela.
Jednak jak wynika z badania Capgemini, aż 86 proc. projektów cyfryzacji łańcucha dostaw nie zostaje sfinalizowanych. Głównym problemem jest zbytnie rozproszenie inwestycji oraz trudność we wdrażaniu projektów pilotażowych na dużą skalę.
Badane organizacje mają średnio 29 projektów digitalizacji łańcucha dostaw w fazie projektowania, weryfikacji poprawności koncepcji lub w fazie pilotażowej.
Firmy wskazują trzy obszary stanowiące podstawę odpowiednio przeprowadzonej transformacji. Proces cyfryzacji łańcucha dostaw nie może być traktowany w oderwaniu od pozostałych działów firmy – dotyczy on również planowania, zakupów, IT, HR. Nie wystarczy jedynie promować i skupiać się na obniżeniu kosztów usług. Równie ważne jest dostosowanie celów firmy, które powinno iść w parze z ogólnymi wysiłkami.
Jeden standard dla branży
Kurierzy są przykładem branży, dla której cyfryzacja jest być albo nie być. Z powodu różnorodności stosowanych etykiet i braku integracji systemów zaledwie dwa lata temu 40 proc. przesyłek transgranicznych nie mogło być być śledzonych, stwierdzają analitycy Ecommerce Europe.
Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN – Comité Européen de Normalisation) w ramach przyjętej przez Komisję Europe … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS