Uczniowie klasy o profilu „cyberbezpieczeństwo” I Liceum Ogólnokształcącego przystąpili dzisiaj do IT Fitness Testu .
– IT Fitness Test przeprowadzamy w Polsce pierwszy raz, w ramach wspólnego projektu z krajami Grupy Wyszehradzkiej: Czechami, Węgrami i Słowacją. Badamy umiejętności cyfrowe uczniów. Test składa się z czterech części: cyberbezpieczeństwo, umiejętność obsługi narzędzi biurowych, media społecznościowe i ogólna wiedza na temat narzędzi informatycznych. Co ważne, sprawdzamy nie teoretyczną wiedzę, ale praktyczne umiejętności cyfrowe, niezbędne do funkcjonowania w dzisiejszych czasach. Podobne testy chcemy powtarzać co roku, by sprawdzić jakie postępy czynią uczniowie w zdobywaniu tych kompetencji , traktując to jako podstawę korekty programów nauczania. Test jest dostępny dla wszystkich szkół w Polsce. Trwa 45 minut, ale mamy prymusów, którzy potrafią się z nim uporać nawet 20 minut szybciej. Oprócz sprawdzenia umiejętności uczniów, pomagamy potencjalnym pracodawcom w zorientowaniu czy młodzi ludzie dysponują wiedzą niezbędną do startu na rynku pracy. Jesteśmy bowiem branżową organizacją pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszającą największe firmy z branży RTV i IT działających w Polsce, obejmujących zarówno producentów, importerów jak i dystrybutorów sprzętu elektrycznego i elektronicznego – mówi Michał Kanownik, prezes Zawiązku Cyfrowa Polska.
W inauguracji każdego z testów zwykle uczestniczy przedstawiciel rządu. W Świdniku był nim Artur Soboń, wiceminister finansów, który mówił: W I LO kompetencje cyfrowe są rozwijane w oparciu, między innymi, o infrastrukturę współfinansowaną przez Ministerstwo Obrony Narodowej w postaci specjalnej cyberklasy. Dzięki temu uczniowie mogą pogłębiać wiedzę w różnych obszarach, tak aby zdecydować czy po zakończeniu liceum chcą iść dalej drogą cywilną, czy też tworzyć wojska obrony cybernetycznej. Niezależnie od tego dla polskiego rządu ma ogromne znaczenie jak ten test wypadnie. Na potrzeby cyfryzacji szkół wydaliśmy 8 mld złotych i chcemy zorientować się, w jakim miejscu jesteśmy, jako że jeśli chodzi o poziom gospodarki cyfrowej, mamy jeszcze sporo do zrobienia.
Profil „cyberbezpieczeństwo” nie jest zbyt często spotykany w polskich szkołach średnich. Czym różni się od innych?
– Klasa ma w profilu trzy przedmioty o rozszerzonym programie nauczania. Są to matematyka, fizyka i język angielski. Oprócz tego uczestniczy w zajęciach specjalistycznych, prowadzonych przez pracowników Politechniki Lubelskiej, z którą łączy nas umowa o współpracy. Są to przedmioty ściśle związane z cyberbezpieczeństwem. Uczniowie korzystają również z zasobów licznych patronów naukowych, takich jak Ministerstwa Obrony Narodowej, Regionalne Centrum Informatyki w Krakowie czy Szkoła Marynarki Wojennej w Gdyni, dokąd za kilka dni wyjeżdżają na letnie praktyki.
I Liceum Ogólnokształcące, z samej nazwy jest szkołą edukująca uniwersalnie, jednak ta klasa przygotowuje bezpośrednio do wykonywania bardzo poszukiwanego na rynku pracy zawodu. Dostanie się do niej nie jest łatwe. Może liczyć maksymalnie 15 uczniów, a kandydat musi się legitymować zdaniem egzaminu ósmoklasisty z wynikiem co najmniej 150 punktów.
Uczniowie I LO uzyskali w teście znakomite wyniki. Najwięcej punktów – 92, zdobył Wiktor. Średnia całej grupy wyniosła 64 pkt. Dla porównania, uczniowie liceum w Pułtusku uzyskali odpowiednio 76 i 55 pkt, a uczniowie Technikum w Rzeszowie średnio 49 punktów (najlepszy wynik nie został opublikowany).
Artykuł przeczytano 168 razy
Last modified: 13 czerwca, 2022
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS