Cyberpunk 2077 to prawdziwa kopalnia… Pieniędzy? Zabawy? Bugów? Memów? Wszystko zależy od perspektywy, aczkolwiek dla redakcji takich jak PurePC to przede wszystkim świetny materiał do testów sprzętowych. Najpierw sprawdziłem więc wydajność kart graficznych AMD Radeon i NVIDIA GeForce, potem implementację ray tracingu i DLSS, natomiast teraz wziąłem na celownik procesory i pamięć RAM. Naprzeciw siebie stanie dzisiaj kilkanaście popularnych modeli, które zobrazują jak Cyberpunk 2077 skaluje się z rdzeniami oraz wątkami, jakiej jednostki wymaga do utrzymania płynności. Pokażę też dlaczego warto zainwestować w szybsze pamięci RAM. Wstawajcie samuraje, mamy sporo wykresów do przeanalizowania…
Autor: Sebastian Oktaba
Podczas testów wydajności kart graficznych wielokrotnie wspominałem, że Cyberpunk 2077 wymaga również odpowiednio mocnego procesora, aby uniknąć występowania tzw. zjawiska wąskiego gardła. Bottelenck po stronie procesora powoduje bowiem bolesne spadki płynności mimo posiadania wydajnego układu graficznego, czego doświadczać mogły zwłaszcza osoby posiadające monitory w rozdzielczości 1920×1080 i procesory AMD (wyjaśnienie tej przypadłości jest częścią publikacji). Swoją drogą – prognozy jakie kreśliłem bazując na przedpremierowej wersji Cyberpunk 2077 okazały się słuszne – produkcja naprawdę lubi wielordzeniowe jednostki. Powiedzieć to oczywiście jedno, natomiast pokazać drugie, właśnie dlatego powstała niniejsza publikacja uwzględniająca popularne procesory AMD i Intel. Przeprowadzenie pomiarów wymagało jednak uwzględniania kilku czynników, albowiem Cyberpunk 2077 miał problemy z poprawną obsługą modeli AMD Ryzen zbudowanych na pojedynczym module CCD. Problem okazał się bardzo dotkliwy i zostanie opisany na kolejnych stronach, ale społeczność szybko samodzielnie (!) stworzyła hotfixa, który oficjalnie został wprowadzony w patchu 1.05.
Testy procesorów w Cyberpunk 2077 to nie była prosta i szybka robota, ale ostatecznie powstało zestawienie kilkunastu popularnych modeli. Całość została wykonana na platformach ACTINA PBA z RTX 3080.
Test wydajności gry komputerowej Cyberpunk 2077 – Jakie są wymagania sprzętowe? Test kart graficznych AMD Radeon i NVIDIA GeForce
Obydwie platformy testowe dostarczyła firma ACTINA, których bazową specyfikację znajdziecie w poniższej tabelce. Producent jako zalecane procesory do Cyberpunk 2077 wskazywał wprawdzie AMD Ryzen 5 3600 i Intel Core i7-6700, nawet do najbardziej zaawansowanych trybów, aczkolwiek jak niebawem zobaczycie było to zaledwie rozsądne minimum. Komputery ACTIBA PBA (Powered by ASUS) posiadają topowe jednostki Intel Core i9-10900 oraz AMD Ryzen 9 5900X, które połączone z bardzo wydajną kartą graficzną ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming zapewniają komfortową rozgrywkę nawet w rozdzielczości 3840×2160 i ustawieniach wysokich. Oczywiście, podczas testów procesory podlegały rotacji, platforma LGA 1151 wymagała również wymiany płyty głównej, inaczej porównanie byłoby mocno okrojone. Dodatkowo, pozwoliłem sobie podkręcić pamięci RAM Patriot do wartości 3600 MHz CL16-16-16-36. Podobnym zabiegiem objąłem ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming, którego fabryczne zegary zostały maksymalnie podniesione (120 MHz GPU / 1200 MHz VRAM). Reszta platformy sprzętowej była identyczna nie mając zresztą znaczenia w kontekście testów wydajności procesorów.
Platforma ACTINA PBA Intel | Platforma ACTINA PBA AMD | |
Procesor | Intel Core i9-10900 | AMD Ryzen 9 5900X |
Płyta główna | ASUS Prime Z490M-Plus | ASUS TUF Gaming B550M-Plus |
Karta graficzna | ASUS TUF GeForce RTX 3080 Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 Gaming |
Pamięć RAM | 16 GB Patriot Viper 4 Blackout 3600 CL17 | 16 GB Patriot Viper 4 Blackout 3600 CL17 |
Dysk SSD | Crucial MX500 1 TB SATA | Crucial MX500 1 TB SATA |
Zasilacz | be quiet! Straight Power 11 850W | be quiet! Straight Power 11 850W |
Chłodzenie | SilentiumPC Grandis 3 | SilentiumPC Grandis 3 |
Obudowa | ASUS TUF Gaming GT301 | ASUS TUF Gaming GT301 |
Cena | – | 9879 złotych |
Testy procesorów w Cyberpunk 2077 okazały się wyjątkowo męczące, co wynika oczywiście z wpadki programistów. Modele Intela od początku zachowywały się poprawnie, obciążenie rdzeni i wątków było prawidłowe, jednak AMD Ryzen pracowały poniżej swoich możliwości. Dotyczyło to przede wszystkim wariantów z jednym modułem CCD, gdzie technika SMT (odpowiednik Intelowskiego HT) zwyczajnie nie działała. Wykorzystanie wątków było mniejsze, pojawiał się bottleneck i stuttering. Powstał więc nieoficjalny hotfix, który faktycznie czynił cuda – Ryzeny z jednym CCD odzyskiwały kondycję, niemniej modele z dwoma potrafiły tracić na wydajności. Wymagało to zatem sprawdzenia WSZYSTKICH procesorów AMD Ryzen w wariancie hotfix ON/OFF, niezależnie od oficjalnej poprawki (zasada ufam, ale sprawdzam). Sprawdzałem także edycję pliku memory_pool_budgets.csv, chociaż opinie o skuteczności przypisania innych wartości PoolCPU i PoolGPU są podzielone i osobiście nie zauważyłem zmiany na korzyść. Ogólnie rzec ujmując – na wykresach znajdziecie najlepsze wyniki dla każdego z procesorów, jakie udało się uzyskać dzięki modyfikacjom plików i/lub najnowszym patchem 1.05.
Cyberpunk 2077 PC – Test wydajności kart graficznych w ray tracing i DLSS. Czego potrzeba do grania na ultra? Ray tracing na razie nie działa na Radeonach
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS